Råttor iFokus

Råttor

Etikett: pyssel-leksaker
Läst 866 ggr
linnmilden
0

HUR AKTIVERAR JAG DOM?

hej, har en fråga jag gärna vill ha svar på så fort som möjligt :)

hur aktiverar jag råttorna förutom att bara låta dom springa löst i rummet?
finns det några lekar för råttor man kan enkelt fixa? :)

CamillaS
0

Ärtdykning brukar vara populärt bland vissa råttor.
häll lite vatten i en skål eller nåt lite djupare fat och häll ner lite ärtor och majs och låt sedan råttorna fiska^^,

Sätt nåt gott i en tom toarulle och vik sen ihop ändorna på den och låt råttorna kämpa med att få ut det goda (ta något som luktar mycket så dom blir intresserade)

Man kan köpa en så här kattleksak. En pinne med t.ex fjädrar längst ut eller ett snöre med fjädrar och dra längs golvet och låta råttorna jaga den.

lite tips iaf. ;)

BRAGO
0

Koka ett ägg och servera det helt. I början innan dom lärt sig kan man behöva knacka upp ett litet hål.

CamillaS
0

Japp, tänkte också tipsa om ägget, men tänkte att det lär bli mycket ägg överallt om dom får det serverat på golvet. :P

[GlittriGris]
0

gräva i ogifta blommer är också kul!

KickanW
0

Att hänga upp en hel toalettpappersrulle är också kul, eller bara stoppa in en massa tidningar (glöm ej att ta bort häftklamrarna) som de får strimla och boa med.

imilija
0

ge dom en kudde!

mina är aldrig så lyckliga som när dom får en sprillans ny kudde dom kan massakrera och hoppa in och sova i :P

myismyname
0

Lämnar ett litet spår här så jag hittar tillbaka sen :) Kul att läsa om eftersom jag ska skaffa råttor :>

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Anvariel
0

Mina råttor är lättroade. Man behöver säga "oj oj oj" jättesnabbt eller "musha musha mush" och peta lite på dem så får de ett rus och springer runt och runt och jagar mig (min hand) och varandra. :) Fast det händer bara när de är riktigt pigga och energiska såklart. Men ändå. Praktiskt. :)

Tidningspapper är som sagt alldeles trevligt att leka med. Det finns också sådana där "matkulor" i metall där man kan peta in lite mat och så måste de pilla och ha sig för att kunna gnaga på maten. Det gillar mina råttor. Eller ogillar, beroende på hur man ser det. De tycker matte är jättefånig som gör det svårt för dem att få tag på maten. Tss tss tss.

Det finns ju sådana där "krächers" som man kan köpa och hänga i burtaket och så får råttorna det lite svårare att hämta maten. Men de kanske man ska vara lite försiktiga med att ge för ofta för de är nog ganska så feta. Men nån gång ibland kanske?

#6 Kudde? Ja, he he, det är säkert jättekul och en trevligt leksam - om man inte brukar ha sina råttisar lösa i sängen i vanliga fall då. :D Man kanske inte vill att ens kudde ska bli massakerad också.

xLillaMy
0

En annan 'matlek' är att du håller något gott i din hand, knyter den och låter råttorna ''bända'' upp dina fingrar för att få tag i dte goda, funkar om man inte har allt för ivriga och bitgalna råttor som gillar att äta på dig istället ^^

Du kan även hänga upp nått i burtaket - mina har en liten boll som är jätteskoj samt en tampong (!) som tydligen är väldigt kul att strimla sönder.

Någon form av labyrint kan man med göra - fast det krävs ju mera föberedelser kanske.

Du kan annars ge dem hela jordnötter som de får skala själva eller bygga en liten hinderbana.

JaneDoe
0

nötter med skal e popis här hemma

hasselnötterna går först, men även valnötter o mandel gillsr dem men det tar länge tid för dem o öppna då vilket är bra iof

de älskar hundtuggben med o gnaga på

tablettaskar med massa gott i

hänga upp mat från taket eller andra svåra ställen

imilija
0

#8 jag bor i en liten och inte så råttdsäker lägenhet så oftast springer dom i ena soffan nämligen. jag har en "gästsoffa" med där kuddarna är hela :)

mina gillar också att försöka pilla loss hårnålar och snoddar ur håret. sätt upp en halvlös tofs och se om dom sätter igång och försöka pilla loss den!