Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 771 ggr
garmonbozia
0

Tröst åt en ensam råtta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra natten utan råttkompisen Nico (som dog för 2 dagar sedan) har nu Blixa vänt upp och ner på HELA buren. Antagligen i nån slags desperation eller frustration över att vara ensam helt plötsligt. Jag trodde inte en råtta kunde göra så mycket stök på en enda natt men hon har rivit sönder varenda tidning och flyttat på sin kisslåda (den är rätt tung) till andra sidan buren.

Vi är lite förtvivlade över detta eftersom vi letar kompis till henne men inte fått napp ännu. Nu undrar vi vad vi kan göra tills dess att hon förhoppningsvis slipper vara ensam mer.

Snälla hjälp, vad kan vi göra för att hålla henne hyfsat glad och sysselsatt?

Tacksam för svar och erfarenheter från er som varit i liknande situationer!

hus-musen
0

Underhåll henne genom att ta med henne överallt och aldrig lämna henne ensam en längre stund. Fyll buren med leksaker, som bollar med godis i , skokartonger med rivet toapapper, hängrep, möblera om mm

Har du inte hittat någon unge än? I värsta fall så kan ju en zooråtta vara en bra utväg.

Qui dormit, non peccat

garmonbozia
0

Vi kan ju inte ta med henne på jobbet, och det är på natten hon är som mest aktiv. Då kan vi ju inte umgås med henne! Gråter Det är det som är vårt dilemma…

Jag har mailat lite med en snäll person här på forumet men ännu inte fått svar! Jag letar fortfarande! Om någon vet något, säg gärna till!

Och kom med fler tips och erfarenheter! Hur blev era råttor när de blev ofrivilligt ensamma?

Allamej
0

Frigång på dagen och sova med er på natten..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

garmonbozia
0

Hej!

Hur? Du får gärna förklara. Att plötsligt låta henne gå ute i lägenheten utan uppsyn i 8 timmar, är det verkligen bra? Och sova med oss? Jag tror tyvärr inte heller att det går. Men som sagt, förklara gärna…

Hälsn. Gisela

Som fortsätter leta och leta efter en råttkompis…

Allamej
0

Man har buren öppen och låter dom gå in och ut som dom vill.. Det funkar om man har en råtta som inte biter på allt den ser :)

Sova med er funkar såhär:

Man tar tex. en kattransport, hänger upp en hängmatta i den och ställer in en toalåda, en skål med mat och en liten vattenflaska.

Transporten, eller sovrummet, tar man sedan och ställer antingen i själva sängen eller på en stol bredvid så att råttan kan gå in och ut ur den hur den vill. Har alltid funkat med alla mina råttor. Sovit med både enskilda råttor och stora flockar.

Jag lägger handdukar vid huvudänden och längst med min kropp eftersom det är där dom vill sova och råttor pinkar i sömnen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

garmonbozia
0

…nån mer med tips?

KickanW
0

Att hitta råttbebisar till kompisar är inte särskilt svårt, maila alla uppfödare du hittar så löser det sig fort. Jag tycker du ska ägna tid åt det i stället för att söka tips om hur du ska ta hand om din ensamma råtta :)

garmonbozia
0

Ja jag mailar som en galning, OCH jag söker samtidigt tips på vad vi kan göra så länge. Självklart! Det ena utesluter inte det andra!

Jag har mailat säkert fyra olika nu. Men jag tar fortfarande emot tips på hur vi kan få ensamtiden att bli mindre jobbig för vår lilla änkling.

idisen95
0

jag sovde med en råttunge en gång men den hade ingen bur .. ta toarullar och stoppa i nått gott vik igen hörnen, skaffa dagvakt om du behöver vänta länge massor med leksaker