Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1531 ggr
myismyname
0

Eurocages Dresden?

Är det någon som har erfarenhet av denna bur/voljär? Jag funderar nämligen på att köpa den till mina blivande råttor och har hittat den för ett relativt lågt pris; 1559:- för en sprillans ny med plats för 15 råttor enligt burräknaren på Ratpower. Om du sett buren i verkligheten (jag har bara sett en bild) - verkar den som en bra bur? Hur är det med luckor och så vidare?

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

hus-musen
0

Har inte haft den sj men har sett andra som haft den=) Samma som med alla andra smala höga voljärer, de kan vara lite luriga att inreda så att man kan utnyttja hela höjden på ett bra sätt, men den var ju rätt billig annars=)

Kan tala om på en gång att 15 råttor får inte bra plats i den, fler än 10 så är den trång.

Qui dormit, non peccat

myismyname
0

Okej :)

Jag tyckte också det såg aningen mycket ut, men å andra sidan hade jag ju inte heller sett hur stor buren var i verkligheten. Hur som helst spelar det ingen större roll, jag ska bara ha två råttor, till att börja med. x)

hus-musen
0

Ja men dåså=) Burräknaren måste tas med en nypa salt och man läre tänka på om man ska ha honor eller hanar i buren=) Men två stycken får helt klart platsSkrattande

Bor du i närheten av sthlm, gbg eller malmö så finns ju hornbach som oxå har en prisvärd voljär=)

Qui dormit, non peccat

myismyname
0

Jo, det var det jag tänkte Skrattande

Tyvärr bor jag långt uppe i ingenstans (Piteå med andra ord) så jag kan inte bara åka förbi stockholm lite sådär snabbt för att köpa en voljär, haha. Jag har redan kikat på den och surat över att den inte går att beställa. :) Däremot funderar jag på att be någon av mammas kompisar där nere att springa in på Hornbach åt mig och sedan skicka buren med bussgods, men jag har ingen aning om vad frakten går på. :)

hus-musen
0

#4 Ah okej=) Annars så skickar de ju buren, men man måste betala på plats. Frakt hem till min mamma i hälsingland(typ en 3del av vägen) så de blir extremt dyrt att få upp den till piteå misstänker jag=(

Kollade på bussgods hemsida, runt 400 kronor skulle de antagligen kosta=) Så om nån kan köpa den o ta den till bussgods så är den ca lika dyr som den du kollat på, fast pwss kanske har en fraktkostnad med?

Qui dormit, non peccat

RatLover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

4# Ja ibland kan det vara lite knepigt när man bor såhär långt upp i landet. Kan tipsa om min bur, jag köpte den faktiskt i piteå.

Vet inte vad den heter, men det är den buren dom har åt undulaterna på Djurmagazinet i back city, om du vet vilken jag menar? Tror den gick på 1600:- fast då fick dom beställa hem den och sen fick vi hämta den där :)

(den är roligare inredd nu ;)

myismyname
0

#5 Jo, handlar man från PWSS tillkommer 50 kr i administrationsavgift samt frakten. Blir säkert rätt dyrt även där. :/

myismyname
0

#6 Jag har faktiskt kikat på den buren två gånger, ena gången så sent som idag, haha :D Då sa de att priset låg på 1699:-, men de hade ingen hemma.

Kom gärna med lite ris och ros om buren, det skulle underlätta mitt val en aning. :D Hur är det att ha endast en lucka på framsidan? Når man att inreda osv? :)

Allamej
0

Låt inte luckantalet eller luckstorlekarna begränsa era val. Gå in i närmaste faders verktygslåda och ta den största avbitartången ni kan hitta och köp en billig fågelbur som är olaglig att ha till fåglar för nån hundring och sen är det bara att klippa och sätta fast nya luckor varhelst ni vill ha dom… i vilken storlek ni önskar :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

myismyname
0

#9 Jo, jag har redan funderat på det, men kan jag undvika att slänga ut extra hundringar så gör jag det gärna. x) För att inte tala om mina bristande talanger vad det gäller trä- och metallslöjd, haha.

Allamej
0

Man behöver inga kunskaper, bara veta hur man använder en sax :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

myismyname
0

Hm… jag har för mig att man på något vis ska liksom… stoppa in fingrarna i de fär hålen och sen nypa igen, men jag är inte säker. Oskyldig haha :D

RatLover
0

8# Ja jag kommer inte riktigt ihåg hur mkt den kostade men nått sånt var det :) Nej dom hade den inte inne när vi var där heller men då beställde dom hem en åt oss.

Tycker det hade kunnat vara lite mer luckor men som Allamej säger så är det ganska enkelt att sätta dit egna. Luckan där framme är ganska stor så att iaf jag kommer igen med hela överkroppen, vilket underlättar enormt vid städning och inredning :) Botten är utdragbar och den står på hjul.

Den är ganska lätt att sätta ihop också.

Moa (just nu ensamråtta eftersom hennes burkompis somnade in inatt) hälsar att hon trivs jättebra i den.

Kan inte komma på så mycket mer just nu men det är ju bara fråga om det är nånting mer du undrar över :)

myismyname
0

#13 Okej, tack så mycket för lite kommentarer om buren. :) Det lutar år att det blir den buren, jag måste bara få föräldrarna på min sida också. Glad

myismyname
0

#13 Jag säger till om jag kommer på någon mer fråga gällande buren. :)

Ladyinred
0

håll koll på tradera, det dyker upp voljärer där som skickas hem till en och de är billiga. mellan 1000-1300 med frakten.

myismyname
0

#16 Okej, tack för tipset! :) Jag har kikat lite där förut, men hittade bara små fågelburar. Jag ska börja hålla utkik igen. :)

Ladyinred
0

jag köpte en där rätt nyligen

myismyname
0

Är det den med horisontellt galler och lite krimskrams på luckorna? Har hört några som köpt den från tradera, så det är därför jag frågar. :)

Ladyinred
0

japp det är den :D

myismyname
0

Är du nöjd med den buren då? Hur funkar det med det vertikala gallret när de klättrar? :)

(Jag menade givetvis "verktikalt" eller "lodrätt" i förra inlägget, inte "horisontellt" Glad)

Ladyinred
0

de har inga problem att klättra vad jag sett i alla fall. det är lätt att se in i buren, som om gallerpinnarna nästan inte var där. det gillar jag. den var lätt att sätta ihop själv.

myismyname
0

Okej, tack för synpunkter på den :) Hur är den storleksmässigt? Hur lätt är den att inreda?

Jag tycker inte heller om burar där gallret är "i vägen". Särskilt vitt galler brukar vara just "i vägen".

Ladyinred
0

jag hillar den på grund av att det är så lätt att nå i den och att den är lätt att rengöra. den är så smal att den går att rulla in i badrummet och bara duscha av nån gång i veckan. och vi har endå ett väldigt litet badrum.

det jag blev besviken på var att det var en så ful plastbotten, men det är en flärp som hänger ner framme så den syns inte utifrån.

tycker man inteder som med alla andra burar.

gulzebra
0

Jag har haft en Dresden… Aldrig mer säger jag bara.

Jag kom inte åt i hela buren. Att nå ner till botten var omöjligt - kunde inte ens pensionärsanpassa åbäket när en tant blev gammal och slutade klättra, fick byta voljär åt de istället… Visst går det att sätta in extra luckor men det gäller ju förstås att man vill "förstöra" buren också.
Det sitter ju dock två lckor typ högst upp - jag testade aldrig men en idé är ifall man kan ha ena sidan upp och ner för att ha en lucka vid botten också. Att vända på själva luckan är ju inte så svårt. Frågan är om det går att ha gallersidan upp och ner.

Den utdragbara bottnen suger rätt hårt den med. Grymt låga kanter, vill man kunna dra ur den vid rengöring så gäller det att näst intill inte ha bottenmaterial alls. Man får helt enkelt inte ur den med ett normalt lager. Själv fick jag stå med sopskyffel och sträcka mig ner genom luckan för att kunna rengöra utan att krångla med att plocka isär den…

Dessutom är hörnen som håller ihop gallerdelarna i plast. Kan funka, men med gnagiga råttor (som mina…) blir det snabbt söndertuggat.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

myismyname
0

Då blir det inte en Dresden då! Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva lite om buren! :) Mest troligt blir det den buren de har på Djurmagazinet här i stan (bild i inlägg #6), om jag inte hittar en billig begagnad. :)

RatLover
0

haha, märkte först nu att buren jag har är just en dresden x)

som gulzebra säger är det grymt låga kanter så man kan nästan inte ha nå bottenmaterial, men eftersom jag använder filtar på botten så har jag inte det problemet

myismyname
0

Haha, oj x) Men du är nöjd med den?

Skulle du kunna mäta hur hög bottenlådan är? Så jag vet :)

RatLover
0

Själva bottenlådan är ganska hög men den utdragbara botten är bara nån centimeter hög. Ska bara hitta en tumstock och sen kan jag mäta :)

myismyname
0

Okej, tack för att du gör dig besväret :)

RatLover
0

hittade ingen tumstock, pappa har med dom till gällivare, men det ser ut som ungefär 1-2 cm :)

myismyname
0

Ojdå, den var verkligen grund :O

Jag ska nog åka till Djurmagazinet någon dag i veckan och kika på den igen, samt fråga om man kan få kika i deras katalog och se om det är någon annan som verkar bra som de kan få beställa hem. :)

RatLover
0

32# jo, men det är ju bara den utdragbara lådan, själva kanten innan gallret börjar är ju ca 10-15 cm :)
det tycker jag du ska göra, finns många bra burar

myismyname
0

#33 Jo, jag har sett det :) Hade det varit själva kanten som bara var ett par centimeter hög skulle jag inte ens fundera på buren. ^^

Jo, jag såg lite snabbt några burar i deras katalog medan hon som jobbade där letade upp buren de har till undulaterna, så jag ska nog fråga om det skulle gå att välja ut en bur därifrån och låta dem ta hem den. ^^

RatLover
0

34# okej, tänkte så du inte missuppfattade bara :) ja det låter bra!

btw, lite OT men ändå, har du sett den übersöta lilla råttjejen dom har där på 4 månader? Hon fanns där när vi beställde buren och hon har tydligen inte blivit såld än.

myismyname
0

#35 Jag såg faktiskt inte henne :O Jag såg bara de übersöta guldhamsterbebbarna de hade (de var så pass små att de kunde gå tillsammans i grupp och sprang runt som små galningar istället för att sova). Vart skulle hon ha varit i sådana fall? I någon av Duna-burarna (eller vad det då var) som de hade hamstrarna i? Annars såg jag bara hamstrar, marsvin, undulater och kaniner.

RatLover
0

36# Nej dom har henne (och dom andra råttorna) i ett rum brevid, som man måste fråga för att få gå in i :) vet du vilket jag menar?

myismyname
0

#37 Jag har faktiskt inte varit in där ^^ Jag är inte på Djurmagazinet särskilt mycket alls, har bara varit där en handfull gånger. Jag var mer på gamla Katt&Hund (eller hund&katt? jag kommer aldrig ihåg) när det fanns, samt Nordhs Zoo, det är inte lika lång bort i helvete som Djurmagazinet är. :) Nästa gång jag åker till Djurmagazinet ska jag definitivt kika på råttorna! :D Hur bor de egentligen i affären? :)

myismyname
0

#37 Menar du råtthonan som de ska avliva imorrn (om jag minns rätt) för att hon var så agressiv? Jag var på djuraffären idag, och då var hon den enda råtta de hade kvar, en liten roantjej.

RatLover
0

39# Det var det säkert, hon som hade hand om råttorna berättade att hon hade blivit agressiv, så det är nog hon. När jag var där för ca 3 månader sen så var hon hur snäll som helst.

Det är tragiskt att det kan bli såhär

myismyname
0

#40 Jo, väldigt tragiskt. Hon sa till mig att hon varit lite knepig ända sen hon kom till affären, men att det nu blivit värre och att det inte gick att få henne tam och få henne att sluta bitas så snabbt man stoppade handen i buren (en inte alls klättervänlig liten duna).

Hur söt som helst var hon, låg och kikade fram från ett hus. Verkligen jättetråkigt att hon ska avlivas. Jag hade nästan lust ta med henne hem.