Era krav på uppfödare?
Jag är lite intresserad av vad ni rifare tycker är viktigt och vilka krav ni vill ställa/ställer på uppfödare. När man själv är uppfödare så kan man bli lite "hemmablind".
Mitt motto som uppfödare är att alltid vara ärlig och detta värdesätter jag högt av de uppfödare jag köpt av och samarbetar med. Jag räknar med att jag kommer att göra misstag men att jag måste stå för detta. Dessutom så kommer man alltid som uppfödare stöta på hinder på vägen och dessa är inget man ska sopa under mattan.
Andra saker som jag tycker är viktigt när jag letat efter uppfödare är;
*Vilken råtterfarenhet och vilken kunskap har uppfödaren?
*Kan jag få komma hem och titta på uppfödarens råttor och deras förhållanden?
*Hur kan jag kontakta uppfödaren om något händer?
Registrerade uppfödare i SRS har regler som de måste följa, men det finns ju faktisk en hel massa seriösa uppfödare som inte är det. Men hur ska man gallra ut dessa? Det är bevisat att de flesta människor lyssnar på sin omgivnings uppfattning innan de gör tex ett köp (av vad som helst) men i detta fall ska man lyssna på andra eller ska man själv göra sig en uppfattning? Personligen brukar det bli en blandning av dessa alternativ.
Enligt mig tycker jag inte en annons på blocket med endast en email-adress är seriöst och inget som jag kollar två gånger på, men bakom en "seriös" annons kan det finnas en oseriös uppfödare och tvärt om.
Vad har ni för tankar?
Förutom alla grundrekomendationer på vad man ska tänka på när man tar en kull har jag insett mer och mer hur viktigt det är att jag ska klicka med uppfödaren. Att uppfödaren ska kunna vara ärlig mot mig, ska kunna ställa krav på mig och att vi ska förstå varandra helt enkelt.
Och det tror jag att en uppfödare känner gentemot köpare också.

Absolut är kontakten superviktig Men som uppfödare så är det något utav det jobbigaste som finns när man inte får det att klicka och blir tvungen att säga nej. Har själv varit med om att en uppfödare sagt nej, men det ledde till att jag gick och köpte min älskade Tezzlan. Men det va inte förrens jag självblev uppfödare och blev tvungen att säga nej som jag kunde släppa den där hemska gången när jag fick ett nej.
* Få svar på all info man frågar om
* Ärlighet
* Erfarenheter och riktlinjer man följer.
* Hur stor koll på enklare färger, råttans ålder osv
* Hälsa på hos uppfödaren
* Kunna få hålla kontakt med uppfödaren efter ev köp.
* Pratar öppet om problem som uppkommit eller som finns. Inte dölja det.
* Kunna lämna tillbaka råttan till uppfödare vid behov.
* Tiden som läggs på ungarna. Kunna få enskilda foto, vikter osv när man ber om det eller se på hemsida.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Oj va många nej blev det… 
Nej är aldrig lätt att ge ut till folk. Men nått man får ta och nått man får ge.
Inte så mycket att haka upp sig på. Men får man nej så vill jag även att man får ett varför så man vet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Som tur är finns det många bra köpare där ute som man slipper säga nej till. Men det är svårt att neka någon på ett bra sätt utan att såra folk och det är ju inte det man vill.
Men tycker ni att man ska lyssna på allt skvaller? Jag har försökt höra mig runt efter seriösa uppfödare i ett annat land men ingen vill rekomendera den andre och alla jag pratar med verkar vettiga. Känns jättetråkigt när man vill påbörja ett samarbete
#5: Problemet då är ju om det helt enkelt inte klickar. När jag hade min kull sa jag nej åt några stycken trots att de verkade som jättebra råttägare, just för att jag tyckte att kontakten mellan mig och personen i fråga inte riktigt fungerade.

#6 tycker absolut inte att man ska lyssna på allt snack, då skulle man ju inte kunna köpa råttor av nån….. eller ja iaf inte av många…
Man hör ju en hel del, minst sagt men jag anser att man ska bilda sin egen uppfattning om folk.
men ingen rök utan eld. om massor med människor är missnöjda så ligger det förmodligen något i det de säger….

#10 Det beror ju lite på vad det är som sägs om människor tror jag. Det finns trots allt avundsjuka och missunsamma människor som bara rackar ner på andra som en sport

#10 ja visst missnöjdhet det är en sak, men rent skitsnack det är en annan!
är man mssnöjd med nån råtta så har ju det andra anledningar än att säga att den människan avlar på ostabila råttor, sjuka råttor m.m…
man ska alltid ha en bra kontakt med uppfödaren anser jag, och uppfödaren ska vara rak med vad som avlas på…
men visst som du säger mkt snack kan bero på någonting, särskilt om många säger samma sak…
Jag tycker det finns många uppfödare som rekomenderar varandra och jag tycker faktiskt inte ofta som folk skvallrar helt utan anledning.
I vissa fall kan det väl vara uppfödare som inte har så bra rykte som skvallrar just för att ge igen eller för att motbevisa skvallret, men annars tycker jag oftast det ligger något i sånt.

Jag har inte så mycket kontakt med uppfödare som inte är registrerade i Srs men de flesta av de som är det har jag kontakt med. Jag tycker att stämningen mellan reggade uppfödare har ändrats på sistone, det är inte alls lika mycket skitsnack och "bakomryggentalande".
Jag rekommenderar de flesta, och även icke registrerade, när folk ringer til mig och undrar om jag har ungar till salu. Jag tar så få kullar och får allt som oftast neka folk då det inte finns några och måste då rekommendera andra. Men jag betonar alltid vikten av kontakten man får med uppfödaren man vill köpa av, att man skall leta runt och prata med flera stycken för att få den optimala råttan och uppfödaren av densamme. Att man inte skall nöja sig med första bästa.. och lägga färg och teckning längre ner på listan för sina krav (det gäller de som skall skaffa sällskapsråttor..) till fördel av kontakt och hur djuret är. Om uppfödaren dessutom kan erbjuda besök och eventuellt kunna komma och välja ut sin egna råtta är det ett plus.
Jag brukar rekommendera att man kan komma och hälsa på för att se hur mina djur har det, hälsa på släktingar till ungen och för att känna efter om det känns bra med mig. Om man dessutom kan komma och välja sin egna råtta vid tre veckors ålder.. då snackar vi. Jag vill att blivande köpare skall göra detta just för ovannämnda men också för att jag då ser kontakten mellan råtta och köpare. Och att man sedan hämtar sin råtta hos mig efter fem veckors ålder. Detta är såklart inte möjligt i alla fall men något man kan sträva efter.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Uppfödarna är viktiga. Men även kullarna.
Jag tittar mycket på föräldrarna och bakgrunden. En och samma uppfödare kan ju ha olika intressanta kullar.
Det jag anser är viktigast är att uppfödaren är ärlig, tror jag. Då vet jag vad hon/han har för kullar och syften och vad han/hon strävar efter.
Det jag tittar på är att uppfödaren ska ta flockegenskaper på stort allvar. De ska gilla ordentligt häng och bra hälsa också. Och gärna ha samma synpunkter som jag ang. vad som är ett bra temperament. Sen är det ett jätteplus om de har bra koll på råttvärlden och är belästa på allmän info om råttor.
Och det är ju bra om man klickar med uppfödaren och han/hon är lätt att kontakta och prata med utan att det ska bli något krångel.
Och just det, jag vill att uppfödaren ska kunna ta emot synpunkter från mig. Dåliga som bra. Att han/hon liksom är intresserad av hur det går för avkommorna och inte slår bort det om man berättar negativa saker.
Älskar mina stora små vänner..

jadu, jag vill bilda mig en egen uppfattning om en människa, trivs jag med den personen och den sköter sin uppfödning på vad jag anser är ett bra sätt så kan jag gärna ställa mig i kö för en unge. Och uppfödaren måste satsa mest på temperament och flockegenskaper, för färg o att den ska vara bra utställningsmässigt struntar jag i.
Qui dormit, non peccat

För mig skall en bra uppfödare ha; * en positiv attityd mot nya som gamla köpare och lätt att få kontakt med * koll på de djur som de använder i avel och det inkluderar; information om bakgrund (ju mer desto bättre), info om hur djuren har betett sig i stressande situationer, beter sig i flock och mot människan, hur immunförsvaret ser ut hos släktingar och självklart deras kvaliteer som sällskapsdjur. * erfarenhet (då behöver det inte enbart vara inom råttor utan erfarenhet som människa och djurägare, ej att förväxla med ålder) * ha känsla för djur och sunt förnuft. * liknande värderingar och tankegångar som mig. * vara ärlig och öppen. * kunna erbjuda hembesök om så önskas.
Jag priviligerar även människor som har mindre djur hemma då det per automatik ger att var råtta får mer tid. När jag själv en väldigt kort tid hade 23 eller 24 råttor fick jag inte samma kontakt med dem som jag har nu eller hade innan och det är därifrån jag lärt mig det "via den hårda vägen". Jag har träffat djur, och köpt, som är mycket bra från ägare som haft betydligt fler men tankar kommer ändock om hur de hinner med allt osv. Jag har även talat med en uppfödare som konsekvent ignorerade att svara på hur många djur den hade hemma och det var för mig mycket negativt. (Antingen hade den ingen koll på det själv eller så fanns det något att dölja.)
Jag har också turen att träffa människor på utställningar och det inkluderar uppfödare såklart. Jag är också pc-domare och det kan man dra många fördelar av.. ;)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

ja, just det. En bra uppfödare skall även kunna lita på sin egen kunskap, erfarenhet, intuition, engagemang och våga gå emot mängden/strömmen om den har fog för det och kan förklara sitt val. Jag tycker om människor som är starka i sig och det brukar reflekteras på något vis i deras djurhållning. (På så vis kan jag sakna grodan..)