Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2000 ggr
cookie89
0

Hålla i nackskinnet?

Rätt kul att läsa vad alla tycker & tänker om just detta.

Jag har under åren sett råtthonor bära sina ungar i nackskinnet, precis som andra djur såsom katter t.ex utan att skadas & lärt mig att detta faktiskt inte gör ont alls på råttorna. Vilket också veterinär & uppfödare bekräftat.

Mina råttor ser det som ett "kommando" att slappna av vilket har kommit väl tillpass vid veterinär besök, medicinering & vid de få gånger pojkarna gått lite hårt på varandra i buren.

Jag har ingen direkt fråga.. men det är alltid kul att läsa vad andra anser & tycker om detta.

Jag hoppas alla kan hålla vänlig ton & inte snäsa åt varandra…

(ps: jag har ingen aning om vilket grupp denna tråd skulle läggas i så jag hoppas sajtvärd/medarbetare hjälper mig där)

Nicciz
0

Råttor håller inte ungarna i nackskinnet.. Dem tar ett ordentligt tag runt nacken. Kalla din miss vad du vill. Det är inte snällt mot ungar. Och du får gärna lämna kontakt uppgifter till både den veterinären och uppfödare som påstått annorlunda.

Nicciz
0

Det har diskuterats nyligen på forum du också är medlem på. Länk

hus-musen
0

Ja de här är väl en tolkningsfråga.. Du kan hålla en mänsklig bäbis på samma sätt. Och du kan hålla djur på samma sätt. Men är det rätt? Nej jag tror inte det. Och i frågan om de gör ont förstår jag inte, de ska alltså betyda att många djurungar och människobäbisar inte har nån känsel alls i nackskinnet! Vilket jag har svårt att tro på.

Att djur bär sina ungar i nackskinnet stämmer inte riktigt, de bär i hela nacken eller en den kroppsdel mamman får tag på. Om de bara hänger i skinnet så brukar mamman ta omtag om hon inte är alltför stressad.

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Att hålla r8or i nackskinnet är smärtsamt, vilket jag har fått erfara när två av mina honor skulle svabbas i munnen. Person ifråga som gjorde det är utbildad labbperson så jag tvivlar inte på hennes kunskap. Jag skulle aldrig ta eller hålla en råtta i nackskinnet. Definitivt inte tunga hanar eller bebisar. Förstår inte vitsen av det när inte ens en råttmamma gör så. Vill man visa magteckningar på bebisar så finns det andra skonsammare sätt att göra som inte plågar råttan. Åh ja jag skulle gärna vilja veta veterinär samt uppfödare som påstått nåt annat. Menar inget illa men jag blir upprörd när folk tror detta är oki. För det är det inte. utan ett övertramp på råttan som inte ens ska tillämpas när den gjort nå fel och absolut inte när den inte gjort fel.

Nicciz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotar magar konstant. Pisslätt även utan att plåga dem.

eloize
0

det jag inte får ihop är att varför ens bära i nackskinnet, hur får man den ideén?

om du nu ska visa magen så håll under frambenen och låt råttungen "hänga" på frambenen istället….

skadar inte på samma sätt som att hålla i nackskinnet kan göra, då råttor så som vi har att skinnet sitter fast i en del nerver och muskulatur, när man lyfter "bort" skinnet på det sättet så kan dessa lossna vilket i sin tur inte är särskilt behagligt…

det du har sett att råttmammorna och andra djur gör är att dom lyfter vid nackskinnet inte i nackskinnet, lyfter dom i nacken så lyfter dom inte i enbart skinnet…. som #3 säger så lyfter dom, inte som du tror i skinnet! titta noga nästa gång så ska du få se att dom lyfter i mer än skinn!!! Glad

Elshira
0

kan inte svära på hur råttorna gör, men katter ser jag (i.af då vi haft kattungar) att mamman bär i nackskinnet (msn ser lixom hur själva katten hänger ner en bit så hon håller dem inte i nacken). Så länge djuren är så pass små att man kan med lätthet bara lyfta lite försiktigt i nackskinnet utan att egentligen behöva nypa dem så ser inte jag något problem med det.

Men ett djur som väger mer än 100 gr skulle jag nog knappast kunna tänka mig att lyfta i enbart nacksninnet.

Dock är det inte något jag föredrar, man har ju faktiskt stora händer och oftast 2 så jag ser inte anledningen till att lyfta i nacksninnet när man KAN lyfta dem med hela handen…

Hakuna matata!

fiffiluren
0

En unge kan man ju tänka sig hålla i nackskinnet men inte en tyngre.

Att man förstör nerver har jag svårt att tänka mig eftersom man i massage lyfter på huden i syfte att få en lösgörande effekt.

Nu menar ju inte jag att man ska gå runt och bära sitt djur så men att man vid behov kan göra det.

Thirre
0

flera djurslag bär sina ungar i nacken när de är små men det man kan påpeka är att den extrahud som djuren har som bebisar försvinner med åldern och man skall absolut inte bära djur i nackskinnet. Det stramar åt och "stryper" djuret, inget behagligt alls och tycker inte att någon skall göra detta på sina djur. Jag vet folk som tar tag i nackskinnet på katter när de skall skälla på dem, vid t ex toaträning, och försvarar sig med att "-så gör mamman" men gastar på dem lika mycket som jag skulle göra på sådana som rekommenderar det på råttor. Ungar har alltid mer skinn, överallt, men som sagt, det försvinner med växten.

I övrigt tycker jag att de andra har svarat bra.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

cosmonita
0

Utan att fördjupa mig jättemycket så tycker jag att det känns onödigt att hålla dem i nackskinnet. Det finns andra sätt som man VET inte vållar obehag, så varför chansa. Människans grepp kan inte heller jämföras med råttmammans eftersom det är så många detaljer vi bara kan gissa oss till.

zickan
0

Jag reagerade rätt starkt på den bild tråd som var där de höll alla ungaran i nackskinnet. Förstår inte varför. Det gör ju ont.
Så lätt att fota magar med vanlig hållning.

vissa djurslag tål att man bär i nacken under kortare stund. Men då ska man snabbt in med handen under och stödja upp. Inte stå där en stund med djuret i nackskinnet och fota.
Hålla i nacken är en sak och lyfta i nacken en annan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TienMu
0

men allvarligt….ja har haft många råttisar som bär sina i nacken, å  vissa tar även tag precis runt strupen, ser jätte hemskt ut!men de gör så, små bebisar väger så lite så ja tro inte de känner av att man tar dem i nacken nån gång…de e normalt för dem å bli förflyttade….se´n absolut bör man ju inte göra detta alltid…..

men ska man tänka: Hur gör djur så är de så!

nilami
0

varför drog ens personen upp den här tråden ? det ha rla redan diskuteras?

tycker det känns så onödigt att dra upp detta igen då det blir mindre trevlig stämning tkr jag :(

zickan
0

#13 säg gärna till vilket inlägg som du uppfattar som otrevligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nilami
0

#14 det mesta.

wintermynta
1

#15 Inget av inläggen strider mot skrivreglerna. Däremot är detta ett ämne som berör/upprör.
Så länge man kan diskutera det på en bra nivå så kommer tråden vara öppen. Detta är som sagt ett diskussionsforum.

nilami
0

#15 ok ok, sry då.

Ladyinred
0

hade aldrig vågat lyfta så även om det var okej. de är ju så små och ömtåligaRynkar på näsan

MangoMelon
0

Jag fördjupar mig inte mer i det hela, annat än att jag tycker att man inte ska lyfta något djur i nackskinnet, ingen skillnad om det så är bebisar, gamlingar eller nåt annat. Även om man resonerar som så att "men mamman gör så", ska man inte lyfta dem i nackskinnet. Vi människor kan inte härma hur djurmamman lyfter ungarna, vi vet inte ens säkert hur hon tar i dem, med vad hon tar i dem och var. Så nej, att det skulle vara godtagbart att lyfta råttisar i nackskinnet bara för att mamman gör så, stämmer inte, inte i min värld och mina principer iaf..

Om man sen då ska fotografera ungarna, magteckning osv, så kan man göra det på ett sånt sätt att det är och ser trevligt ut för bebbarna. Tycker själv av det är underbart att se på bebisbilder, särskilt dem där de har somnat på rygg i handflatan och baktassarna bara hänger <3 lyfter man bebbarna i nackskinnet mister hela bilden sin charm, det e inte kul att se på bilderna längre. Det finns andra sätt att hålla bebisen när man ska fota magteckningen.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

cookie89
0

#2 - Tack för länken.

Nicciz
0

så lite..

Vilka var dina referenser vet inte om du såg att jag frågade i #1

niffen
0

Vikt kanske inte är så stort problem på små bebisar, men på de bilder jag såg i bildtråden så var huden runt halsen så hårt åtstramad så jag undrar om ungarna ens fick luft.
Om man är osäker på om det gör ont eller inte, varför chansa? Det finns betydligt enklare sätt. Har man en glasskiva någonstans, ett bord, en bänk, en hylla så kan man lägga råttan där, inte fan är det plågsamt för någon, då.

Nej, jag skulle inte ens tänka på att hålla något djur i nackskinnet, det är elakt. Speciellt inte små bebisar som inte kan försvara sig själva och kravla sig loss.

KickanW
0

Jag håller med om argumentet "varför chansa?". Så gör vi ju med spån också. Det är ingen som bevisat att den mängd terpentin som finns i kutterspån faktiskt är skadligt för råttor, däremot vet man att det kan vara skadligt, och att t.ex. toalätt inte är det… Och därför väljer de flesta att inte chansa.

Varför inte tänka så gällande detta också? Man vet inte om det är skadligt, däremot vet man att det inte är skadligt att hålla dem runt magen t.ex. Så varför chansa?

TienMu
0

#23 jag har fått uppgifter från vetrinär att Toa-lätt inte heller är så värst bra för råttor.

MangoMelon
0

#24 vad ska man ha till råttorna då? snart kommer ju allt bottenmaterial vara bannlyst eller svindyrt.. -.-

Ladyinred
0

jag har tyg till mina Cool

TienMu
0

#25 vetrinärn sa att man ska bara ha naturliga saker såsom mossa…

nån som har de? :)

Mymlan
0

#27 Jaha, och riskera ohyra på råttorna, ja fördel för veterinärerna de får ju in pengar då råttägare måste ha ohyre medicin.

Jag kör med fleece plädar i botten på burarna.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

meilin
0

#27 Jag är ute och plockar mossa varje dag. Haha…Kyss

cendarien
0

Hahaha, vilket pucko till vererinär.
(Jo, för att råttor bor ju i skogen, och där finns det mossa - så det måste ju vara bra för dem) . . .   -.-'

Och ang. detta eviga tjatande om människor som tror att dom är husdjur. Vi ÄR inte råttans/kattens/hundens mamma.

Vi är människor, och skillnaden mellan människor och djur är empati och logiskt tänkande.

Enough said. ^^

wintermynta
0

#27 Haha vilket prakt censur..
För mig är veterinärer totalt okunniga när det gäller r8or. Dom ser dom och behandlar dom som labbdjur.

Enda nackdelen med toalätt är att det kan vara lite hårt att gå på men det fungerar jätte bra i toalåder.

TienMu
0

hehe ja jag följde då inte rådet med mossa….har toa-lätt i toalådorna sen blir de filtar å tidning :)

jag kontrade vetten me ljust ohyra i mossan men fick då till svar att de ska råttan tåla.

CarinaA
0

halmpellets funkar bra för mina

TienMu
0

#33 halmpellets ska ja prova :) hört att de ska va bra.

MangoMelon
0

Jag har träpellets i mina burar, och det har fungerat utmärkt. Ingen nyser, ingen har torra trampdynor och det luktar inte, så jag kommer fortsätta använda det.

Ladyinred
0

har oxå provat träpellets och gillade det. tråkiga e att de blir spån efter ett tag…

MangoMelon
0

Jo men det är ju inte gjort på barrträd från första början så det spelar ingen roll. Inte det märke jag använder iaf.

Och det blir ju bara spån där som de kissar.

Terato
0

Slå mig inte nu men jag tror inte det är så farligt att bära dem i nackskinnet.

Dock ser jag inget syfte med att göra det. Om man inte måste tvångsmedicinera eller något.

Sen har jag lite för lite kunskap om råttanatomi för att uttala mig egentligen. Jag kanske har jättefel och så är det supersmärtsamt!

Därför är jag nog lite inne på Kickans osv. linje.. Bättre att vara för försiktig än att ta onödiga risker. En bebis kan ju inte säga ifrån på samma sätt om en vuxen råtta.

När det t.ex. gäller möss så är det okej att lyfta dem i svansen om man lyfter från svansroten och snabbt lägger över dem i handen. Men ofta gillar inte mössen det tillvägagångssättet och som jag minns det brukade vi inte vilja ha bilder på möss hängandes i svansen på Mif. Det ser inte så trevligt ut.

Djuren förtjänar att behandlas med respekt! De är ju våra kära vänner! :) Dessutom tror jag att de utvecklas till trevligare sällskapsråttor om de hanteras på ett annat sätt. De behöver träna på att sitta i handen och hänga osv.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

niffen
0

Tänk på de okunniga råttägare som kommer in hit genom google, fattar ingenting om sidan men lyckas klicka sig fram till den bildtråden vi pratar om och ser några bilder där det är en människa som håller råttor i nackskinnet.
"Ja, men då kan ju jag också hålla råttorna i nackskinnet" tänker han/hon då. Kan ju knappast vara bra för en hane på 700-800 gram, liksom….

TienMu
0

#39 då e rif redan rätt lost om man ska tänka så….så mycke små gnabb å tjafs de finns runt om här lixom….

de e så många som missförstår varandra här!

Terato
0

#39 Ja, det är en viktig aspekt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se