Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1261 ggr
kfrida
0

Nysande råtta!! Akut hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Min brors råtta Mini blev 1 år. När vi skaffade henne nös hon mycket och andades lite stressande. Efter ett halvår märkte jag att hon hade en tumör på ena sidan armen. Så tog det inte lång tid innan hon fick en på andra med. Tumörerna satt inte fast, de var lösa. Så växte dem och nu, 2 veckor innan hon dog hade hon svårt för att äta. Jag matade henne 3 gånger per dag eftersom hon vägrade äta själv. Hon fick även rött te. Men så de 3 sista dagarna märkte jag att hon var helt slut och hon vägrade äta. Så igår (9 maj) var jag med min yngre kusin (6år) och lekte med råttorna. Jag märkte att Mini var helt slut och när jag la henne i min famn rörde hon inte sig. Hon bara andades häftigt så att det lät högt, munnen öppnades för varje gång hon andades. Det var läskigt så jag sa åt mamma att mini höll på att dö. Då la vi henne vid hennes favoritställe, så 10 minuter senare dog hon.

Vad för sjukdom hade min lilla tjej? Cancer? Jag måste få veta.

Idag skaffade vi en råtta som såg precis ut som Mini (heter också mini). Den andas precis som min mini som dog gjorde. Hon nyser mycket men är pigg och glad. Är det också samma sjukdom som råttan som dog igår? Eller är det mycoplasma?

Jag måste få veta! Tiden rinner ut!

Med vänliga hälsningar Frida 13 år!

PS. Bilden är på mini som dog 9maj!

empan-hampus
0

För det första måste ni ha 2 råttor…

hus-musen
0

Jag antar att ni köpt den nya iaf från en djuraffär? Ja, den nya är sjuk, och det kan vara mycoplasma. När råttor är förkylda så rosslar de, kan påminna om en kaffebryggare eller ett marsvin. Obehandlat kan det leda till lunginflammation och kan vara dödligt när det har gått så långt.

Ta henne till en veterinär och få antibiotika utskrivet, om hon nyser och låter mycket så är de nog lite för sent för hemmakurer men du kan ju iaf ge henne rooiboste med honung o vitlök samt nyttig färskmat.

Den gamla som dog hade antagligen lunginflammation om hon inte kunde andas, de är en plågsam död då lungorna vätskefylls. Om hon hade tumörer så hade hon cancer oxå.

Qui dormit, non peccat

kfrida
0

Vi har 4 råttor.

2 ganska gamla.

Ladyinred
0

Varför inte gå med sjuka djur till veterinären? Förra råttan var ju tydligen sjuk väldigt länge och denna behöver oxå vård.

kfrida
0

Det är så himla dyrt!

empan-hampus
0

#5 Varför har du djur då!!! Djur e dyra!!!!

hus-musen
0

#5 Har man inte råd att betala för sjukvården som man är tvungen till enligt lag så ska man inte ha djur helt enkelt. Du har väl föräldrar som kan betala?

Qui dormit, non peccat

kfrida
0

Dom är inte dyra om de inte är sjuka.

Vi har gått med våra råttor till vetrinären förut, men det var för en annan sak.

kfrida
0

Jag ska prata med mamma om att gå med den nya råttan till vetrinären.

Ladyinred
0

har man inte råd med djur så ska man inte ha några.

jag förstår att du inte kan betala själv, men dina föräldrar har skyldighet enligt lag att se till att sjuka djur får vård. det är bara grymt och elakt att låta djur långsamt plågas ihjäl, för att inte tala om hur olagligt det är.

Ladyinred
0

vad händer när nån annan råtta blir sjuk då, byter ni ut dom i djuraffären allt efter som då eller?

kfrida
0

Nej, det förstår du väl själv. Om vi köpte råttan idag och vi märker att den fortsätter att nysa efter någon dag lämnar vi väl tillbaka den. Det är inte fel med det. Man byter inte ut den efter 1 år?? Det måste väl du också förstå att ajg inte menar..

hus-musen
0

#12 Anmäl djuraffären eftersom de säljer sjuka djur. Är en råtta sådär så finns det risk att alla är mer eller mindre sjuka.

Qui dormit, non peccat

kfrida
0

Okej

kfrida
0

Vi ska ringa veterinären imorgon.

Om det visar sig att denna är sjuk kan man kräva pengarna för vården av djuraffären? Hur/ vart anmäler man djuraffären om denna som vi köpte visar sig vara sjuk?

Så vore det trevligt att få snälla trevliga svar Skrattande

hus-musen
0

#15 Du ska anmäla till jordbruksverket har jag för mig.Nån annan här vet säkert=)

Jag tror inte att djuraffären kommer att betala, de kommer antagligen erbjuda er en ny råtta istället. Finns dock risk att om man lämnar igen råttan så kommer hon att säljas om eller bli djurmat.

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

Ingen menar att vara elak mot dig, alla hetsar bara upp sig för det är en självklarhet att man går till veterinären om ens djur är sjukt. Har man inte råd eller tycker att det är för dyrt att ta dem till veterinären ska man inte skaffa djur. Det är det människorna vill förklara för dig, ingen menar nåt illa.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

kfrida
0

#16 tack för svaret Glad

#17 Klart man går till veterinären, vi har gjort det och kommer göra det, Råttorna är ju våra älsklingar.