Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 765 ggr
Thirre
0

represantivt hos mig (Obs. långt.)

En intressant undrade generellt hur mina djur har det då det fanns lite info om mig att hitta. Jag svarade så här (utdrag ur privat mailkorrespond)

Hos mig har det fötts i snitt en kull per år och avlar enbart på råttor som representerar en bra sällskapsråtta för mig, dvs temperament, mentalitet, flockegenskaper och som anser att människans är deras bästa vän jämte sina artfränder. För mig är det även viktigt att de ska vara pigga, alerta och intelligenta då jag en gång haft riktiga slöfockar med övervikt och fetma som bieffekt. Jag har fortfarande stora råttor men skillnaden nu är att de har mer muskler som effekt av deras levnadsglada sätt. Mina honor brukar ligga på ca 450-600 gram som vuxna och hanarna 600-850 gram, allt beroendes på vad de har för gener då en del kan vara mer korta i rocken och en del längre. (Och självklart finns det alltid någon som har litet mer fett än vad matte önskar.) Den största hanen har vägt 1200 gram och hona 750 gram, både två var köpiöst stora i typen men deras egentliga representativa, hälsosamma vikt var 1000 gram och 650 gram.

Råttorna får röra sig i hela lägenheten men de brukar automatisk begränsa sig till deras rum, om inte jag själv har tagit med dem ut i allrummet, sovrummet eller köket. En del mer vågade råttor traskar genom hallen och ut till allrummet om det är där jag befinner mig. Råttrummet fungerar även som ett hobbyrum för mig då jag har lagt de flesta av mina intressen där inne för att jag skall tillbringa så mycket tid som möjligt tillsammans med råttorna.
Den sista veckan av dräktighetstiden får råttan bo i mitt sovrum och där står buren tills ungarna öppnar ögonen. Då får de flytta ut till allrummet för att kunna vara med mer och lära känna olika ljud, rörelser och lukter bättre.

Mina råttor äter allt, de har större matkonto än vad jag själv har. Jag är inte så noga med vad som finns i torrfodret så länge det i sig kan representera en råttas nödvändigheter i kostväg. Jag brukar som grund ha gnagarblandning lyx sedan tillsätter jag musli, olika sorters frukostflingor, nedbrutna riskakor då de inte äter puffat ris, premiumfoder för papegojor (kostar ca 130:- /kg men det är det värt), torkad frukt, olika sorters nedbrutna knäckebröd, vegetariskt Torrfoder för hundar, premiumfoder för katt, olika sorters nötter och annat smått och gott som jag hittar. Jag varierar torrfodret efter vad som finns att tillgå i affärerna och hur mina råttors behov ser ut. Då jag har en konstant ström av råttor har jag inte så många "no-no", om de får röra på sig och göra av med den energi de får i sig ser jag inget fel i att det skulle råka vara sockrade frukostflingor eller musli. Nötter är inget som är stående i blandningen utan det tillsätts efter behov, råttor älskar att knapra på oskalade jordnötter. Jag varierar även den vegetariska hundfodret med kattfodret.

När det gäller färskmat får de det jag äter, eller rättare sagt vad jag borde äta då. Jag följer filosofin att råttor mår bra av det vi mår bra av då de är som vi till naturen, allätare. Nu finns det många linjer gällande människor och deras kost, för den delen gällande råttor med då det finns många varianter, men det jag följer är i stort sett vad dietister råder en att äta. Jag har en gång varit en väldigt aktiv idrottsutövare och med det följde god kostinsikt vilket i sig gav att jag vet vad man behöver få i sig och när. En ung råttas näringsbehov är litet annat än en vuxens och detta följer jag såklart. Jag är inte så petig gällande fett i maten till unga djur då det ändock är den bästa energikällan och de behöver den för att orka bygga muskler och vara aktiva. Raffinerat socker försöker jag utesluta då det tar längre tid för kroppen att omvandla det till enerig, då är fruktos och laktos att föredra.

Ja just det, just nu har jag sju "vuxna" råttor och två som är under tre månader. Skall själv behålla två eller tre från denna kull, efter det är det inköpsstopp gällande råttor för mig då jag inte vill ha för många eftersom jag vill behålla en så god kontakt som möjligt med alla råttor. Jag har dem trots allt i första hand som sällskapsdjur.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

CamillaS
0

Dina råttor verkar ha det väldigt bra! :)
Får jag bara fråga en sak som dök upp. När du säger att råttorna får vara lösa i hela lägenheten gnager dom inte sönder tapeter och dyl. för dig? Eller hur har du råttsäkrat lägenheten?

Thirre
0

Tack! Glad

Under de år jag har ägt råttor har de aldrig gnagt på något större som kan svida för mig, t ex. en tapet när de varit utanför buren (däremot har honorna nyligen gnagt lite på en som de kommit åt när de varit I buren), inte bitit på en enda kabel och annat. Det enda de har gnagt på/i var en bäddsoffa som jag hade i allrummet för ungefär tio år sedan. Den var redan lite trasig och de påvisade bara fakta för mig. Flört (Att den soffan behövdes byta ut.) Så klart att några papper, något örngott och annat som inte är svårt att byta ut har blivit gnagt på, men det är inget som jag blir irriterad eller arg på, och någon blomkruka som har blivit grävd i.

Jag har inte medvetet säkrat lägenheten, jag tror att det går per automatik då jag har haft råttor så pass lång tid. Jag skaffade mina första innan jag flyttade hemifrån och säkert har det funnits någon tid då jag tänkte på det. Sedan är jag rätt pedantisk som person och tycker inte om att saker liggar på golven (t ex sladdar, hatar det!) och har så få prylar mot golven som möjligt. Jag har mina djur som sällskap, det är jag som får stå till svars om de gör något eftersom jag har släppt ut dem.

Jag har inte öppet till toan om de är ute, för säkerhets skull, och de går inte ofta in själva till köket. Det är det enda stället som de skulle kunna gå in någonstans där de kan fastna och jag inte får ut dem. (Köket ligger längst bort från råttrummet) Om jag har med mig dem dit springer de mer på bänkar, köksbordet och stolarna.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..