Ungråttor och resande
För inte alls länge sedan infördes att ungar på utställning skall väga 90 gram och inte 80 gram som tidigare har varit och som man får sälja dem vid hemifrån. Jag förstod vikten av det när jag senast var på resande fot med mina råttor och besökte Stora Vår. Jag hade med mig ungar för försäljning och fick med mig två hem som inte blev sålda. När jag kom hem så såg jag en markant skillnad i vikt på de två som var med på resan och de tre från samma kull som stannat hemma. De har fortfarande inte kommit ikapp storleks- och viktmässigt.
Detta har visat mig vikten av att ungar skall väga litet mer vid försäljning på utställning. De växer mycket under ålder 0-5 månader och vid resande äter de inte lika bra som när de får vara hemma i ro. Mina ungar blev, och var, inte alls stressade av situationen och jag blev glad av konstanterandet då det spär på mina tankar om att djuren från mig är stabila i psyket. Nu kan ni tycka att de måste visst ha påverkats negativt psykiskt om det blivit sådan skillnad i storleken men jag är ganska säker på att det har att göra med resandet och tillgången av riktig mat. Mina ungar får lagad mat fyra-fem gånger om dagen och behövde inte äta något Torrfoder men när jag reser får de äta mer Torrfoder. Det händer så mycket runt om vid transport så de äter inte som de skall och det gäller även vuxna råttor men man ser inte påverkan på samma sätt eftersom de inte utvecklas i lika snabb fart.
När jag reser till Stockholm är det en lång sträcka. Nu för tiden har jag dock turen att ha pojkvän i Eskilstuna och kan på egen hand ta mig till utställningar i Stockholm men detta betyder att jag är borta under längre tid än när man åker bil. Jag brukar åka upp på torsdagen under den tid då det inte är så många på resande fot och åker hem antingen söndag eller måndag. Dock har jag även konstanterat att det tar mer på råttan att åka lokalt med buss och tåg men det kan även förklaras med att jag är borta längre tid. Hos pojkvännen får djuren heller inte i samma utsträckning färsk mat då det inte finns de resurserna. Mina vuxna råttor som har varit med om samma strapats flera gånger har inte visat samma åverkan som ungarna gjorde.
Detta inlägg är mer till att visa poängen med att ha högre leveransvikt på utställningar än via hemmet. Man kan inte i förväg veta hur försäljaren tar sig till utställningen och var den bor. Om man är sugen på att diskutera så varsågod!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Att resa och vara på nya platset innebär ju alltid en viss stress, oavsett om de är ungar eller vuxna, men unga kan reagera mer på allt det nya som du säger.
Mina pojkar bryr sig inte ett dugg,de lägger sig o sover bara, men de reser ganska så ofta oxå.
Qui dormit, non peccat

Visst innebär det en viss stress (trodde det framgick) men den påverkar individer olika och på en ung råtta syns det. Det var mer det jag skulle poängtera och det kan vara lättare för människor att ta till sig något om de får en realistisk jämförelse. Mina ungar kunde lägga på sig 10 gram per dygn vid 4-6 veckors ålder och det fick de inte möjligheten till när vi var borta i fyra dygn. Äldre råttor har möjligen vuxit klart på längd och vikt vilket gör att det inte syns så mycket och de har i regel varit med om resande tidigare och vet hur de skall förhålla sig till det. Mitt inlägg var menat som att visa en viss stress och vikten av vikten men kanske det inte framgick så tydligt. Är van vid mig själv, hur jag tolkar saker, och glömmer bort att man kan behöva vara extra tydlig via internet.
Att de lägger sig och sover kan också vara ett sätt att hantera stressen men då ett av de bättre alternativen. De som verkligen tycker om att resa är med på resan, kikar vad som händer osv. utan att visa sig vara stressade.
Det är skillnad på stress och stress, med ålder och erfarenhet ser man skillnad på dessa ting.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jaopp de vet att de inte får komma ut om vi åker tåg så de ger upp o lägger sig. Men öppnar jag burluckan så kommer de gärna ut o ska hälsa på både katter o hundar o de som sitter bredvid=) När de hälsat färdigt så går de tillbaka till buren eller lägger sig i mitt knä. Oftast så åker vi på den tid på dygnet de vanligtvis sover på hemma oxå.
Men exakt hur stresståliga är dina djur? Jag tycker att det låter konstigt att de gick ner så mycket och inte har tagit igen det.. Har rest sj med 5-6 veckors ungar och de har inte tappat vikt utom en som jag vet är mer lättstressad än de andra även nu i vuxen ålder.
Qui dormit, non peccat

de tappade ingen vikt men däremot gick de inte upp de 10 gram per dygn som de kunde göra hemma vilket de som var kvar gjorde. Jag har inte skrivit någon stans att de gick ner i vikt men däremot stangerade..
Alla som har varit på resande fot med sina råttor vet att de inte äter och dricker lika bra som om de skulle vara hemma i sin lugna ro. De som har träffat mina råttor vet också att de hanterar situationer bra, annars skulle de nog inte ha, och gör fortfarande, placera sig i pc och agility. Jag kan allt se hur djur beter sig när de är stressade..
Jag var hemmifrån från torsdag dag till måndag dag och då är det självklart att de inte gick upp lika mycket i vikt som de som stannade hemma. Även om jag inte hade åkt på utställning så fick de inte samma mat som hemma då de resurserna inte fanns.
Vad jag grundar min hypotes på om mina relativ stresståliga djur är också för att de hoppade gladeligen ut ur burarna och stojjade runt som om de var hemma fast de var på helt okänd mark hos min pojkvän. Om de skulle varit stressade och/eller nervösa skulle man inte sett deras livsglädje och lust i att busa, utforska och gosa likadant där som på hemmaplan. Även på utställningen ville de ut ur burarna för att busa och utforska. Detta gällde även de något äldre juniorerna jag hade med mig. Sedan var det ett litet hack till nästa ålder, en ålder där de mest ligger och sover både hemma och utställning. Jag hade en hona som var näst äldst på utställningen och som blev seniorhona etta..
Men det är bra att du frågar så att andra som läser inlägget kan få förklaring på de eventuella frågetecken som ni delar. Mitt inlägg var som sagt mest för att visa vikten av att de väger litet mer på utställning och jag fick mig en tydlig hint om det också. Eftersom råttor växer och utvecklas så mycket under ålder 0-5 månader kan det synas tydligt.. Jag föder upp så få kullar och har inte fått det visat för mig på samma sätt tidigare då jag aldrig haft med mig ungar till försäljning på utställning tidigare och därmed inte heller fått med mig någon tillbaka som inte blivit såld. Som jag fick denna gång.