Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1364 ggr
carint
0

Torrfoder speciellt till råttor?

Har sett på en djuraffär speciellt Torrfoder (liknande som katt/hund) med allt som en råtta behöver. Kommer inte ihåg märket nu men fanns till kanin, gerbiler/hamster och råtta. Inga pellets alltså utan Torrfoder (kulor). Någon som använder det eller är det bättre med de fyra sädeslagen och, grönasker och rester från vår egen mat?

hus-musen
0

Eftersom jag inte vet vilket Torrfoder du menar, så tycker jag att de är bättre med ded en egen torrfoderblandning och färskmat.

Qui dormit, non peccat

[GlittriGris]
0

complete Rat?, kanske, har det i min foderblandning :)

MangoMelon
0

Jag har Selective fullfoder för råttor med i min foderblandning. Det står på påsen att det innehåller allt en råtta behöv, det ska befrämja matsmältningen och pälsen ska bli glansigare, och så ska det vara bra för tänderna osvosv. Jag tror dock inte att en råtta skulle klara sig på endast det som Torrfoder, det ser så trist och grått ut att jag skulle inte kunna mata det i mina råttor iaf utan att få dåligt samvete.

men som sagt, jag blandar med det i min egen torrfoderbladning just för att det är knaprigt, så dom får nåt lite hårdare att tugga på :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MoaL
0

Det finns flera olika Torrfoder för råttor. De vanligaste är väl Rat Complete och Care+ Råtta - båda två har jag i min blandning. :)

Och visst tror jag absolut att de kan klara sig och hålla sig friska på bara Torrfoder, vilket de för övrigt har gjort hos mig - det är ju inte direkt som att vi ger våra hundar och katter olika slags varierande foder för att de ska få alla slags näringsämnen, utan alla näringsämnen o dyl. finns ju redan inbakat i torrfoderkulorna.

Jag blandar dock en massa olika saker just för att de ska få träna sin fingerfärdighet och hjärna. Sedan får de såklart också färskfoder.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

DoD
0

skulle tro att du menar rat complete? den hade jag förut men tyckte själv att den värkade tråkig så nu får dom lite av varje

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Thirre
0

Man kanske skall ta i beräkning att de som tillverkar foder självklart skriver att det innehåller allt vad djuret i fråga behöver.. Det skulle annars inte vara speciellt bra reklam, ingen skulle köpa ett foder där det står att det innehåller nästan allt vad djuret behöver. De kan sina formuleringar och fuskar med mycket. Som t ex animalisk proteinkälla, det kan stå att fodret är byggt på enbart animaliskt protein från t ex kalkon och då tänker man som konsument självklart på köttet medans det i själva verket antagligen är allt annat som djuret består av än kött då det är det som är det dyra på ett djur. Animaliskt protein grundas oftast på nermalda inälvor, ben, sener, ja alla restprodukter.. (en enkel jämförelse då jag har mest jämfört olika Torrfoder åt katt och hund.)

Enda sättet att veta vad djuret får i sig är att lära sig läsa och tolka innehållsdeklarationer och komponera sin egen mat till sina djur. Näringslära är otroligt viktig och en väsentlig grund att stå på som djurägare.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

carint
0

Någon som ger detta foder? Complete Rat från  Verse-Lage

Mymlan
0

Fick sådana provpåsar idag, men ge detta enbart till råttor skulle jag då inte göra. Vale han ratade detta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MoaL
0

Thirre: Det nyttigaste i djuren är just inälvorna. Det vargar och alla andra rovdjur ger sig på allra först i det vilda är buken med lever, njurar, hjärta, lungor, tarmar, o s v, inte musklerna - som ju är "köttet". Det råttor och andra gnagare ger sig på först när de dräper ett annat djur är hjärnan - inte musklerna - eftersom den innehåller mest protein och fett. Det är vi människor som är sjåpiga och lättäcklade och inte tycker om att äta hjärna och inälvor - även om vissa av oss människor uppskattar viss inälvsmat - och därför är vi som väljer att äta musklerna och väljer att kalla det kött.

Benen i djuren innehåller nyttig benmärg och även naturligtvis andra näringsämnen - var skulle det vara onyttigt? Vi ger ju våra hundar märgben hit och dit, vad gör det då ifall fodret också innehåller det, det är ju nyttigt och näringsrikt?

Det är bara bra att allt på slaktdjuren används. Det är bara så typiskt människan att sitta och klaga för att våra älskade husdjur får sådant som människorna själv inte skulle vilja äta för att vi är så lättäcklade. De vanligaste benen man köper till sina hundar är gjorda av djurhud; de vita benen är gjorda av den tjocka ytterhuden och de bruna benen är gjorda av den tunna innerhuden om jag nu minns det rätt. Sedan när skulle vi människor sitta och nöta på en oxhud? Det är vi som är sjåpiga, inte hundarna. Det är vi som vill förmänskliga dem och vill ha dem till att äta det vi tycker kallas "mat", även om ordet mat innebär ett mycket bredare urval för dem än för oss. Det måste vi inse. Hundar ska inte bara äta musklerna, kött, de ska äta allt på ett slaktat djur.

Sedan finns det en stor mängd olika hund- och kattfoder där väldigt många verkligen bara är skräp jämfört med vissa andra. När det gäller råttfoder finns det inte lika många olika sorter att välja på, och konkurrensen är inte lika stor. Inte intresset heller. Jag tror absolut att Beaphar Care+Råtta och Versele-Laga RatComplete är bra foder, det är bara återigen vi människor som sitter och klagar över att det ser tråkigt och torrt ut. Enda anledningen till varför jag blandar ut dessa två foder med mycket annat är för att mina råttor ska få stimulans och få prova på olika sorters smaker.

Sedan är dessa två foder också väldigt dyra, och jag skulle inte ha råd att ge bara dem till mina råttor eftersom jag har tolv råttor och det går rätt mycket foder. RatComplete kostar 98:-/kg och Care+Råtta kostar ungefär 178:-/kg eller 125:-/700g som påsarna säljs.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

TienMu
0

jag tycker inte att man ska ge enbart torrfoder…å de bör man heller inte till katt å hund….

wintermynta
0

#7 Nä men jag ger dom Hamster Crispy av samma märke utspätt med müsli.
Har även gett dom Puik hamsterblandning utan pellets och nån enstaka gång , märket Prestige.

Thirre
0

eldbarn; skrev jag någonstans i inlägget att det skulle vara fel att ge djur detta? jag tog exempel på vad som finns i, vad vi betalar för och att det inte alltid är det vi tror det är men jag lade ingen vikt i vad som är rätt eller fel. Jag poängterade att det är viktigt att lära sig näringslära.. och ge sina djur mat efter det. Och ja, det fifflas något enormt med vad de olika fodrena innehåller och vad som är bra. De gör allt för att få innehållet så billigt som möjligt och för att få det låta så bra som möjligt. En ny liknelse som kan vara enkel är att det de flesta kattfoder innehåller vetemjöl.. (en katt är köttätare i naturen och äter enbart en viss del gräs el.dyl. för matsmältning och hårbollar men inte alls i den utsträckning som foder innehåller…)

Det finns ändock så många olika Torrfoder för råttor och andra gnagare att det går att läsa sig till de som är bättre och sämre. Att det inte finns så många olika kan även vara bättre eftersom man då inte betalar för märke och reklam som man gör med andra premiunfoder för hund och katt. Jag håller med om att de som ser lite tråkiga och "gråa" ut i våra ögon kan vara bättre då det inte finns lika mycket färgämnen osv i det. Men det finns märken inom gnagarvärlden som man betalar för märket, som gör reklam, och de är i regel sämre. Efter mina år som djurintressant och djurbutiksanställd har jag sett de flesta märkena och deras innehåll, det är inte alls vad man förväntar sig.

Det bästa är som sagt att lära sig näringslära för sina djur och läsa innehållsdeklarationer rätt, då kan man komma långt och ge sina djur bra mat. Att man skall tänka på att det är en självklarhet att det står att det innehåller allt vad djuret behöver och inte vara naiv i sina val.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..