Farligt att äta torkade plommon?
Hejsan allihopa !
Ville bara ställa en liten snabb fråga.
Är det farligt för råttor att äta torkade plommon? Jag vet att de gärna äter annat torkad frukt och så.. men just plommon vet jag att det kan vara lite förädiskt.
Visst råttor är ju allätare precis som hundar, men till och med vi människor kan ju få ont i magen av plommon som jäser och sånt, och man brukar ju aldrig ge plommon till kaniner å så.
Så jag undrar om man nu köper en sån påse med blandade torkade frukter, är det farligt för råttorna att äta de torkade plommonen då, eller ni tycker att man ska kasta bort dem? Mvh Johanna

Vet inte med torkade plommon, katrinplommon är väl lite halvtorra och de ger ju samma effekt som på människor, dvs sätter fart på magen. Så jag tror inte att det är så bra att ge för mycket plommon, smakbitar kan de väl få i mindre mängder. Är det mycket plommon så ta bort dem, men det är inte säkert att de äter det heller, hade bara en råtta som gillade katrinplommon men hon finns inte mer så väljer att inte ge det till dem faktiskt. Jo, om det är med i maten jag gör, jag brukar ha katrinplommon till stekt kött, eller ja man rullar in katrinplommonen i köttet och resterna får råttorna, men det är tillagade plommon då med lite annan smak än just plommon. =)

Plommon oavsett om de är torkade eller färska kan sätta fart på magen om man äter mycket, så jag skulle inte ge råttorna särskilt mycket alls faktikst.
Qui dormit, non peccat

Okej :) Tack för era svar :) jag gav dem inte plommon då jag inte ville att deras små magar skulle ta stryk av det så dem fick lite annat gott i fodret istället :)
I'm rather safe than sorry ^^