Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 687 ggr
myismyname
0

Hur startade råttintresset?

Jag är bara lite nyfiken på när och varför alla här fick upp ögonen för råttvärlden. Vad var det som gjorde att du från första början blev intresserad av och skaffade råttor? :) Någon vän som har råttor? Något du hittat på internet? Jag är helt enkelt bara nyfiken :D

Skulle även vara kul att veta hur länge alla varit intresserade av råttor och när ni fick er första råtta. :) Själv är jag nybörjade gällande råttor och har inga egna ännu, men snart förhoppningsvis. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

empan-hampus
0

Jag har en vän som då hade två råttor. Jag hade aldrig känt på en råtta eller så när jag träffade hennes. Tyckte dom var urmysiga och skaffade egna Skrattande

hus-musen
0

har alltid varit intresserad av smådjur, så när jag var 13 ville jag skaffa råttor, Men fick inte pga allergi. Så när jag flyttade hemifrån efter studenten så skaffade jag mig mina första två pojkar, pussie och whiskas=)

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Det här är andra varvet jag har råttor och intresset för dom startade när jag var runt 14-15 år

Att jag skaffade min första råtta berodde på att jag blev tokkär i henne i djuraffären… Hon var menad att bli ormmat eftersom hon inte gick ihop med andra råttor och bet alla människor som stack in handen till henne..

Men hon bet mig bara 1-2 ggr i absoluta början… Jag älskade henne högt trots att hon jagade katterna, fräste åt kompisarna som kom in på rummet och aldrig gick att ha lös med killar i närheten…

Efter henne så skaffade jag mig två pojkar och efter dom så hade jag så mycket annat i livet att jag inte skaffade mig några fler förrän december -06.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

myismyname
0

Okej :D Vill veta hur fler blev intresserade av råttor, så alla råttmänniskor - skriv! :D

nagini
0

haha satt å kollade på harry potter en dag för ungefär ett år sen :P
å tyckte att Rons råtta Scabbers va så söt..

fick ba iden då att skaffa råttor :)
men fick inte för pappa >.<

glömde bort rått-tanken ett tag, sen ett halvår senare fick jag några kompisar som hade råttor.. då blev jag intresserad igen, tjatade på pappa, och i februari fick jag 2 små råtthanar :) å i fredags köpte jag en tredje :)

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

myismyname
0

Oh, okej :) Jag har också klartecken från mina föräldrar gällande råttor, så nu är det bara bur och råttor som saknas. :)

silverorm
0

För 17 år sedan skaffade jag min första råtta, då enbart för att bota min råttfobi! Glad Hanen jag köpte var en ormmatsråtta som inte var det minsta tam! Han vart lika rädd för mig som jag för honom, troligtvis var det därför jag tillslut började tycka om han.. (o nej, till de som förfasar sig över att han var ensam.. det visste inte jag att de skulle vara fler!) Summa summarum, jag döpte han till Sigge o så småningom levde han fritt i hemmet tillsammans med min hund o två katter. Efter honom har det alltid funnits råttor till o från i mitt liv, djur som jag ej kan leva utan!Flört

dogpoo
0

när jag var ca 2 år fick jag min första råtta, dock stod jag mest för "gosandet" då.  fick nog mest en råtta för att pappa har alltid älskat råttor och tyckte då att dotter hans skulle ha en.

sedan har det alltid funnits råttor i mitt liv, ibland med nått år utan, men hela tiden kommit tillbaka. så nu har jag 2 goa grabbar och 3 rara töserGlad

zickan
0

ca 10 år sedan när jag började med reptiler. fastnade bara mer och mer för råttorna. de tog till slut över och jag sålde nästan alla ormar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bim
0

Jag ville ha ett djur men vistste inte vad… Hamstrar sover ju så mkt och kaniner och marsvin.. Njäee… Då kom jag på RÅTTA! Jag halkade in på  internet och sökte på råttor och kom in på ratpower och sedan rif. Sen den dagen har det inte gått en dag utan att jag har tänkt på råttor! Fast jag kan inte ha för min mamma är allergisk. Jag provade att ha råttor för mer än ett år sen, men det funkade inte. :( Men om ett år ska jag skaffa! Då ska jag flyga ut ur huset!

[GlittriGris]
0

börja när jag var sex år när jag lärde mej läsa började läsa madda smådjurs böcker då väcktes intresset men jag fick mitt första smådjur i julas!. efter si'om jag var för liten för att ta hand om dom själv, fast råtterna jag har nu fick jag av en slump kan man säga , var på kalas så sa en  att han ska fkytta och attt han ahr råtter som antigen kommer att blli orm mat eller flytta till skogen men då var sa min pappa i från och sa att dom ska jag ha , började gråta av glädje :P, men när jag hämtade dom så bode dom i en hamster bur med spån ch hade pellets :/

idisen95
0

Jag skaffade råtta för exakt 1 år och några dagar sen.. en kompis köpte 2 råttor en hona och en hane (impulsköp) i djuraffären och vi gick till min mamma, och ringde till hennes mamma och frågade men hon fick inte ha så jag fick dom och nu har jag 2 honor min gala sessan <33 och min lilla elli som är 3 månader och 4 dagar

myismyname
0

Kul att höra allas berättelser :)

[GlittriGris]
0

Vem kan leva utan råttisar liksom?

MangoMelon
0

Smådjur har alltid funnits i mitt liv, lika mycket som hundar och hästar. Fick dock min första råtta när jag var 13, och det var inte planerat. Min bästa kompis hade två zooråttor, systrar, och så dog den ena (orsak okänd). Min kompis kom då på att hon inte ville ha bara en och hon fick inte köpa en till för sin mamma. Så jag fick råttan. Visste ju inte då att de ska ha kompis, men det hade antagligen endå inte gått för Telle var ganska så elak med sin syster redan.. :/ Nå, hon levde ca ett år efter att jag fick henne, och när hon dog trodde jag att jag också skulle göra det. Hon hade blivit min bästa vän, funnits där för mig då jag blev mobbad i skolan och var alltid lika glad att se mig.

3½ år senare skaffade jag två honor igen. Hade länge bara två råttor, men så blev de tre, och fyra, och fem och nu är de 16 st :p

Skulle inte kunna leva utan mina råttor, ack så många skratt och glädjestunder de ger mig. Det skiner lixom över det vad de gnager sönder, oljudet de har för sig på natten och tråkiga saker som att städa och putsa. Älskar dem!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Stephanie
0

Känns som om jag har dragit den här historien många gånger, men jag gör det väl igen då Tungan ute

Det började med att en vän till mig började prata om att hon ville ha råttor. Jag hade redan en hel del smådjur, och visste att djuraffären inte har någon koll. Så jag erbjöd mig att läsa på om råttor och berätta för henne hur man ska ta hand om dom. Så jag åkte hem och gjorde det, och hon åkte hem och försökte övertala sin mamma. Dock gick det inte så bra att övertala hennes mamma, och hon fick inte skaffa några råttor. Jag å andra sidan, blev så kär i det jag läste om råttorna, att det till slut blev jag som skaffade råttor istället Oskyldig Detta är snart 4 år sedan, och nu kommer jag att ta en paus i mitt råtteri när de fyra tjejer jag har nu är borta.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

imilija
0

i sommras hade jag problem med svår ångest och bodde hos mamma&pappa och för att liksom våga flytta hem till mig själv ville jag ha ett djur. bor i en etta så katt eller hund var inte att tänka på, ville ha ett djur som går att gosa med och som inte bara "är", som en hamster eller ett akvarie tillexempel.

så började jag läsa på massor om råttor och i oktober fick jag mina två goa råttor och flyttade in i min lägenhet igen. för en vecka sen fick jag två goingar till :D

myismyname
0

Puttputt, fler svar hitåt! :D

xLillaMy
0

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det hela började…
Hade länge varit ute efter ett djur men bara tröttnat - kaniner, marsvin och hamstrar var tråkiga, likaså sköldpaddor och fiskar.
Katt kunde vi inte ha och hund - ja, ska jag vara ärlig är jag nu glad att mina föräldrar inte gick med på det - för i ärlighetens namn skulle jag inte klara av att ta hand om en hund.

Jaa, sen kom jag väll in på rått-spåret nån gång då jag var 10-12 och försökte vara ''extrem'', ''alternativ'' och ''gothare'' XD

Tjatade men fick inte klartecken så jag lade dte på hyllan.
Nu får ett tag sedan fick jag en vän som ville skaffa råttor, så jag läset på lite om de små djuren och var sedan hlt fast! Även jag måste ha!
Så, det slutade med att jag tjatade ett tag och efter bara någn vecka (!) gick min moder med på att!
Nu har jag mina två första killar (första råttor öht) och haft dem i ca 1 månad kanske? och trivs jättebra med dem!
Har inga planer på att utöcka flocken precis och vet inte hur det blir i framtiden, men jag är anska säker på att det inte slutar här :P

teachingbirds
0

Jag började läsa på om smådjur när jag flyttade in hos min sambo. Vi kom överens om att vi skulle vänta tills vi bodde i större (inte bara ett rum) så att vi inte skulle sova i samma rum som oväsenmakarna. Tills dess läste jag på massa, och blev helt fast vid råttisarna. Jag ville ha ett litet djur som satt i bur, så man skulle slippa ha lägenheten djursäker hela dagarna (även jag nuförtiden mest har det ändå, eftersom de får springa ute i lägenheten), men ett djur med mycket personlighet.

Så efter lite övertalning så blev det två underbara tjejer, som nu kommer bli tre!

wintermynta
0

Hittade två uppfödar råttor på blocket och bilden på dom fick hjärtat att smälta. Visste inget om råttor men fick reda på att deras uppfödare ville ha kontakt med mig. Så jag ringde henne och där börjar mitt rått intresse. Ganska snart blev två råttor fyra. Fyra råttor blev sex osv. Nu har jag runt 30st

Idag är jag reggad uppfödare och ett liv utan r8 är otänkbart. Älskar deras personligheter, intelligens och allt som har med dom att göra.

Huldan
0

Lånade en agressiv, ensam råtta som bodde i en liten bur en vecka förra sommaren. Hade redan innan det funderat på råttor, men mamma och pappa sa NEJ! Sen dog två av mina kaniner innan jul och mamma pch pappa tyckte att min tid då räckte till. Behöber jag säga vad min bästa julklapp den julen var?

empan-hampus
0

#22 Hur många råttor har du nu då? Tungan ute

Huldan
0

2st pojkar :)

myismyname
0

Jag blir så otroligt sugen på råttor när jag läser allas svar här :D Förhoppningsvis får jag hem två pojkar såsmåningom. :)

nagini
0

#25 åh, vad roligt ;) lycka till då :)

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

myismyname
0

#26 Tackar, tackar :D Får bara hålla tummarna att allt går som det ska. :)

KickanW
0

Känner som Stephanie att jag dragit den här storyn ett antal ggr nu, men så känd att alla läst är jag nog inte! ^^

Jag flyttade hemifrån och blev alldeles ensam och ledsen utan djur, har vuxit upp med djur och alltid haft katter, kaniner, marsin, fåglar osv omkring mig. Så jag började helt enkelt söka efter ett passande husdjur, kollade runt med alla jag kände och sådär.

Så berättade min syster att hon sett en kille, som liknande mig, på stan med huvtröja och massor av råttor i den. Råttor i håret, på axeln och i huvan. Hon sa att det såg ut som ett husdjur för mig. Eller lite läsning m.m. bestämde jag mig för att hon hade rätt :)

Emma87
0

Jag var nio år och besökte min storkusin i Sundsvall. Han hade två råttor, Arne och Bruno. Jag blev störtförälskad, framförallt i Arne som jag hade med mig på axeln överallt när jag var där :) Jag tjatade på mina föräldrar men dom tyckte att råttor var ett för stort ansvar för en nioåring eftersom dom själva inte var det minsta intresserade (kloka föräldrar!!) så jag fick nöja mig med hamstrar, fiskar och vandrande pinnar några år till. Däremot har jag aldrig släppt drömmen om att en dag skaffa råttor och jag tänkte att så fort jag blir 18 och får bestämma själv över mitt liv så ska jag ha råttor. När jag var 18 flyttade jag till Sydamerika men när jag kom hem började jag läsa på inför råttköpet och ett år senare bestämde jag mig för att det var dags. Då hade jag gått ett år på universitetet och visste att jag hade 3 år kvar med samma livsstil som passade för att ha husdjur så jag slog till.

Det tog alltså 11 år från det att jag fick upp ögonen för djuren tills den dagen då jag skaffade egna :)