Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 608 ggr
[Frida1761]
0

Dålig djuraffär?

Dålig djuraffär

Min kompis köpte för ett år sedan tre små honmöss från en djuraffär. Efter några veckor visade det sig vara rött runt näsorna på mössen och hon åkte till vetrinären och där fick hon betala massor av pengar för medicin som inte hjälpte. Jag har gått in och kollat på djuraffären nu efterssom jag ville köpa en råtta och ALLA RÅTTORNA OCH MÖSSEN DOM HADE hade klåda, rinnande rött snor ur näsorna, burarna luktade illa och dom hade sår över kroppen..       ursch, jag bestämde mig då inte för att köpa någon till råtta..    Jag har köpt mina råttor därifrån innan min kompis fick mössen och dom har nu också extremt mycket rött i näsan och den andra har mycket rossel! :(      hamstrarna såg fina ut..  men mössen och råttorna kunde man se att dom mådde dåligt..

Alla möss och råttor hade säkert kroniskt rossel & förkyldning för det har mina och dom ser precis ut som dom råttorna på djuraffären. Jag fick betala 1000:- kr för en medicin som inte fungerar.. :(   jag tycker så synd om mina råttor.. den ena råttan får andnings anfall ibland pga av rosslet.. den andra blir bara ner smetad med snor i ansiktet när han tvättar sig.     Jag har köpt hamstrar därifrån och dom mådde mycket bättre..

borde jag säga till efterssom det bara kommer in nya sjuka djur hela tiden och folk blir lurade till att köpa dom?  Varför avlar man på sjuka djur?  Jag frågade hon i kassan var dom fick tam mössen och råttorna och det var från samma uppfödning. :'( Jag tycker jätte synd om råttorna och mössen.  Jag tror råttorna led mest efterssom dom hade så mycket sårskorpor och nös hela tiden.   ( jag visste inte vilken grupp jag skulle lägga det här inlägget) >_<

[Frida1761]
0

Skäms oj skrev rubriken två ggr

KickanW
0

Tyvärr är det där väldigt vanligt, varför de flesta seriösa rekomenderar att inte köpa djur i djuraffär!

I en affär handlar det ju om att sälja pengar, inte att avla fram friska och trevliga husdjur.

[Frida1761]
0

Jag skulle köpa ifrån uppfödare och beställde två gånger.. en sa; nej vi ska behålla dom här.. du får vänta tills 4 månader igen. (så länge ville jag inte vänta)   den andra sa; Nej det blev inga ungar tyvärr och resten bodde så långt ifrån. :(     Det kändes som jag hade lite för bråttom och inte tänkte på det så mycket när jag köpte mina sötnosar.. råttor och hundar är nog ändå det bästa husdjur man kan ha.

Ratata
0

#3 Men att uppfödarna bor långt bort behöver inte vara ett hinder. :) Finns massa folk som transporterat råttor genom hela landet, så det brukar gå att ordna! Fast det är klart att det kan vara lite krångligt, och att vänta hur länge som helst orkar man ju inte heller…

[Frida1761]
0

#4 Det var lite för krångligt med transport. :/  jo.. det är precis därför jag köpte råttorna  ifrån djuraffären.

persikahallon
0

Du kan anmäla djuraffären. Ring länsstyrelsen och säg att råttorna på den djuraffären har ohyra, möjligen skabb eftersom dom har sår på kroppen, och att din kompis köpte djur som visade sig vara sjuka. Om burarna var ostädade kan du säga det också. Du får vara anonym. Dom skickar dit en djurskyddsinspektör om dom får in en anmälan.

Om affären får tillräckligt många anmälningar mot sig så måste dom ändra sig, och förhoppningsvis slutar dom sälja sjuka djur med ohyra. Hemskt tråkigt att höra om affärer som lurar på folk sjuka djur. Kanske får dom stackars råttorna gå hela livet med kliande ohyra…

smulan22
0

Jag har gjort två misstag när det gäller djuraffärer. Köpte en råtta som som absolut inte var tam. Vissa en hel del agresivitet och hög mig i stortsätt varje dag. Andra gången ville dom avliva en kanin som dom fått tillbaka. Dom sa att hon inte vänta ungar men jag tyckte att hon såg onormalt tjock ut. Men dom var säkra på sin sak så jag tog henne. En kort tid efter fick hon sju ungar det blev två kvar som tur va. Tala om för tjejen i djuraffären att jag kan bara ha en kanin på grund utav det ekonomiska. Tråkigt att dom gör så. Djuraffären jag fick kaninen av är nerlagd och det tycker jag är bra.

Flirret
0

Men är det inte så att råttors snor blir rött vid kontakt med luften?

Resten lät dock inte så trevligt..Gör nåt åt det!