Råttor och värmen
Nu har sommar värmen äntligen kommit. En del tycker det är underbart medans andra (jag) tycker det är rätt så olidligt till man vant sig. Även för våra råttor är det varm och här kommer lite tips samt saker man kan tänka på inför sommaren.
- Det är oftast svalar att läta dörrar och fönster vara stängda under den värst värmen. Sen på kvällen när temp sjunkit något kan man öppna och släppa in lite frisk luft.
- Sätt in extra vattenflaskor i buren/burarna så du vet att dina r8 får i sig tillräckligt med vatten. Det går även bra att lägga in gurka, melon eller annan frukt som innehåller mkt vatten. Jordgubbar ska man dock se upp med då det är urindrivande.
- Står r8 i ett rum med mkt ljus kan det vara en bra idé att mörklägga det en aning tex med persienner eller drapera med tyg så blir det heller inte så varmt.
- Att ta ut sina r8 på sommaren är mysigt men man bör undvika det mitt på dagen när det är som varmast.
- Har man utebur gäller samma sak där. Det är även viktigt att det finns ställen i buren där r8orna kan gå undan och få skuggan Vattenbad är också populärt.
Har ni andra tips får ni jätte gärna dela med er av dom.. Till sist hoppas jag både r8or och ägare får en underbar sommar.
mvh
en investering kan vara en marmorskiva. det är alltid svalt och råttorna kan lägga sig och svalka sig på den om de vill.
Ett jätte bra tips är att ta en petflaska med kallt vatten (ev frysa den lite i frysen) och linda en handuk runt och sen lägga den i buren. min råttor älskar att liga vid eller på den när det är varmt inne!:)
Min blogg: SweGizmo.se

Sj har jag det absolut bästa tipset enligt mina pojkar…. Frysta köttbullar!! De kan man både äta och ligga på hälsar de
Qui dormit, non peccat

jag har gett mina frysta frukter…. mmmmm dom älskar det!!
Tack för alla bra tips! vi bor längst upp under plåttaket i en enrummare så för tillfället är det olidligt varmt här..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Vattenmelon socker, svalka och vätska. Jag brukar skära upp skivor o lägga i frysen o sen lägga in
Frysta frukter och grönsaker. Speciellt frysta ärter i lite vatten. Både kul och gott.
Försöka att göra så luften inte är stillastående. Även om en liten sketen fläkt sällan hjälper så rör den iaf lite på luften så den inte står stilla. Stilla stående luft samlar väl en massa dam och skräp som både vi och djuren andas in?
Stora vattenflaskor med kallvatten håller kylan längre än små.
Finns även termo fodral att köpa på zoo. Håller vattenflaskan is fri lite längre under vintern och sval lite längre under sommaren.
Luft fuktare är väldigt skönt att sätta igång lite då och då. Torr lufta är inte alls kul.
Eller om man är riktigt duktig så köper man en ac :-D.. det vill jag ha.
Har en stor takfläkt på vinden som ska upp i lilla rummet. Men äger ingen borr.
Sedan vore drömmen en riktigt bra ac.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#7 oh jaa, en ac *drömmer* 8)
Gosh, man sitter i soffan, trycker på knappen och swoosh vart det svalt inne.. Det finns en ac att köpa billigt i en husgerådsaffär, den är stor och kan svalka ner 80 kvadrat på femton minuter till 18 grader. Kostar 1990,-.. en sån vill jag haa 
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#7 du får önska dej en ac i present!! 

Tack för alla bra tips!
Jag la precis en kall festis-flaska som SweGizmo tipsade om, verkar smart! Dock tyckte mina små damer att den var en utmärkt tuggleksak och går just nu loss på den med munnar och tassar. Dom får gärna massakera den men jag är lite rädd att det ska gå hål på den inatt, för då blir det ju typ en halvliter vatten i buren.. Vad tror ni, kan dom lyckas med det?
He!
Jag trodde jag var smart en sommar och virade in en PET flaska i en handuk… flaskan var fylld med ca 1 liter vatten och fryst..
Oh well.. Inte för att dra ut på det men när jag kom in dagen efter så hade jag väldigt blöta och väldigt glada råttor. Hela botten var dyngsur :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#11 Haha, ja det var det jag var rädd för när jag såg hur tjejerna med stormglädje attackerade flaskan :D Konstigt, dom har ju massa grenar, tuggpinnar och kartonger av olika slag, men aldrig förr har jag sett dom så tuggentusiastiska som över denna flaska, som inte ens var till för att tugga på :)
ja de tuggar lätt hål på den om de vill. har ett par som roade sig med att tugga hål på vattenflaskor en period. det var ju mer än en gång som råttorna hade badat under natten…