Hämtar nya flockmedlemmen idag!
Idag ska vi få hem våran nya bebis, så det blir en liten flock på 3 tjejer här hemma!
Jag tänkte passa på att superstäda buren och lägga om inredningen så det blir lite nytt för alla 3, eftersom jag inte har någon ny bur att tillgå som är neutral mark för alla.
Frågan är om jag behöver byta all bottenströ också, jag har aspflis och byter inte gärna allt om det inte luktar, vilket det sällan gör. Men det kanske luktar mycket för råttorna? Vill att allt ska gå så bra som möjligt vid introduktionen, det är min första. :)
Du borde byta ut all bottenströ och kanske ta parfymfri tvål eller liknanade och göra rent med också. Sen skölja ut ordenligt. För att dina gamla råttors lukt ska försvinna ordentligt så att dom inte skyddar sitt revir.
Första mötet mellan råttorna kan du hellst göra i badkaret eller på något annat ställe där dom gamla råttorna inte känner igen sig så jätte mycket.
Sen kan ju någon annan rätta mig om jag har fel, men så gör jag och det funkar fint!

Har inget badkar, men jag tänkte att de kunde mötas i en rätt stor plastlåda (sån som man kan skjuta under sängen) som vi inte använder just nu.
Får se vad jag har som man kan rengöra med, men byta ut gör jag nog. Kanske man kan ta såpa?
Övrigt om introducering har jag läst massor om så jag hoppas att det går bra! :)
Jag vet inte om såpa luktar för mycket, annars kanske det bara går att ta vatten och en ren trasa/svamp och gnugga ordentligt så kanske lukten försvinner endå :P