Roan på djuraffärer?
Jag vet inte om det bara varit jag som endast lyckas besöka djuraffärer som har toppörade roan-råttor och därför tycker att det är det är det enda som finns på djuraffärer, men jag tycker ändå att det verkar vara mest bara roan på djuraffärer, och lite hooded och variegated.
Är det bara djuraffärerna jag besökt som råkat ha mycket roan eller är det något som är vanligt just på zooråttor?
OM det är något som är vanligt bland zooråttor, är det någon som vet varför det blivit så?
Är lite nyfiken på om jag inbillar mig eller om det verkligen stämmer. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
De enda råttor jag sett har varit toppörade släta black, med teckningarna husky, striped (alltså roan båda två) eller hooded. Har faktiskt aldrig sett några andra varianter än dessa någonsin på djuraffär.
det är olika vart i landet man befinner sig vad som är vanligt i zooaffärer. Här nere har de genom alla år kryllat av ba hooded. variegated har jag nog aldrig sett live. Senaste tiden har de även dykt upp roan mer och mer och även blått. Lyckan måste väl vara gjord när zooaffärerna kan få tag i blå roan :P Vet en som enbart inriktar sig på sånna.

Husky roans, striped roans, och hooded är nog de vanligaste tecknigarna, färger som blått,svart och choklad är rätt vanliga på djuraffärrer.
Qui dormit, non peccat
Jag har aldrig sett blått eller choklad på en djuraffär, men black har jag sett ett par gånger, dock inte alls särskilt mycket. Är det någon som vet varför just dessa färger hamnar på zooaffärer? Mest striped och husky roan då. Färger som fawn eller beige har jag aldrig sett på en djuraffär. Rex har jag inte heller sett på djuraffär, endast släta.
har setrt många i djuraffärerna här nere iallafall
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#5 Många vadå? Många roan? Många hooded? Många rex? ^^
på alla :P
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
#7 Ojdå. ^^ Själv har jag som sagt aldrig sett rexade råttor eller färgerna blue, fawn (eller någon annan av de ljusa färgerna heller för den delen), choklad eller liknande, utan mest bara striped, husky, hooded och black. Någon dumbo har jag heller aldrig sett.
asså alla färger har jag nog inte sett efter som det finns rätt så många färger
champagne dyker upp med jämna mellanrum. sen så kör de rätt hårt med rex och dubbelrex oxå. fick en dubbelrex sist som var väldigt tunn och mager. de ville inte sälja honom när det var nåt fel på honom sa de. men dessa har inte grosistråttor utan får från nån privat som de sen "avlar" på i butiken.

man kan ju beställa vilken färg å teckning man vill ha?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

#11 ja ibland så.
Qui dormit, non peccat
#11 Beställa kan man säkert (dock inte på alla ställen), men jag menar dem de har inne. Oftast (vad jag har sett) är det de ovan nämnda färgerna som är de som dyker upp oftast. Beställningar är ju en annan sak. :)
ofta vet de ju inte vad färger heter så det är svårt att beställa oxå.
-Hej jag vill ha en brun råtta^^

mjo, men dom har väl kanske sånt som de tror kan locka köpare (nån kanske redan har sagt det, jag har inte orkat läsa igenom allas kommentarer)
å då finns det väl färger som säljarna anser som "finare" eller nåt?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Arken zoo i Ängelholm har capped, bareback, varigated, eubk. Toppörade och i färgerna blue och black, enstaka gånger har de haft roan, då striped..
#14 Nä, precis, haha ^^ "Jag vill ha en sån där som är mörk på huvudet"
#15 Det är mycket möjligt. :) Då det gäller kaniner och marsvin är ju fläckar och teckningar överhuvudtaget väldigt vanligt. Sköldpaddsfärgade marsvin brukar ryka först vad jag har sett, så det kan säkert ha något med det att göra.
# Ojdå, så få roans? Här är det mest bara roans. ^^
#19 Vilken sötnos hon är! :)
#19 jag tycker nog det e vanligare med huskey än striped
#21 Håller med dig där, men båda färgerna är rätt vanliga på djuraffärer, i alla fall här. :)
det verkar som det är tecknade varianter över huvudtaget som de oftast får in. inte likaofta som man ser helfärgade råttor.
Jo. Toppörade, släta, tecknade råttor är det i alla fall jag sett mest.
hä det olika i 3 av affärerna är det mest roans eller black eubk mest släta med,,, dessa tar mest in fråån grossieter eller från "uppfödare" som avlar på rossistråttor,, hodded dyker upp då o då
den 4e tar in från privata uppfödare där finns det mycket olika, mycket rex,naket,fuzz och dubbelrex, både toppörade och dumbo
mycket blått svart och siamese, men även andra färger dyker upp då o då, choklad champagne osv, även sett biege där
dock väldigt få roan,det är mer sällsynt
hodded eubk, otecknade och irish är de vanligaste där men även ambk dyker upp då o då oftast då bläsade
#25 Snacka om stor skillnad om man jämför med djuraffärerna här!

Vilken är den 4e djuraffären? *nyfiken*
#22: Husky och striped är teckningar, inte färger.
#28 Oops, felskrivning. Tack för att du påpekade det. :)
Om roan är sånna som har vitt i ansiktet har jag sett ett par stycken sånna i djuraffärer.

Här i Norrköping finns det en råttinspirerad Arken Zoo affär som säljer lite diverse "ras" råttor ibland. Dumbo, rex, siames, etc. De verkar dessutom kunna en hel del om råttor de som har affären, visar kunder hur man lyssnar på lugnorna och sånt där.

På ett zoo här i uppsala är det alltid black huskey/striped roans (vissa missmarked) å pew ,släta å toppörade.
30# roan är ingen teckning utan en gen som bleker råttan
#20 tack :) hon e min lilla plutt :)
men vissa djuraffärer har lite bättre koll än andra då de tar in från uppfödare som inte kan bli av me dem eller då de e lite oönskade.