jag behöver råd av er.
jag råkade gå in på blocket igår och såg att det var en kille i samma stad som jag som säljer sina två råttdamer pga tidsbrist.
kunde liksom inte låta bli att maila och fråga lite om dom.
råttorna är två damer precis som mina och nästan lika gamla, 9-10 månader. enligt honom har dom aldrig varit sjuka eller haft några problem.
är det ett omöjligt projekt att sätta ihop 4 vuxna råttor? ska jag ta dom eller ej?

Jag vet inte om jag orkat chansa faktikst eftersom man inte kan lämna tillbaka dem om de inte skulle funka ihop.Det kan gå jättebra och de kan gå uselt, beror helt på råttornas temperament.
Om du inte kan ha två burar då? Om de skulle skita sig alltså=)
Jag kan varken säga ja eller nej, du får bedöma om du har plats o tid om de inte skulle gå.
Qui dormit, non peccat
Hej!
Jag har själv satt ihop två vuxna råttor med en annan vuxen råtta (en månad äldre än mina första). Och detta fungerade alldeles utmärkt för mina. Så möjligt är det allt :) Men jag känner ju inte dina råttor och vet inte hur det skulle fungera för dina. Sen kan det ju vara bra att ha en extrabur ifall det inte funkar mellan dem som #1 sa :)

jag får med den buren dom bor i, inte så stor men den är ju laglig liksom, känns bara så orättvist om det inte skulle funka att dom nya får bo i en liten bur och mina egna i en stor voljär, för två bamseburar får jag inte plats med..
vilket dilemma!
Jag har flera gånger satt ihop vuxna honor och det har gått bra. Senaste vändan blev det lite knorr men det gick över väldigt fort, första gången hördes inte ens ett pip.
Så när det kommer till honor så har jag inga dåliga erfarenheter på den fronten.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

jag tror att jag ska chansa, då dom bor i samma stad så kan jag liksom inte låta bli att "rädda" dom. får med en bur som sagt så skulle det inte gå får dom väl bo i den iaf.. tack iaf för era råd.
nu skulle jag behöva lite smidiga tips på hur jag ska presentera dom för varann! :)

hej igen!
nu har jag hämtat hem dom nya damerna, lizzy&cindy heter dom. supersöta trevliga flickor. buren var riktigt stor för att vara "liten".
har ställt buren jämte voljären med mina "gamla" råttor i och det nosas för fullt genom gallrena!
alla fyra verkar nyfikna och intresserade! HOPPAS detta kommer gå vägen.
i hur snabb takt ska man gå fram nu med introduceringen? en dag i taget, eller en vecka??

Oh vad kul! Spännande!! :D
Jag brukar vara ganska så "pang på" då jag har introduceringar. Jag släpper ihop alla råttor på något neturalt ställe och låter de bekanta sig. Går detta bra så sätter jag in dem allesammans i en väl rengjord och urstädad bur. I buren har jag då endast mat och vatten och möjligen något mjukt att sova på. Inget "extra".
Går det däremot värre med "bekantandet", att någon burrar upp sig eller så så brukar jag bada alla råttor med Galltvål och sätter därefter in dem i buren. Blir det kiv och bråk så låter jag dem hållas så länge ingen av dem får stora blödande sår. Råttor LÅTER hemskt mycket men det är sällan det faktisk händer något. Det låter som sagt mest.
Mina intron brukar som sagt gå på en dag. De gånger ja har haft väldigt bökiga råttor har jag särat på dem de gånger jag inte är hemma. Men så fort jag varit hemma igen så har de varit tillsammans.
Det gäller att stålsätta sig och "blunda med öronen".
Hittills har jag inte haft några råttor som jag inte har lyckats sätta ihop.

jag bor rätt litet så jag har inte så många neutrala ytor direkt. får göra plats i hallen och lägga ut en ren filt så får dom hälsa på varandra där. det är det neutralaste jag kan fixa.
håller precis på att städa voljären nu så jag får testa att göra som du säger och blir det för mycket bråk så har dom varsinn bur, får väl testa igen imorgon isf! :)
oh, jag älskar iFokus, snabb och bra hjälp!
Jag håller tummarna för att det ska gå bra! Men det tror jag nog, som flera har sagt så låter råttor mer än vad det egentligen är. Introducerade nyligen fem nykomlingar i min honflock o de pep o bökade hela natten och jag ville gå upp o sära på dem hela tiden, men jag lät mig hållas o på morronen låg de alla o sov tillsammans :) Ingen av dem hade heller några sår eller skråmor.
Jag bor oxo litet så det mest neutrala jag kan fixa e i toan :p Fast oftast om det gäller honor låter jag dem träffas på soffan och hittills har det gått fint!
Ps, du måste ju lägga in bilder oxo ;)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

att träffas på neutralmark gick jätte bra, nosade och lallade runt, nu är allihopa i buren och ooh vad det piper :S men ja, håller ett öga på dom så det inte går över styr!
ska ta bilder så fort allt är lugnt och fint :D

ser ut som det är en blue hooded och en black hooded, båda dumbo…

är black svart? för hon är mörkbrun nämligen :)
många svarta är lite brunaktiga för att de inte är färgavlade.