sjuk råtta.. men av vad??
Får börja från början för att få ihop det.. Jag har haft 3st råtthonor som allihop kommer från djuraffär 2st från samma (säg X) men den 3e från en annan (vi säger Y).. De två äldsta är från olika ställen (båda födda augusti 2007). Den som jag skaffade först från X var supertrevlig och har varit väldigt lätt att få tam m.m. Sedan den från Y var inte lika social och lätt -stället var inte direkt seriöst och troligen hade hon väl blivit ormmat om jag inte tagit henne… Hon blev efter ett tag sned i huvudet och fick dålig balans m.m detta rättade till sig efter ett tag och hon blev mycket bättre -men har aldrig varit särskilt social utan varit nöjdast om hon bara fick vara ifred och äta -hon var rejält stor, inte överviktig med stor. Nr 3 är ifrån X och har alltid varit en storlek mindre än de andra men detta har vägts upp i humör, men den har varit frisk och så (född vintern 2007/2008).
Nu då till det egentliga problemet; Råttan från Y fick en knöl vid ena frambenet och råttan dog ganska hastigt efter detta.. Nu är det så att den lilla råttan verkade bli lite småförkyld veckan efter att den andra dog, ena ögat har runnit och den har varit lite snörvlig. det har varken blivit värre eller sämre, men nu verkar balansen ha försämrats och den verkar svag. Den har ätit och druckit hela tiden. Den andra råttan är helt som vanligt kan ju nämnas. jag undrar vad som kan ha hänt?

Din första råtta från Y verkar ha haft antingen öroninflammation eller kanske hjärninflammation eftersom den hade snedskalle. Troligtvis det första om den lyckades bli frisk utan hjälp.
Din lilla råtta ska du ta till veterinär så fort som möjligt och få en hälsokontroll på. Det är inte alls bra när de får sämre balans och verkar svaga!
Qui dormit, non peccat