Livmoderinflammation smittsamt?
Tänkte höra mig för vad ni andra har för erfarenheter av livmoderinflammation. Smittar det? Jag har nämligen haft 4 honor på 2 månader som råkat ut för eländet… Enligt alla veterinärer jag haft kontakt med ska det inte smitta, undantaget om en hane parar en sjuk hona och sedan parar en frisk. Och mina råttor är oskulder allihop.
Första råttan insjuknade några veckor efter utställning, andra råttan en vecka senare. Båda omkring ett år. Första honan blev frisk direkt av bactrim. Andra honan gick med det i 4 veckor, vi provade olika antibiotika men hon blev inte frisk. Till slut blev hon kastrerad. Hon är helt återställd nu.
På tredje honan upptäckte jag det precis när jag bokat tid för avlivning. Hon var över 2 år och hade varit lite krasslig ett tag (tumör, rossel, bakbenssvaghet). Hon obducerades och det visade sig att hon hade en tumör i livmodern.
Några dagar senare var det meningen att jag skulle hämta hem en råttbebis, men hon fick bo i ett annat hem 2 veckor för att jag skulle kunna ha mina i karantän. Men 1,5 vecka efter att jag fått hem bebisen fick hon också livmoderinflammation! Bara 2 månader gammal. Ifall det är smittsamt kan hon ha blivit smittad antingen av mina, eller av personen hon bott hos, en av hennes råttor har nyss drabbats av livmoderinflammation också.
Gemensamt för alla (utom äldsta honan) är att deras allmäntillstånd inte alls blivit påverkat och flytningarna har inte luktat illa. Som jag förstått det kan livmoderinflammation snabbt göra en råtta nedsatt?
För närvarande bahandlas alla med ronaxan och jag skurar buren med virkon 1 gång/vecka för att bli av med bakterierna eller vad det nu är. Om någon mer drabbas kommer jag definitivt göra en bakterieodling.
Livmoderinflammation smittas om en råtta skulle ha foster i magen jag vet inte hur det är från råtta till råtta men på en ko eller en hund så kan det smittas genom kontakt också och skulle tro det är samma sak för en råtta.
Eftersom dina råttor insjuknade efter varandra skulle jag tro att det smittas eftersom det handlar om bakterier i livmodern.

Min första råtta som drabbades av livmodersinflammation satt ensam (i karantän på grund av löss).
När sedan min andra råtta (8 månader) blev sjuk ungefär ett år efteråt tog det bara några dagar innan ännu en råtta ( 1 år och 8 månader) hade livmoderinflammation, den första fick det sedan igen någon månad senare.
Jag skulle absolut kunna tro att det är smittsamt av den anledningen! Men samtidigt hade jag har totalt 10 tjejer under den tiden dessa två hade livmoderinflammation så 8 blev alltså inte sjuka.
Ingen av mina tjejer har haft påverkat allmäntillstånd och ingen av dem luktade konstigt. De slutade blöda samma dag eller dagen efter förrutom i det första fallet då det tog ungefär 5 dagar.
Den första tjejen dog ungefär ett år senare av annan orsak utan att sjukdomen återkommit. Den andra får jag helt enkelt vänta och se, blir det en tredje gång på henne tänker jag också göra en bakterieodling. Den tredje råttan avlivades på grund av andnöd några veckor efter livmoderinflammationen.
andnöd? dvs den hade mycoplasma.

På mina blir det lite värre statistik, 4 råttor av 7. Men söker man på livmoderinflammation så brukar det stå något i den här stilen:
Pyometra är inte en smittsam sjukdom
För att utvärdera om de bakteriekloner som orsakar pyometra är nära besläktade utfördes en genotypisk undersökning av Escherichia coli (E. coli), den bakterie som vanligen isoleras vid sjukdomen. Resultaten visar att infektionen i livmodern hos olika tikar inte orsakas av en eller ett fåtal bakteriekloner. Bakteriestammarna uppvisar en stor variation vilket tyder på att ursprunget är kopplat till tikens normala bakterieflora, och inte en smitta mellan olika hundar. Alla bakterieisolat från en och samma livmoder är dock av identisk genotyp, dvs. likadana. I fall av pyometra och samtidig subklinisk urinvägsinfektion, är både livmoder och urinvägar infekterade med samma bakteriestam.
(Texten är tagen från http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/5014 )
Men somsagt så är jag numera ganska tveksam till om det verkligen stämmer…

Men.. tänk om det kan vara ngt annat då… ???? Jag menar eftersom dem inte inte hade påverkat allmäntillstånd heller… Kanske en annan ny form av livmoderinflamation eller dyl…

# Eller lunginflammation, eller en tumör eller något annat. Jag vet inte eftersom jag inte obducerade henne.
Jo, jag har också tänkt de banorna… smittsamt… för jag har inte haft sådant här på mina, men tydligen är det mycket vanligt idag på råtthonor.
Det smittsamma är i så fall en bakterie. Bakterier överförs till och delas av/med burkamrater. Speciellt effektivt blir smittor i träburar och när råttor sover på kissiga platser. Städa burarna ofta.
Jag har även märkt att många har abcesser på sina råttor, så ev skulle den bakterie som orsaker livmodersinflammation vara samma som orsaker abcesser och det kan vara en väldigt vanlig sak som Staffylykocker exempelvis.

Jag städar min bur varannan dag. Har aldrig haft abcesser på mina. Men en annan sak som jag tänkte på är att det verkar vara många honor nu som inte får bebisar. De går dräktigheten nästan helt ut men sen löper de igen. Där skulle det väl kunna finnas ett samband?
mja, vet ej… hur förklarar du oskulderna som får livmodersinflammation?

Jag tänkte att det kanske handlar om samma bakterie.
Prov måste tas för att bekräfta detta.

Jo det vet jag :) Men samma sak gäller väl för abcessteorin också?
självklart… jag tänker ju på Stafylokocker i a f

Usch… jag tycker det verkar värt att undersöka mer grundligt. Man kanske skulle kolla om man inte kan få obduktionsbidrag för en sån här sak..
Jag vill iaf veta mer.
hm… måste man låta honan dö först alltså? 

Jag funderade på att ta bakterieprov på lilltjejen, men jag velade lite för länge så det hann bli helg. Och på måndagen efteråt hade hon redan behandlats med antibiotika i 5 dagar, så bakterieprov skulle antagligen inte ha visat något… Men somsagt, om någon mer drabbas (vilken jag verkligen inte vill ska hända
) så blir det bakterieprov direkt!
#16 bra, samma här - om det nu händer någon av mina *håller tumme för att "skiten" inte kommer hit*

Neej.. nu ser jag hur hemskt jag skrev det..
*borde ligga och sova istället för att mumla på forum*
Men bakterieodling.. ja det blir det här med om ngn i besättningen får det…..
#18 hehe 

Jättegammal tråd, men ändå… Har eventuellt en hona med livmoderinflammation. Och jag har råkat klappa både henne och en av hanarna. Så jag funderar på om han också skulle stryka med om det nu är fråga om en smittsamsjukdom, även om han nu är hane och inte någon hona…

Min ena hona har haft det 2 ggr o inte smittat någon annan. O en hane kan väl inte få det, lr?

betvivlar att en hane kan få livmoderinflammation faktikst=)
Qui dormit, non peccat
min lilla bebis på ett år har börjat vara från slidan, ringde djursjukhuset och de sa att jag ska ta bort henne. jävla idioter ska de vara djurvänner? vet inte vad jag ska ta mej till..vill inte förlora henne. kan man bota livmoderinflammation? tacksam för svar!!
ja det går att behandla men man bör göra det så fort som möjligt.