Djuraffärer
För några månader sedan gick jag in på en djurbutik som jag då trodde var bra.
Givetvis ville jag se på djuren. Personalen sa att detta var ok. Jag gick in i djurrummet och tittade in i råttburarna.
Jag blev förskräckt. En underbar liten dumbohona, sötast hittills, satt tillsammans med en hane. Hanen var mörkt blå, gissar på ru bl. Men han lät som en kaffebryggare när det sista vattnet far igenom filtret, riktigt illa alltså. Han var så skabbig att jag inte hade vågat ta i honom ens…
Jag tillkallade personalen och ja, jag erkänner, jag var rosenrasande…
Jag förklarade att hanen behövde medicinering, isolering och att alla andra råttor också behövde behandling mot skabb. Att honan antagligen redan var dräktig med denna dödssjuka hane och att jag gladerligen skulle ta hem henne så att hon slapp föda i en sådan stressig miljö som en butik.
Personalen var väldigt kort och tvär. Förklarade att de råttorna var redan köpta och att kunden hade sagt att dom skulle sitta tillsammans tills dess att hon kom och hämtade dom.
Jag förklarade att om kunden ville göra en sådan idiotparning så kunde dom göra det när dom hade tagit hem råttorna, så att folk med moral slapp se det.
Nej, det var kundens önskan att det skulle vara på detta viset och dom "Måste ju göra som kunden ber om"
Vi kom inte längre då… Jag mådde så otroligt dåligt över det faktum att jag inte stoppat ner henne i tröjan direkt och gått därifrån…
I fredags gick en kompis in i butiken. Den underbara lilla dumbohonan låg där, med blomkålsöron och 5-6 bebisar… Antagligen hennes andra eller tredje kull i butiken.
Denna information fick mig att gråta…
Att jag inte stoppade henne under tröjan och tog hem henne dömde henne till ett liv som löpande band avelshona i denna butik. Bara för att hon har en fin färg och är dumbo så tror dom att dom kan göra vad f-n som helst för att tjäna pengar.
Jag vet nu att det inte fanns någon kund som ville ha det så… Jag vet att denna fina tös mår skit eftersom hon har skabb och hon får aldrig vila.
Så jag gjorde det. Jag har nu anmält det till djurskyddinspektören med namn och allt. Dom ska veta att man inte gör som dom gjort. Jag hoppas på fina böter och framför allt… behandling av honan och hennes bebisar… och jag hoppas att detta är den sista kullen dom tar på henne.
Jag ser det inte som ett problem att jag reagerade nu.. Att han som äger affären kommer att få reda på att det är jag, en bekant som han känt i 15 år har anmält honom.. Hade han varit mer närvarande så hade inte detta hänt.
Jag vet dessutom att han kommer att förstå min reaktion. Givet kommer han att bli sur men han kommer att förstå varför.
Så. Nu har jag fått skriva av mig lite… Och jag hoppas att om ni ser något som det jag såg. Gör inte som jag och gå därifrån… det kommer ni att må illa över i år efteråt… handla istället som jag borde ha gjort.
Och jag hoppas att den lilla persikofärgade dumbotösen får ett bra och lugnt liv.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

En eloge till dig för att du gjorde något åt situationen! Det var ju ett solklart fall, det här.
Jag trodde först att du skulle skriva att du hade köpt honan. Det gladde mig att du hade gått ett steg längre.
Älskar mina stora små vänner..
Bravo, bravo! *klappar händer* Jättebra gjort! Fler borde handla så. Om du får veta ngn uppföljning på det hela så måste vi få veta!
Jag anmälde inte anonymt för jag vill ha uppdateringar om fallet…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Bra gjort! Det var då för väl att någon reagerade!! Stackars djur! En uppföljning vore trevligt…

super!
Jättebra gjort av dig och ja, vi är intresserade av att veta hur det går.
Hoppas det går igenom, i så fall blir många säkert uppmuntrade till att göra samma sak!
Jag kommer att ringa och fråga i slutet av veckan om dom har petat sig dit…
Iom. att jag inte kände ett behov av att vara anonym så är jag berättigad att få uppdateringar i hur det går. Jag önskar bara att det tas på allvar.
Vad som gjorde mig lite sur var dock att hon reagerade mer på att dom hade skabb än att honan har varit tvungen att föda och ta hand om sina ungar i en stressig butiksmiljö.
Jag vet ju att skabben är snabbt behandlad medan den psykiska skadan på honan och ungarna kanske aldig går bort…

#7 Du vet att jag står bakom dig om det behövs!
Mia//
Ja :)
#7: Det tyder ju bara på dålig kunskap om råttor. Skabb låter väl värre än att föda barn, om man inte tänker så mycket längre.

# 10 mamman var ju inte mycket större än bebisarna
. Allt var gräsligt där! O hennes kommentar…
Mia//
Hoppas djuraffären blir bättre och att dem får sej en riktig spark i baken.
En applåd för Allamej som agerade:)
Min blogg: SweGizmo.se
Hur gick det för djuraffärs ägaren sen ?
Har du fått någon uppdataering ???

#13 Läs denna länk
Detta va visst fortsättningen
Mia//

Men fy så hemskt.
Dom borde polisanmälas för grovt djurplågeri. Credit till dig Allamej så reagerade och gjorde nåt. Även till Eldbarn som tog hand om den stackars hona. Fy ibland blir man alldeles mörkrädd hur folk kan bete sig.
Tur att alla djuraffärer inte är som denna du berättade om..
Bra gjort! 
#14 Är det samma råtta? Här i texten står det att hon är dumbo, men i den andra tråden ser honan toppörad ut? :O
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Nej det är inte samma hona… den jag såg var inte samma färg…
#18 Jaha, okej. Jag kanske förstod "Detta va visst fortsättningen" lite fel, trodde det handlade om samma råtthona.
Näe :) Det är fortsättningen på en skrämmande utveckling…
#20 Okej ^^
Och jo, skrämmande är det. Jag förstår inte ens hur människor har hjärta att titta på då sådant händer.

Uscha, hur tänker folk?! Men jättetoppenbra av dig allamej att anmäla! :D
Men min anmälan hjälpte ju inte ett dugg… det märker man när Eldbarn sen kan hitta en så skabbangripen råtta som hon gjorde 

Nej! Änmäl igen! Ellre går det? Skulle det kanske hjälpa om några andra skulle anmäla? :) Isf gör jag det gärna, men jag har ju inte sett hur det ser ut där..
Usch.. Den råttans öron ser verkligen hemska ut :(
Mvh Nathalie