Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1078 ggr
Royalz
0

Naken råttor?

Finns det nån som föder upp sånna? :) Skulle ni kunna länka till hemsidor hos uppfödare som föder upp dessa? :)

KickanW
0

Eftersom nakenråttor lider av stora problem med hälsan tar det här forumet avstånd från allt som har med naken-avel att göra.

Royalz
0

Oj då det visste jag inte :/ Då vill jag nog inte ha några sådana. Men fina är dom.

TienMu
0

Finns ju bättre å sämre nakenråttor.

*Ingen reklam*

KickanW
0

(Då kan jag för att väga upp det TienMu skriver också meddela att *censur* har annonsförbud på forumet. Lägger inte in min egen åsikt. Det finns mycket att läsa om du söker på forumet dock.)

TienMu
0

#4 jo precis…men tänkte om hon va intresserad av lite info å bilder från en uppfödare så e hennes sida bra. Å om hon ändå skulle vilja ha en nakenråtta.

Men de går såklart å söka här åxå, eller så kan man ju göra både och! Skrattande

Anvariel
0

Jag vet ej mycket alls om nakenråttor så ta inte mitt ord för sanning nu. Dock har jag för mig att de flesta nakendjur lider av allvariga sjukdomar till följd av deras nakenhet. Nakenkatter, nakenhundar och nakenråttor har så vitt jag förstått ofta stora problem och lever inte lika länge som motsvarade håriga arter. Om detta nu stämmer, och någon mer expert på området får gärna ge tillförlitliga källor här, så tycker jag att inte att man borde tillåta avel på dessa djur. Det spelar liksom ingen roll hur gulliga och söta de är om djuren mår dåligt av det. Detta gäller förvissa alla typer av felaktig utseendefixerad avel, och inte enbart avel på nakenhet. Bland hundraser har detta uppmärksammats mycket på sistone, tack och lov. Tycker det är viktigt att det uppmärksammas inom råttvärlden också innan det hinner bli så förfärligt som det är inom hundvärlden.

teachingbirds
0

#6 Jag vet inte hur det är med andra nakna hundraser, men på Kinesisk nakenhund, nakna varianten, så är det nästan bara tänderna som är sämre. De har inte belägg för att få några specifika sjukdomar eller fel i övrigt. Att de har dåliga tandanlag ligger i samma genuppsättning (eller nåt) som de dåliga håranlagen som gör att de inte har päls på hela kroppen, eller iaf sparsam behåring. Jag har en sådan hund, men skulle aldrig köpt den om jag hade vetat eller trott att det var något dåligt med att den var hårlös (förutom att den fryser då).

wintermynta
0

Jag låser detta inlägg eftersom det strider mot annonsreglerna.

Inlägget är låst för nya kommentarer