Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 982 ggr
zickan
0

Gerbil och råttor?

http://fyratassar.zoomin.se/P1753606#body

Gerbil med råttor, fungerar det?
Ska inte gerbiler ha h vilket råttor inte br komma i kontakt med?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Frlåt mitt ÖÖ vill inte funka. Skulle stå hö

hus-musen
0

De är ju fortfarande två helt olika raser som inte har samma språk så de ska inte sitta med varandra. Men funkar de kanske de gör mellan en del individer, katter och råttor kan ju oxå fungera liksom.

Törs inte uttala mig om gerbiler ska ha hö, har inte sett några gerbiler som har haft hö dock.

Qui dormit, non peccat

Raaata
0

Jag har gerbiler och råttor. Och det var misstag att de träffades först då råttorna sprang på sägen då kom min syrran och hon såg inte råttorna så hon släppte ner gerbilen, så råttan tog gerbilen i nackskinnet och spran iväg jag fick panik men så säg jag att hon tvättade den så då blev det lungt:)

Så hon har 2 st adoptiv söner den råttan, tror jag ska ha en bild då de träffas någonstans på min andra dator. Min andra råtta bryr sig inte alls om gerbilerna.

Raaata
0

#2 Gerbiler kan ha hö, den gnager på det har jag för mig:)

[ElisabethYL]
0

#2 Gerbiler kan ha hö, men det är inget de måste ha… Vet flera som inte har hö till gerbiler utan bara toapapper.

Om det fungerar att ha de i samma bur är jag helt fel person att uttala mig om, men de har väl helt olika behov när det gäller bur? Råttor ska väl ha en gallerbur så att de kan klättra, medans gerbiler har ett enormt grävbehov och lätt skadar sig i en gallerbur…

Rätta mig om jag har fel…

Raaata
0

#5 Tror att du har rätt :)

hus-musen
0

#5 Jodå de stämmer bra det, råttor och gerbiler har helt olika behov och ska därför enligt lag inte hållas tillsammans heller.

Okej de kan ha hö alltså=)

Jag skulle aldrig lita på att mina pojkar och en gerbil skulle komma överens, kanske skulle de gå bra ett tag men med tanke på råttans storlek så skulle gerbilen inte ha en chans om något skulle hända.

Qui dormit, non peccat

[ElisabethYL]
0

Alla mina gerbiler har hö (har 8 och tingat ca 12-14 till), men det finns flera uppfödare som skrivit till mig/på forum att de är allergiska mot hö, men då behöver de ju mycket toa-papper. Lambi är tydligen väldigt populärt till gerbiler…

Själv skulle jag föredra 2 råttor i en bur och 2 gerbiler i en annan…, så länge man inte ska ställa ut de i Svenska Gerbilföreningen så går det nog bra att ha de i samma rum…

zickan
0

Hö innehåller väldigt ofta ohyra som ger sig på råttor. Var det jag tänkte på ang höet.
Vet själv hur svårt det varit när man haft kaninerna inne. Varit lite väl mycket medicinering mot ohyra.

Jag körde alltid hö till mina gerbiler. Trode det var viktigt för tänderna och magen.

Vippelicious
1

Hö är definitivt inget måste för gerbiler. Toapapper fungerar mycket bättre, kan dock vara så att höet stabiliserar gångarna de gräver, men enligt mig fungerar kartong lika bra.

Synd dock att de inte skulle fungera ihop, skulle varit mysigt med både och x)

Medarbetare på fantasy.ifokus

Raaata
0

När jag kommer hem ska jag leta efter den bästa bilden när min min råtta och hennes "adoptiv" son:)

Catta89
0

Min ena Gerbil jag hade förut tyckte det va kalas kul att springa runt med 2 cm stora hö bitar i munnen som en pinne, skrattade gott åt henne varje gång jag såg det Tungan ute

Men jag skulle aldrig ha mina råttor tillsammans med någon av dom andra gnagarna p.g.a att min första råtta bet ihjäl mina två första möss. Jag va inte hemma, och killens pappa hade ute råttan med hans råttor och när dom skulle släppa in råttan i hennes bur så skulle en liten tjej göra det som tyckte det skulle va kul att se vad som hände om man satte ner råttan i mössen akvarium… :(

Slutade med 2 av 4 ihjälbitna möss, en hystersik jag, och en sårig råtta.. Fy fan va dåligt jag mådde då…

Efter det vart råttan helt tokig och bet mej så fort hon fick chansen och skulle på alla andra djur hon såg förutom killens pappas två råttor.

(Det är en råtta som en kompis hittade ute ensam så jag tog hand om henne, och då hade jag inte alls mkt erfarenhet av råttor men hon fick flytta in i en 100*50 kaninbur och luckan va alltid öppen s hon hade tillgång till rummet 24/7.. Men det gick inte efter den incidenten så hon fick flytta ihop med killens pappas två råttor)

Så därför så vågar jag inte ha råttorna med andra djur nu …

Raaata
0

#12 va hemskt. Gerbilerna och mina råttor har inte träffats på ett tag nu. :(

Catta89
0

#13 Jo, det va ingen kul upplevelse, Dom han ju iaf upptäcka att den tjejen satt henne i mössens akvarium innan alla va döda iaf..

Fast det värsta va nog att dom trodde bara en hade dött, den andra hittade jag själv dagen efter när jag skulle kolla till dom så fort jag kom hem och det va en chock att se sin älskade lilla vän ligga där helt söndertrasad.. Jag grät hysteriskt i tio minuter innan jag kunde sansa mig lite.. :(

Raaata
0

#14 fy!

Pose-idon
0

Gerbiler kan ha hö, dom äter det inte men dom kan tugga sönder det och bygga bo med det. Man måste vara försiktig med hö då det kan komma ohyra med, det är den enda risken.

//Elin