Kotten låter som en duva.
Hejsan. Min lilla Kotte låter som en duva och nyser väldigt mycket.. Han låter inte jämt. Oftast när han blir uppstressad och anstränger sig och liknande. Vad kan det vara för fel på honom? Jag är väldigt orolig.
han rosslar… en antibiotikakur kan ev behövas.

okej. hur kan han ha fått rossel? Jag har nämligen varit borta i en månad och haft dom hos en tjej här i närheten av mig så jag vet ju inte alls varför han kan ha fått rossel.
Det finns inget annat än antibiotika som kan hjälpa?
Rossel kan vilken råtta som helst få, det är ungefär som hosta. Om det är en ung råtta brukar man inte rekomendera antibiotika eftersom de lätt blir ressistenta mot det. Det kan ju förvärras så att man behöver antibiotikan bättre sen, bättre att vänta alltså.
Rossel är ju slem i halsen så det du kan tänka på är att inte ge honom slembildande mat. Honung är bra för halsen också, gärna i lite rött te!
Att höja luftfuktigheten är också bra för en rossel-råtta. Lägg blöta, varma handdukar under buren eller på element i rummet.

#3 Okej, tack så jättemycket.. Ja han är inte så gammal. Okej, då ska han få honing nu direkt och en varm blöt handduk under buren =) te blir det att kolla efter imorn direkt med =)
Ursch vad jag tycker synd om honom när han låter så :(

Rossel är ett symtom på att immunförsvaret är nedsatt, så antagligen är din råtta förkyld. Obehandlat så kan det leda till lunginflammation tex.
Beroende på hur mycket han låter så kan du ju prova med huskurer, men går det inte över på en vecka eller nått så gå till vetten och be om baytril.
Qui dormit, non peccat
håll din råtta varm! inget drag från fönster osv! om det inte bli bättre, åk till en veterinär!