Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1881 ggr
Angeln--89
0

Röda hönskvalster (Demanussus gallinae)

Jag har hört att råttor kan få Röda hönskvalster (Demanussus gallinae). Någon som vet något om det? är nyfiken Tungan ute

TienMu
0

Ja de kan de få. En råtta som jag köpte på zoo hade de. Men de försvann snabbt me ivomec. De kan få de från fåglar å de kan även finnas i hö har ja för mej.

hus-musen
0

ja råttor kan få dem. Hästar, katter hundar och gnagare kan få hönskvalster oxå.

Qui dormit, non peccat

Angeln--89
0

Någon som kan betätta mer om det? om man får det hur man kan bli av med det? någon som har erfarenhet?

zickan
0

Jag fick med detta nyligen via en säck papperspellets ifrån bromma zoo.
De är större än löss och äter på allt. Kan leva ett par månader utan någon fågel i närheten. Kommer via ev fågelbon i huset, död fågel på taket, tamfåglar etc.
Sätter sig på allt även människor. Skapar rejäl klåda och de bits som tusan.
Lever mestadels gömda under dagtid och kommer ut på nätterna för att suga blod.

När man städar gör man det på dagtid. Flyttar över djuren i en ny ren behållare och skrubbar allt tbh. Går att spraya med virkon(det tar dock inte bort ägg) I hönshus kör man det gamla klassiska behandlingen med kalk.
Det sägs att de är svåra att ha död på. Men jag tycker det gått fortare att få bort dom än vanliga löss. Kanske enklare att ta död på dom när man inte har fåglar i närheten.
Gömmer sig gärna i träsaker, typ trähus under dagtid. Dessa kan läggas i kokande vatten under en stund. Går även att frysas. De gillar inte torrt och kallt.
Stonghold fungerar bra.

Sprids lätt runt i hemmet då de är snabba att krypa själva och kan följa med på en själv. Viktigast är att städa ofta på inredningen. Kanske minska ned på inredningen ett tag så man enklare kan hålla och göra rent.

Info

Info
Info

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Info

Någon som vet var man kan hitta detta kalk?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.