Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2483 ggr
Thirre
0

tankar kring inredning

All heder åt de som vill eller har skaffat så stora utrymmen till sina djur som möjligt, så som voljärer, men efter att ha sett exempel på inredning av nämnde burvariant uppstår tankar och funderingar.

Det är inte storleken på buren som gör att råttan mår bra, det är inredningen och möjligheterna till variation. Efter att ha sett flera inredningar kan jag känna att buren skulle kunna utnyttjas mycket mer, att råttan skulle kunna ha mycket roliga i buren om ägarna bara tänkte till lite. Detta fenomen har jag inte enbart sett i voljärer utan även i andra burar. Burar där det kanske finns ett par klätterpinnar, någon avsats, en eller två hängmattor osv. Inget som gör att råttan får tänka lite, inget som stimulerar hjärnverksamheten eller musklerna, utan bara avsatser och möjlighet att röra sig lätt i buren utan ansträngning och lättgillgängliga platser att sova på.

Jag kan förstå tanken med att ju större bur man har desto mindre dåligt samvete får man om råttan inte släpps ut så mycket. (Detta resonemang har nog många haft och det är inget att skämmas över) Men då måste buren vara intressant och utmanande. Typiska exempel på råttor, som inte är vana vid burar som är stimulerande, är en sorts passitivitet. De ligger i sina hängmattor och bara är, de mödar sig inte med att utmana buren och de rör sig endast när de ska gå på lådan eller maten serveras. (sådana slöfockar förekommar naturligtvis i ett aktivt hem också då råttor är individer)

Jag inreder burarna efter djurens ålder och behov. Jag har aldrig exakt likadan inredning efter städning två gånger i rad. (Ståltråd är ett måste vid inredning.) Exempel på saker som jag har i burarna just nu; duschhylla i två våningar som jag har satt fast med ståltråd, parakitbadkar, hörntoalett för marsvin/kanin, stora rör, repstegar för papegojor, trästegar för papegoj/parakit/undulat, stora foderkoppar som de yngre älskar att sova i, hängmattor av handdukar och byxor (blir roliga gångar i byxor), vipbräda, olika korgar av plast, trä och metall, vinställ, och en hel del annat. Självklart olika hus med flera in-utgångar.

För mig och mina rådisar gäller; hellre övermöblerat än undermöblerat. (sedan älskar jag som matte att hitta alla möjligheter till inredning och själva inredningen är dökul)

Så, kom igen och brainstorma ordentligt och ge varandra tips på roliga saker ni har i era burar och får råttan att tänka till!

Inlägget är inte till för att kritisera enstaka (ingen nämnd, inen hämnd) utan är till för att inspirera!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

Jodå jag förstår din tanke=) Sj är jag sån att jag har världens sämsta fantasi, vilket råttorna antagligen får lida för då deras bur inte varieras särskilt ofta.. Tröstar mig och dem med att de får springa ute på 25 ostädade kvadrat istället så då har de mycket att undersöka=) men jag läre ta en shoppingtur snart ändå=)

Qui dormit, non peccat

[Driva]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hållern helt med Thirre!

I våran förra bur hade vi massor av rep, hyllor och rör, den nya har varit svårare att inreda och de stackars råttorna har typ inget :(

Bara tidningspapper och någon hylla, detta pga nrednigen i förra buren inte fungerade till den nya och de har inte blivit någon tripp till ikea.

Så jag tar gärna emot lite annorlunda tips på inredning! (annat än bara rör och hyllor).

Absinthe
0

Jag var på förmedlingscentralen i tyringe här i skåne för inte så längesedan, det fanns smyckesskrin i form av små soffor, riktigt snygga som såg ut som riktiga soffor i mindre format, hade jag haft råd hade jag köpt alla sorterna till råttorna, de såg helsköna ut.. =)

Dock inget för tuggiga råttor som massakerar allt de kommer över (syftar på mina älskade flickor här hemma), kommer väl nya grejer i deras burar snart, varit lite stelt och tråkigt några månader nu.

Thirre
0

För mig räcker det inte enbart med att trösta mig med att mina råttor har eget rum på ca 18 kvadratmeter att springa runt i när de är utanför buren, sammanlagt 67 kvadratmeter gällande hela lägenheten. (Jag bor i en trea enbart för att kunna ha ett eget råttrum.)

Jag tror dock att jag aldrig kommer bli nöjd med hur mina djur har det, jag hittar ständigt nya saker att köpa, ting som kan förbättras osv. Jag har även arbetat i zoo-butik så jag vet vad som finns i utbud och har dreglat över många saker som jag vill ha men pengarna finns inte. Min stora, och mycket ärliga filosofi, är att det är jag som har tagit hand om djuren och skulle aldrig kunna ha ett rent samvete om jag vet att det finns bättre foder eller saker att tillgå, sådant som inte mina djur har. Priset för foder till katten och råttorna har ingen gräns däremot har inredning av burarna det. Det finns många alternativ och ställen att shoppa på, det behöver inte alls vara dyrt om man har fantasi och tålamod. Jag strökikar i affärer som Rusta, ÖB och andra affärer som har billiga ting att erbjuda. (har inget IKEA i närheten) Om det inte håller så lång tid gör det inget eftesom det oftast inte har kostat många ören.

Ting som går att använda som inte är köpta i djurbutik; Diskställ, bestickställ, vinställ, små backar, krukor, rör från byggmarknaden, lampetter, plastbyttor av olika modeller, plankor att bygga egna saker med t ex hus, vipbräda, hyllplan, skokartonger mm. När det inte heller kostar så mycket kvittar det ju om det skulle gnagas på.

För min egen del, och råttornas, köper jag inte svindyr inredning eftersom jag vet att det är ett naturligt beteende hos dem. De måste få gnaga.. och då kan man endast bli arg på sig själv om man ser en illerhängmatta köpt på zoo för 150:- bli söndertuggad direkt.

Be släkt och vänner om gamla handdukar, sängkläder, gardiner och kläder för att använda i burarna, efter användningen är det bara att kasta.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

De har 25 kvadrat för så stor är min lägenhet, och de har fri tillgång till den när jag är hemma ofta hela dagen. Buren sover de i och äter i typ=)Kan inte påstå att de är understimulerade fast buren inte är proppad med saker.

Biltema är lätt bästa stället att köpa inredning på, de har allt till billiga priser! Tyg är helt värdelöst, stinker alldeles för snabbt och vi får bara tvätta en gång i månaden här.. så det går oftast helt bort. Att slänga känns bara som rent slöseri så då säljer jag hellre så jag kan köpa in bättre roligare saker.

Nu letar jag roliga hänghus/hängkorgar till ett rimligt pris, som inte är i trä eller keramik helst, nån som vet vart man kan hitta sådana? Ikea är inte ett alternativ.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jag går så ofta jag har möjlighet i olika secund handbutiker. vi har även stor rulians på hyresgäster i mitt och mammas hyreshus där folk lämnar saker i källaren. allt som kan vara roligt hängs upp eller ställs i burarna. just nu har jag två blomkrulor som hänger på väggen. plaströr (sånna som man gräver ner i marken och har kablar i) i olika storlekar. en dödskalle som är ett populärt kryp in bland mindre råttor. hus som man sågat o snickrat själv. en docksäng. två vånings badrumshylla, böjda metallrör. tjocka grenar, plasthink som används som hus. allt tyg jag kan komma över stoppas in i burar och läggs i korgar, på hyllor och hängs upp.

snart kommer råttorna få tillbaka den stora voljären och då ska jag använda ett par balkonglådor i den hade jag tänkt.

alla träsaker byts ut med några månaders mellanrum och det tar ett tag att fixa nya, så ibland är det ganska tomt.

[Driva]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på ikea finns jätte bra trådhylla som man kan hänga i taket och hänga flera under varandra.

Jag kommer inte ihåg vad den heter, men den finns i ta-de-själv-lagret.

Ladyinred
0

ett tips, gå in på närmsta färg och tapetaffär. där har de tomma tapetrullar i papp som de gladeligen ger bort. bara att slänga sen när de blivit nerkissade.

hus-musen
0

#7 Åh en takhylla!! En sådan vill jag ha, har ju en klättertomte i buren som skulle älska den! Hmm ta det själv-lagret säger du.. Får nog ta o åka dit om några veckor! inga mer superbra tips?!

Edit: hittade korgen, den heter Gorm och kostar 29 kronor=) Om nån mer är intresserad!

Qui dormit, non peccat

[Driva]
0

inte på rak arm :D

Men en är super den hyllan, den har dessutom en liten uppbjöd kant så att kartong och tidningar inte ramlar ur!

Och dem är som sagt byggda för att kunna hänga flera under varandra!
och de är inte så dyra typ 35-45 kronor eller något sånt.