Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 983 ggr
Thirre
0

gallerbur vs voljär vs hemmabygge

Jag hade flera år två hemmabyggen till mina två flockar. Hanburen gjordes från grunden av skivor och galler från butikhyllor på framsidan. Den blev 140 bred, 120 hög och 80 djup. Min far gjorde ett enormt arbete med den och den var underbar. Tills man skulle flytta.. Då kom den inte upp i min nuvarande lägenhet. Kanske var det väl det, i slutet hade jag bara tre-fyra råttor i den, det ekade inom den, och jag hade svårt att hitta råttorna.

Honburen gjordes av grunden från en köpmansbänsk. 120 lång, ca 80 hög och 40 djup. Vi satte tre dörrar av nät på framsidan istället för de lådor och vanliga dörrar som varit där. Denna buren var jag inte riktigt lika nöjd med..

Visst, det var gudomligt att ha råttorna så stort (hanburen) och jag hade som mest elva stycken i den. De kunde få upp riktig fart i den, hade många hyllor att klättra bland och ganska så lätt att inreda. Värre med honburen, det fanns inte så mycket plats att sätta upp saker på. Där kunde de visserligen också få upp farten bra och studsa å leka men.. Till slut tröttnade jag på att behöva skura dessa konstanst och jämnt. En gång i månaden descifierade jag dem också med Virkon för att kunna ta död på allt och OM det hade krypit in någon ohyra i någon liten springa. När jag gjorde detta visste jag att jag hade många skurningar kvar då det var viktigt att få bort vikonen. Jag tröttnade även på att inte kunna inreda exakt som jag ville och började sukta efter gallerburer.

Jag hade haft gallerburar innan, flera sesamburar som satt ihop för att göra stort boende för råttorna. Dessa tröttnade jag på också.. allt detta tvättande med alla galler in och ut i duschen.. och att det blev allt svårare att hitta hela bottnar, när sesamburarna slutade tillverkas slutade jag strax efter med att använda dem. (och för att min käre far tog sönder tre sesamburar, de med fastklistrad ram, vilka var de som var fräschast) Nu sitter jag med fyra olika varianter av sesamburar. För papegoj, parakit och undulat men utan hela bottnar.

Det som jag använder nu är Super-Laura, dessa kan jag ha fem-sex råttor i utan att det är problem och dessa får jag även in i badrummet. Så skönt att bara slänga in och spola av. De har höga bottnar som håller kvar underlaget och underbara att inreda. Just nu har jag i hanburen en tvåvåningsduschhylla, tre parakitbadkar (används som lådor), tre hörntoaletter för kaniner/marsvin, två lådor i stål som är tillverkade för att ha A4-papper i men som är utmärkta hyllplan, flera stegar, två megahus och massa mindre ting för mindre råttor. Självklart hängmattor, sex stycken.

Vad föredrar ni?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..