Olika boende
För att inte störa i andra trådar startar jag nu en ny tråd ang. råtthållningen i olika länder. Tycker det är intressant att diskutera runt ämnet och det första som dykt upp är hur våra råttor bor. Ni får gärna berätta hur era honor vs hanar bor. Vill se om det skiljer nåt på storleken på burarna, om det är som här i Finland att hanarna bor i lägre burar.
Bilder är såklart ett plus :)
Om det finns medlemmar från andra länder, tex norge, danmark är det ju bara jättekul om ni också berättar hur era rådisar bor.
En annan sak som ofta är ganska intressant är maten. Vet att många här på rif blandar sina egna Torrfoder, men hur många gör det egentligen? Finns det många som använder sk. råttpellets eller färdiga foderblandningar?
Har endel andra funderingar oxo, men vi tar några i taget! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ja som sagt då så bor mina pojkar i en furet tower (160*75*80) men jag har inga honor. Och om jag hade haft några så hade de antagligen fått en lägre bur men med större bottenyta då honor ofta är springigare än hanar=)
Angånde maten så blandar jag min mat själv och jag använder inga råttpellets eller färdiga foderblandningar. Ibland kan jag dock köpa någon fågelpåse med nötter o annat och dryga ut den vanliga muslin med för att få lite variation=)
Qui dormit, non peccat
Jag har båda könen på mina råttor.
Hanarna bor i en FOP Lagos och tjejerna i en Ferplast, tror det är en Aria, det är både högre och bredare än Lagosen iaf.
Honorna är helt klart det kön som utnyttjat högden och vidden på buren bäst. Till skillnad från #1 så skulle jag säga att hanarna skulle "klara sig" men en bur med mindre höjd men större bottenyta då de mest befinner sig på ett och samma plan för att slöa i hängmattorna. Honorna däremot är på alla plan och undersöker. Tjejerna är betydligt duktigare klättrare iom sina spänstigare kroppstyper, därav tycker jag att honor är det kön som har det största behovet av riktigt höga och rymliga burar. Jag håller med finnarna mao. ;)
Jag blandar egen torrfoderblandning åt mina rats. De gånger jag köper "färdigblandad" är det för att komma åt fröna som finns i dem och jag blandar då i "färdigblandningen" i min egen.
Jag har mina tjejer i en bur på ca 2-3 m lång, 2-3 m hög 60-70 djup.
Fd trävoljär till småfåglar. Grabbarnas bur är en ferret tower.
Har även en stor fink voljär som får ha ca 15 råttor, en stor hamsterbur som får ha 2 råttor, fågelbur som får ha 4 råttor. Till kullar eller karantän.
Burarna inreds mestadels med ikea prylar. Ps fångst är väldigt populärt. Även handdukar/fleace som hängmattor. Stora buren har ett bord och en pall där jag brukar sitta med datorn. Även massa plast rör, korgar, hyllplan osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ärsh. en bild gick iaf. Vet inte vad som är problemet. Har svårt att skicka upp foton.
idag har jag nödlösningar till mina råttor. hade ett hemmabygge och en ihopbyggdnad av två gallerburar. men nu är hemmabygget kaserat och ovandelen på gallerburen har jag satt på en marsvinsduna. honor bor i en gallerbur och hanarna i dunan. jag väntar på en mindre voljär som jag bör få när som hellst. så just nu bor de rellativt litet men inte för litet enligt mig.
min uppfattning är att hanar är glada i vilken bur som hellst om de får ha många mysiga sovplatser att ligga i medan honor behöver röra på sig. så här kommer de få bo i den mindre ihopbyggnaden och honorna i voljären när den kommer. hade jag tänkt i alla fall, får se om det blir så sen.
jag blandar eget. jag har 20 kg lyxblandning som jag har beställt från djuraffären. där i har jag många myslipaket, havregryn, rågflingor, havrekuddar, cheerios, någon slags fibercornflakes som innehåller flera sädeslag, krossat knäckebröd, två sorters hundmat (den senaste äter de inte så den får jag kasta hela tiden). detta är vad jag kommer ihåg att jag har hällt i.
bilden på buren som nu är delad i två. honor i nederdelen och hanar i en duna som jag satt påbyggnaden från denna bur på.
Än så länge har jag en rätt liten bur till mina två killar, den är såklart godkänd men jag skulle gärna ha en större. Den är 75x60x40. Inredningen är mest hemma gjord, ett hemmagjort hyllplan av galler från en hamsterhage och en ställning för ett hjul, en hemsydd hängmatta och en upphängd glassburk. Det som uppskattas mest är ändå att sov apå golvet men ibland tas en tupplur i hänggrejjorna. Hyllplanet är matbord och bajsfritt.
Torrfoder är egenblandning av osötad müsli, lite kattmat av hög kvalite, en liten del gnagarblandning och nötter, frön eller frukt.
Jag kör på 1-3 olika müsli sorter, familj, frukt och nötter. Lite beroende vad som finns. Sedan blandar jag i vad jag hittar då. Hirs, bovete, osötad rispuffar, cornflakes, havrekuddar, havregryn, krossade knäckebröd, egen torkad frukt(just nu bara äppel och morot), ibland extra nötter, ibland hundmat, ibland råttpellets, ibland smådjurs foder utan pellets. Ja lite av vad man känner för och vad man haft månaden innan. Men grunden är de 4 sädesslagen och sedan jobba ut ifrån det.
Jag ger nog mer vanlig mat än Torrfoder. Torrfoder finns alltid i buren. Men varje kväll ställer jag mig och lagar vanlig mat till dom eller tinar upp färdiga röror ifrån frysen. På morgonen brukar de få frukt.
#3 WOW, vilken bur!!!
#8 jaa, zickans bur e verkligen otrolig. Skulle jag återfödas som råtta skulle jag kräva att få bo hos henne :p
Jättekul att det är så många som skriver o berättar, jag ska ta del i diskussionen lite senare idag, nu har jag miljoner ärenden att uträtta :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se