Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 795 ggr
teachingbirds
0

Ensamråtta förbjudet, var står det?

Kan någon länka till var det på jordbruksverket står att tamråttor inte får vara ensamma? Letat och letat men hittar ingenstans. Har en diskussion i ett annat forum om att man inte ska ha tamråttor ensamma, och personen i fråga säger att h*n bara tror mig om h*n får se det i text (då inte på någon privatpersons hemsida).

teachingbirds
0

Exempel på diskussionen:

Jag: "Du kan aldrig ersätta en artfrände."
Han: "Jodå, går hur bra som helst… jag har gjort det flera gånger. =)"

Jag: "Nej, det är olagligt att ha flockdjur ensamma.
Jag har inte sagt nåt om dina djur, bara att det är olagligt."

Han:  "Är det djurplågeri?

Har du hört talas om ensamråttor? Det är råttor som absolut inte går ihop med andra råttor och dem kräver därför mer uppmärksamhet. Ger man en ensamråtta mycket ömhet, kärlek och stimulans så fungerar det utmärkt att hålla djuret ensamt. Står det någonstans i en svensk lagbok att det är djurplågeri att ha en råtta ensam? Om det gör det så lägger ger jag mig och håller med dig."

Allamej
0

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

Så personen ofråga fattar inte att råttor är flockdjur? Korkad människa..

Sidan 18 längst ner..länk

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Och om du söker lite här på sajten så hade Eldbarn fått det bekräftat i brev att det är lag på detta

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

ärär en länk till det hon skrev! hittar inte den på råttor.ifokus.

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

Tack! Ska söka lite.

#3 Han tycker uppenbarligen att han kan vara flocken..

Nu får vi se vad han skriver som svar på mitt inlägg där jag citerat och länkat dessa sidor. Om han inte då fattar så antar jag att det inte är någon idé att fortsätta, men det är väl ändå bra att infon finns där på forumet!

hus-musen
0

#6 ja han får ju tycka som han vill egentligen men han kan aldrig bli en i flocken på samma sätt som en annan råtta kan. Han pratar inte råttspråk och han lever inte som en råtta, han lever med en råtta. tycker jag iaf.

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

#7 Precis! Men en människa som tycker så, är oftast svår att övertyga. Men som sagt, om han inte tycker att han behöver följa lagen kan jag ju inte göra så mycket åt saken..

hus-musen
0

#8 de enda du kan göra är att anmäla honom för djurplågeri isåfall.

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

Ett annat citat: "Så länge man tar ut råttan varje dag och håller den sällskap hela tiden så ser jag ingen risk i att den skulle må dåligt bara för att den inte har en råttkompis."

Blä

teachingbirds
0

#9 Svårt när jag bara vet hans nick på ett forum.. :(

teachingbirds
0

Tackar allamej för uppbackningen ;)

Allamej
0

Jag kände på mig att det var där som det behövdes lite hjälp Flört

teachingbirds
0

Jajjamensan. Hoppas nu bara att han kan ta till sig på riktigt. Även tjejen som tyckte att det var något slags personligt påhopp verkar det som :/

Allamej
0

Men det stället är ju som FB… man kan inte ta till sig vad folk skriver alls… ever… För chansen att få vettiga svar minskar med klientelet på båda..

Men vad jag blir så otroligt glad över är att trots att det är helgon eller FB så tar sig råttfolket tid att ge vettiga och kloka svar… trots att vi vet att det antagligen kommer att ignoreras..Kyss

teachingbirds
0

Haha, ja, lite dumma i huvudet kanske vi är. FlörtSkrikandes Men man hoppas väl alltid att iaf någon ska läsa och tänka om..

Allamej
0

Inte dumma i huvudet… nope… snarare obotliga optimister :D

hus-musen
0

Ah helgon.. samlingsplatsen för alla dårar.. Säger jag o sitter där med en användare sj upptäckar jag nu när jag kollar efterOskyldig

Qui dormit, non peccat

teachingbirds
0

Underbart att han faktiskt gav med sig efter dessa länkar! Sa att han bara ville ha det i skrift, för det var så många som sagt detta till honom utan att kunna basera det på något. Så nu har vi faktiskt gjort en riktig god gärning! Skrattande

Allamej
0

Underbart :)