Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 806 ggr
dogpoo
0

rebelisk råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min ena hona håller jag på att få spatt på. enda sen jag fick henne vid 5v ålder så har hon bitits. hon bitts inte hårt men hon kan helt plötsligt springa fram till en och bara bita tag och sen dra iväg igen. jag har hela tiden sagt nej, och sattit henne i "skamvrån" (en gammal liten transportbur, dock inte samma som används när dom ska ut och resa.)  har även provat att spruta lite vatten på henne med en blommspruta. petat till på henne och dyligt. inget verkar fungera. vad ska man göra med henne? hon är jätte snäll med kompisarna men inte lika rolig mot mig, och absolut inte mot andra. när folk ska hälsa på råttorna hemma så blir det ofta att jag plockar ut dom råttor som går att hälsa på.

hon är nu 3½månad. är detta nått man kan hoppas på att det går över?

fiffiluren
0

är ingen expert, men du kan väl hoppas på att det bara är bäbis/tonårs trots som går över med tiden.

Det bästa är väl att vänta tills någon, som har upplevt detta, kommer in och ser den här tråden

Elipowe
0

Jag hade inte väntat, tänk så är det inte är period. Tror knappast att skamvråns grejen funkar. Råttor lever i nuet.

Jag hade hellre tagit tag i nackskinet och sag nej - bestämt och kraftigt.

KickanW
0

På så små råttor tycker jag bara att du ska visa att det gör ont, pip till högt precis som råttor gör. När de är så unga kan det inte vara dominans eller aggressivitet utan de provar ju bara vad man får göra och inte.

Ladyinred
0

djur förstår inte skamvrå så som våra barn gör…

wintermynta
0

Tror inte att det går över tyvärr utan att du antingen får acceptera att hon är mer oral eller om hon kommer från uppfödare, lämna tillbaka henne. Har bara haft hanar i puberteten som varit orala och det har gått bort, aldrig en hona dock. Men jag skulle dra mig helt klart för att hantera henne vilket i sin tur skulle leda till att hon kände min osäkerhet och så blev det en ond cirkel. Hon behöver ju verkligen hanteras ännu mer så hon slutar med sina fasoner. Tycker Kickans råd var bra. Hon är ju liten än så det kan ju funka.

dogpoo
0

jo, jag ska försöka ett tag till. ge henne några chanser till.

hus-musen
0

Skamvrå är inget som fungerar perfekt, då är de bättre att skrika till och butta tillbaka eller liknande. För de skulle en annan råtta ha gjort.

Qui dormit, non peccat