Tämja råttbebisar
Vet att det finns massa skrivet om hur man bäst tämjer råttor men jag frågar ändå för att få lite aktuella tips. Har två små tjejer som bara bott hos mig 5 dagar. Båda är pigga och nyfikna när de är i buren och försöker ofta få kontakt genom gallret. De är inte rädda för mig när jag rör mig runt buren utan jag tror att de känner sig trygga där. De ligger och sover helt öppet på de högsta hyllorna. Men nu är frågan hur man bäst vänjer dem vid att lyftas upp. Allt går bra tills man sluter handen runt dem, då får de panik. Jag förstår deras beteende, de har aldrig blivit hanterade förut och det är naturligtvis deras naturliga beteende att fly. Men ska man hålla på att försöka lyfta dem tills de vänjer sig (gjorde så med min hamster). Eller ska man vänta och hoppas på att de vänjer sig vid mig ändå? Tror inte att de frivilligt kommer att gå upp i min hand, och de är inte intresserade av godis som ligger i handen. Hur gjorde ni med era småttingar och ungefär hur lång tid tog de innan de accepterade er? (vill så gärna göra rätt!)
tacksam för tips! Mvh Mia
jag är inte direkt någon expert, men jag har bara lyft upp dom försiktigt och sen har dom vant sig efter ett tag. jag tror att man får räkna med att de blir lite rädda ibörjan innan de är vana :)

Kom på en fråga till. Har läst i många diskussioner om just det här att många brukar ha med sig råttorna överallt i hemmet, tex ha dem innanför tröjan, på axeln, i knäet osv för att få dem tama. Men hur lyckas man med det? Mina hoppar ju för att komma undan, tänk om jag har en på axeln och den hoppar och slår sig? Är det föresten med råttor som med hamstrar, hamstern har tydligen svårt att bedöma djup och kan glatt vandra över bordskanten och slå sig?

Vissa tvingas tills de vänjer sig. Andra smyger sig fram försiktigt.
Jag är nog mer en försiktig smygare! :P
Umgås med dem mycket. Ha handen i buren och lek med dem där. Strunta i att lyfta dem till en början. Jobba mer på att de ska lita på dig och försök att vidröra dem så mycket de klarar av utan att bli rädda. Muta med godis. Om du behöver ta ut dem ur buren, lyft ut hela sovhuset när de är i den. Undvik hela tiden att skrämma dem.
Om du tar med dem ut och sätter dem på sängen, vad gör de då? Gömmer de sig hos dig? Sprätter de iväg någon annanstans?
Råttor hoppar inte rakt ut i luften som hamstrar. En rädd råtta gömmer sig, en nervös och springig försöker att klättra ner.
Vissa råttor är räddare än andra. Vissa kanske aldrig blir fullt orädda och tama. Så är det bara. Det är därför det oftast är bättre att köpa råttor från en uppfödare.
Men ge inte upp! Råttor är ganska lätta att få kontakt och jobba med, även de lite blygare.
Älskar mina stora små vänner..