Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 886 ggr
nagini
0

smackar med munnen?

Jag har köpt en ny liten råttbebis idag, har inte introducerat råttorna för varandra än, men har låtit dom lukta lite på varann genom gallret..

Min gamla råtta smackar typ med munnen..

vad menar han med det? är det typ hotfullt?

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Thirre
0

Det beror på hur du menar med "smackar med munnen"?

Råttor kan knastra med tänderna på ett liknande sätt som när de gosar när de är arga och upprörda. Knastrandet, gnisslandet, med tänderna brukar dock vara mer ihärdigt då. De kan även fräsa när de är förbannade.

Att låte dem lukta på varandra genom gallret kan vara väldigt provocerande, dock beror det på vilket sätt du gör det på. Om du låter den nya råttan gå på gallret av den befintliga hanflockens bur.. är INTE att rekommendera. De boende i buren vill försvara sitt hem och kan då knastra med tänderna för att visa att de gör just det. Att det är den äldsta råttan som gör det betyder antagligen att han är ledare för flocken och då ligger det på hans ansvar att visa för främmande råttor att det inte är okej att gå där.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

vad menar du med smackar med munnen? Hugger han liksom eller?

Låt inte råttorna lukta på varandra genom galler, de är mycket bättre att låta dme träffas på en öppen yta.

Qui dormit, non peccat

nagini
0

#2 nej, han hugger inte, han smackar lixom, typ som när man manar på en häst.

och ja, ska låta dom träffas i hallen nu, det mest neutrala stället jag kan hitta i lägenheten, sen ska dom få komma in i en helt nystädad bur som jag håller på att städa just nu

Thirre
0

#3 Det låter mycket bättre. Lycka till! Det kommer säkerligen gå bra.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

nagini
0

#4 ja det går hur bra som helst :) dom stora råttorna har offrat sina favorit sovplatser för att bebisen ska få sova där :)

dom har inte bråkat nånting alls, å är hur gulliga som helst!