Kutterspån
Har bestämt mig för att ta reda på som mycket jag kan om kutterspån, om det verkligen är farligt eller ej.
hitills har jag hittat detta.
En stor produkt är komprimerad kutterspån, helt rensad från damm, förpackad i säck.
Det är ju ett sätt, många säger ju att det dammar så förskräckligt ?.
Sökte lite mera och hittade att "råspån" altså spån direkt från själva sågen kan vara farligare dessa spån luktar även annorlunda och är lite tyngre. Med det spånet skall innehålla terpentin, Inga jätte mängder kanske men troligtvis skadligt för råttor.

googlade lite snabbt och hittade betydligt mer än den meningen. Använder du kutterspån? Jag har gjort det, och tyckte att det blev väldigt dammigt. Du ser i luften när du häller ut det hur mycket små partiklar som yr omkring.
Eftersom " Kutterspån är ett träavfall från snickerier eller sågverk som bearbetar träråvaror till olika produkter med olika hyvelmaskiner eller fräsmaskiner." (wikipedia men i detta fallet ser jag källan som ok)
Och det mest använda trät är barrträ- Och då är det behandlat med terpentin vilket gör att det luktar starkt och giftigt för en liten råtta som ska leva i det.
Sen finns det ju spån att köpa från andra träslag men oftast heter dom då inte kutterspån utan asp spån etc.
Har kutterspån till hamster och marsvin dammar lite när man smular upp det men det lägger sig snabbt så jag skulle inte räkna in det som att spånet dammar :), Läste även från ett annat forum att till kutter spån används oftast gran. Och jag betvilar faktiskt att dom skulle behandla kutterspån med terpentin. Men eftersom råttor så lätt får cancer och att cancer är ärftligt så finns det ju massa ämnen som påskyndar cancern, därav kommer det som jag förstår "skadliga" för råttorna, dock tror jag inte att kutterspån ger dom cancer men kan påskynda deras död i cancer (avlivning) tyvärr. "Spånnar vidare"
Läste lite om återvinning, Terpentin går ju självklart som farligt avfall, Men kutterspån som skall innehålla det gör inte det ? Varför ? innehåller det inte det eller är det en obetydlig mängd?

För oss ja, men för en råtta som lever i det och boar med det blir det ju en betydligt större mängd
Finns det någon här som har haft råttor i kutterspån som "fått cancer" eller dött utav det ?
Men toalätt dammar ju oxå. Nyser o har mig varje gång jag byter i kattlådan. Så om man ska gå på det så är ju inte det heller bra i så fall…
#6, när jag var liten o hade mina första råttor hade jag ingen aning om att kutterspån kunde vara skadligt. 3 av 4 råttor fick cancer, vet inte om det var pga spånet, men man kan ju ha sina gissningar. Väldigt synd, så jag vågar inte ta några risker!
Terpentin är ett distillat från framförallt olika arter av barrträ, särskilt olika arter av tall. De är lättflyktiga, eteriska oljor i kvaliteter beroende på råvara och tillverkningssätt och används främst för att späda färg.
Från Wikipedia
Terpentin är en vätska framställd genom att man tagit tillvara flyktiga ämnen, framförallt terpener, ur trä. Detta kan ske på olika sätt och eftersom olika träd innehåller olika halter av olika terpener är sammansättningen hos olika terpentiner mycket varierande.
Från Kemikalieinspektionen
Balsamterpentin, fransk terpentin, äkta terpentin kan ge bl.a. illamående, kräkningar, medvetandepåverkan. Kan förekomma t.ex. som lösningsmedel i konstnärsfärger.
Åtgärd Ge lite dryck. Till sjukhus vid symtom, eller vid förtäring av mer än en klunk.
Från Giftinformationcentralen
BARRTRÄDSTERPENTIN
Produkten är tillverkad av inhemskt barrträd
Från esite
Och ja, jag blir lite irriterad över alla som är övertygade om att spån från barrträd är ok att använda till något smådjur. Och ni som är helt övertygade att det är ofarligt att leva i och andas terpentin kan köpa sig en flaska och sniffa på ordentligt och SEN komma och säga att det är ofarligt… om ni kan.
Om ni nu tycker att jag verkar oresonlig… tja… er business. Sniffning är inte ok i min bok, det orsakar skador på hjärnan och luftvägarna och är på det hela taget farligt. Att tvinga sitt djur att sniffa livet ut är fel…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Roligt att du nämner just tall när kutterspån är från gran.
#10 Terpentin finns i både tall och gran.. Det och inte helt hälsosamma eteriska oljor finns i allt barrträd, därför är inte exempelvis ceder bra heller.
# Terpentin är ett medel som det behandlas med om jag inte minns rätt altså finns det inte i gran, och kutterspån behandlas icke med detta.
Terpentin framställs ur barrträd..

har inte läst allt här.. men enligt mig så har de flesta djur spån i sina burar. dock är det endast om råttor har spån som alla blir helvilda och protesterar. borde det inte vara lika farligt för de andra djuren eller är det för att råttor redan lätt får cancer? >_<
för den delen förstår jag inte varför man vill använda spån då det så lätt skvätter ut på golvet, dammar mer än papperspellets och börjar lukta hur snabbt som helst!

#12 Terpentin finns i barrträ och om jag inte minns fel från i julas så har även granar barr.

#14 Detta är råttor i fokus.Inte konstigt att folk här blir (citat )"helvilda" när råttor påverkas av kutterspån.Sedan att även andra djur påverkas är ju självklart men det kan man ju skriva om på någon annan internet sida som har hand om andra djur…

#14 kutterspån är billigt, djur ska ju helst inte kosta (anser många)
Råttor drabbas ofta av cancer med eller utan spån (har själv erfarenheter av både och)
Däremot så tycker jag att det skadar luftvägarna alldeles för mycket för att jag nånsin ska vilja ha med spån att göra mer.. Även där har jag personliga erferenheter.. kan inte sluta klandra mig själv för de råttor som fått lungorna förstörda bara för att jag tänkte samma sak som mpnga andra spånförespråkare; massor av andra djur kan ju ha det, så varför inte råttor..
Så fort jag slutade med spån så slutade luftvägsproblemen..
Senast var det Acke och Baloo för några år sen. De hade spån från det att jag fick hem dom tills dess att de var över 1½ år gamla. När de var små så hade de inga problem alls, men med tiden så blev de mer och mer snoriga och hade ibland även rinniga ögon. Jag tänkte att det var dåligt immunförsvar, men eftersom de aldrig blev sjuka så.. nja.
När jag slutade med spån så blev de bättre, men de fortsatte vara lite snoriga livet ut båda två. Acke fick somna in av en orelaterad anledning, men Baloo dog vid nästan tre års ålder för att lungorna gick sönder. De klarade inte av den påverkan som spånet hade haft på dom.
Veterinären tyckte det var konstigt att de bara brustit, för han verkade fullt frisk och pigg i övrigt. Så berättade jag om mina misstankar och hon höll med, spånet kunde mycket väl vara orsaken. Lungorna hade blivit så förstörda pga de eteriska oljorna de utsattes för, så de höll inte så länge som resten av Baloos kropp.
På grund av mig höll min högt älskade vän på att drunka i sitt eget blod.. Det tänker iaf inte jag utsätta någon råtta för igen. Jag mår fortfarande så otroligt dåligt över min ignorans.
Oavsett om det inte finns bevis för att mina råttors luftvägsproblem orsakades av just spån och inget annat, så ser en röd linje mellan luftvägsproblem och spån. Därför håller jag mig borta från det, och avråder starkt andra från att använda det.

#18 så sorgligt *kram till Ninja*
#10, ta mitt råd. Kila ner på macken och köp en flaska och testa hur kul det är att andas in…
Och ja, jag blir grinig… Terpentin framställs av BARRTRÄD!!!!!!!! och sist jag kollade så var det barr på tall, gran, en, ect. ect…
Men bryr du dig inte och tycker att vi bara svamlar så fine… hoppas dina råttor inte lider allt för mycket…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Om man söker lite på nätet finns det också artiklar om sambandet mellan saker som andningbesvär och lugncancer hos människor som arbetar på sågverk. Och om kutterspånet som man får hem i påsen inte kommer från sågverk, var tror ni då att det kommer ifrån?

Ursh, vad jobbigt Ninja. Men ditt exempel avskräcker iaf mig från att använda kutterspån till mina djur.
Jag kör med aspspån till mössen. 128 för en säck på 20 liter pressat. Förra säcken har räckt ett halvår för mig till några möss. Förresten, om fler köper det kanske fler affärer tar in det och priset går ner! :)
Ska man ifrågasätta såna varningar så är det egen forskning som gäller. Ta fram statistik över sjukdomar som misstänkts orsakats av terpentin eller damm osv kan vara ett första steg.. Här är iof ett perfekt ställe att bedriva sådan forskning för jag tror det finns många som skulle ställa upp med statistik. Även på mus.ifokus och hamster.ifokus osv kan man kolla om man vill det. Alltså t.ex ett formulär med frågor som:
1.har du/har du haft ett smådjur som fått tumörer?
2.har du/har du haft ett smådjur som haft luftvägsproblem?
3.vad har du använt för bottenströ?
Självklart måste man lägga ner lite tid på att utforma bra frågor och ta in andra aspekter i bedömningen och sitta och sammanfatta alltihop. Det är ett omfattande arbete men jag tycker nog att ska man uttala sig i frågan är det egen forskning som gäller. Då kan man ju se om sannolikheten ökar till tumörer/luftvägsproblem och är en bit närmare svaret.
Annars gör man själv ett beslut. Vara ängslig eller inte. Jag väljer ängslig för säkerhets skull. Orkar inte forska själv.
Skulle dock vara jätteintressant om någon ville ta på sig det! (Izze?) 
Älskar mina stora små vänner..

#16 jag menar verkligen inte bara råttorifokus utan också tex zoonen. där det bara påpekas om råttorna har spån.
#17 för min del så har jag tjänat mycket tid på papperspelletsen. med spån får man ju städa varje dag såsom det luktar blärk. Då kan man lika gärna ha tidningspapper :P

Har ni någonsin sett någonstans där de kommenterat att djuren har spån och att de inte är bra för dem..(förrutom råttor och möjligtvis möss)

på råttor.ifokus och möss.ifokus har jag sett. men har aldrig varit inne på andra smådjursforum.
men på zoopet avråder man ifrån att använda barrträd till sina akvarium också eftersom terpentin är giftigt. fiskarna kan dö på en gång. så där har man ju stött på det.
Barr = Dåligt
De flesta löv = Bra

#25 Akvarium + fiskar + spån? Om de inte har ngt vatten till fiskarna är det ju rena dödsfällan i vilket fall som helst… x)

#27 h*n skrev barrträd i ett akvarium, inte spån.
Sen kan jag inte hjälpa men undrar varför tar man inte till sig all expertis som finns här på forumet. Här finns folk som har haft råttor i årtionden, folk som är extremt pålästa etc.
Det är inte en myt att terpentin utvinns ur barrträd-
Izze: " Terpentin är ett medel som det behandlas med om jag inte minns rätt altså finns det inte i gran, och kutterspån behandlas icke med detta."
För att säga det väldigt enkelt. terpentin GÖRS av barrträd. Så ja du minns inte rätt. Du skrev att du skulle läsa på ordentligt om detta ämne. En googlesökning ger dig det här svaret på ett par sekunder.

Precis, det är också forskning. :) Alla de äldre som haft smådjur länge och kunnat dra slutsatser utifrån det! Det ska man ta vara på.
haha, nej inte skulle nån hälla spån i akvarium :P. Det var förstås grenar och rötter man talade om.
Japp, i barrträd finns det terpentin naturligt. alla naturliga ämnen är inte ofarliga och terpentin är en av dem.
Men självklart måste man få ifrågasätta. Men då ska man leta lite egna underlag annars har man inte riktigt så mycket att sätta emot tycker jag! 
Sen ska man komma ihåg att vara liiiite kritisk till källor på google också.
Jag är lite kluven själv i det här. På srs sida tipsar de om kutterspån som bottenmaterial. Varför gör dom det i så fall? Har mailat dom och frågar om det här för några dagar sen men inte fått något svar än. Och när jag tröttnat på att vänta så ringde jag till djursjukhuset i Kalmar och frågade huruvida det är canserframkallande i och med att de tydligen innehåller terpentin. Svaren jag fick av deras smådjurskunniga, bland annat en kille de sa var expert på råttor, var att terpentin är inte bra och det kan säkert vara canserframkallande. Däremot går det inte att bevisa ett sammanhang mellan tumörer och bottenmaterialet. Då råttor endå får så mycket tumörer. De förklarade även hur terpenin fungerar. Det är flyktigt och försvinner ganska snabbt i luften från trät när det är i så små bitar. De sa att kutterspån från djuraffärer har varit förpackat så länge att det har hunnit försvinna, men det är betydligt färskare om du köper från ett sågeri eller dyligt. Därav är det farligt.
Men innan jag tar nån slutsats om detta så vill jag även ha ett utlåtande från srs. Och det de säger kommer i alla fall jag ta som en sanning…

#30: Den delen på SRS är inte uppdaterad på år och dar…

Bra, ladyinred!
Här snackar vi progress. Mycket bättre än att sitta och skälla på varann på internet eller hur! :)
Undrar om man skulle kunna göra ett test i vatten på spånet. Då måste man iof ha mätningsintrument. Kan man se att det utsöndras terpentin så kan man ju fastställa att det fortfarande finns kvar i spånet.
Man skulle ju iof kunna slänga i en fisk och kolla om den dör men det verkar väl lite oetiskt tycker jag. Fan, jag ska nog höra lite med min före detta Naturkunskaplärare. Han var expert på miljögifter och giftiga ämnen i naturen. Han kanske vet.
Återkommer..
Jag tror mer på experter än peronliga åsikter som bilvit fakta genom tiderna. Ska även höra med de som jobbar med trä, de borde ju ha endel kunskaper om det där…
Jag har en expert på sågspån här hos mig just nu hehe, kan passa på att fråga honom.

Ja vad bra!
..och är man inte expert själv och det inte finns forskning så får man forska helt enkelt!

Tycker att man skall läsa och ta till sig av vad "Ninja skrev.Fy vad hemskt.
Varför, om det finns allternativ, channsa och riskera råttornas hälsa??????Och allternativ finns det!
Jag värderar personlig erfarenhet.Här på "Råttor i fokus" så skriver många som har erfarenhet av råttor i många år.De om några bör ju kunna märka vad råttorna mår bra av eller inte mår bra av.Jag tror verkligen inte att någon här sitter och skriver illa om kutterspån för egen vinnig eller nöje eller för att verka vara besservisser.Mina råttor är oerhört älskade och om det skulle finnas den minsta channs att något kunde skada dem så skulle jag inte ens tänka tanken att använda det.

#36 Precis, varför riskera något med sina små älsklingar? Dessutom är det mycket enklare, smidigare och renare med toa-lätt. Spån sprider ju sig överallt…

Jag läser mellan rader, som ibland inte ens finns x) Men brukar man inte ha typ mangroverötter till fiskar :*

mangroverötter är väldigt ovanligt och exklusivt, men zoobutikerna kallar gärna sina rötter för mangrove.
Överlag är det dyrt med rötter från zoo så många plockar ute.
Men det generella rådet är att man ska leta rötter som är helt döda och helst legat i vatten ett par år. Man ska ALDRIG ta barrträd eftersom terpentinet som utsöndras bevisligen dödat fiskar.

Vill bara klargöra att jag ABSOLUT tycker man ska lyssna på erfarna människors råd och ta till sig det. Uppfödare men även erfarna råttägare som hållit på länge har en auktoritet som gör att deras ord väger mycket i den här frågan. De har ju genom aveln eller erfarenheten drivit en mer eller mindre medveten forskning redan.
Men jag vill bara uppmana er som ifrågasätter att fundera på ert eget underlag till skeptism. Har man inget att komma med så har man inte mycket att sätta emot rent ut sagt. Och är man intresserad av att leta på någon sanning så måste man göra det på rätt sätt istället för att spekulera i en tråd. SKAFFA SIG ERFARENHET,KUNSKAP OCH UNDERLAG. Därför uppmuntrar jag ändå izzes och ladyinred till att söka info om ni är intresserade.
Uppmuntrar alltså INTE till att använda kutterspån gjort på barrträd.
Jag skulle uppskatta forskning kring ämnet eller iaf uppsamlande av annan persons forskning och sammanfatta det. Det kan vara jag som gör den. Eller någon annan. Eller så kan det bli ett samarbete. Jag kan vara intresserad av att hjälpa till och sammanfatta. Om man kunde sätta fingret på kutterspånets verkliga egenskaper och hur mycket det utsöndrar,dammar osv skulle det sitta fint med en artikel här som man kan hänvisa till varje gång någon frågar eftersom det tycks finnas en del som inte tror på det här. Man kanske behöver se riktig fakta och bevis och då är forskning egentligen det närmaste "sanningen" vi har. Det kan vara personlig erfarenhet, statistik eller tester. Så slipper man skälla på varann i en tråd! 
Men innan man vet tycker jag det verkar dumt att chansa och använda kutterspån när det är så enkelt att använda något annat!
Men självklart måste man få diskutera detta!

Hmm har försökt att hitta information om den kemiska sammansättningen i olika träslag. Men hitintills hittar jag bara tekniska data av intresse för snikeri branschen. Skall fortsätta leta och ringa runt till lite ställen imorgon.

Nu har jag fått svar från min före detta Naturkunskapslärare:
Börja med att lukta på det, luktar det terpentin?
Terpentin är flyktigt och avdunstar troligen ganska snabbt.
Sedan tycker jag att du ringer Kemikalieinspektionen (KemI), de kollar alla produkter och godkänner dem. (Skulle en Maria Wallin svara så får du hälsa från mig, det är nämligen min sambo)
Så dem kan man alltså fråga om man är intresserad av att veta mer om kutterspån. Dock blir det här bara terpentinbiten och cancerrisken vi får svar på. Luftvägsproblemfrågan återstår ju. Men det tror jag nog vi kan se som ett faktum ändå. Allt damm som kan dras ner i lungorna skadar ju oss människor och är ju bland annat en av sakerna arbetsmiljöverket kollar på. Hur ser det t.ex ut i sågeriverk? Där borde de väl använda någon typ av mask när de sågar? Då borde det ju verkligen inte vara bra för smådjur att vistas i det dammet. Det kan jag nog ta reda på.
Någon som ringt angående cancerrisken etc ?, Kutterspån kan irritera luftvägar men det sker nog endast om man släpper ner råttorna direkt efter städning så dammet eventuellt annat flygande inte hunnit lägga sig sen tror jag faran e minimal, även för råttorna, (Min expert vara bara insatt i sina spånskivor inte mycket om själva spånnet tyvärr.)

Mja.. där tror jag nog inte riktigt att du har tillräckliga belägg.
Damm lägger sig. Men inget damm ligger. Förstår du? Det kommer att flyga upp ändå.Om du inte blötlägger spånet först och torkar kanske. Man märker ju själv hur mycket spånet dammar i lägenheten när man har haft det. Förresten, fråga din expert hur de gör med munskydd osv när de sågar i spånskivor. Kan ge mig sjutton på att det är lag på munskydd.
Och sen det där med att terpentin är flyktigt. Det är inget som säger hur snabbt. Det kanske handlar om några dagar eller månader. Eller ett år. Då gör den ju fortfarande skada. Nej jag har inte ringt än. Känner mig inte lika intresserad eftersom jag själv inte använder kutterspån av flera anledningar än att det är ohälsosamt. Utan tycker att ni som vill göra det ska ta reda på det själva! Skulle kunna tänka mig ta reda på det enbart för att kunna skriva en artikel och hänvisa till. Men får en känsla av att det är lite väl mycket partiskhet och inget intresse för "sanningar" så då verkar det ju kanske onödigt.
Vill inte låta elak eller något! Men när man forskar får man inte vara för partisk för då tolkar man alltid resultaten som man själv vill att de ska bli.
Japp, men för mig kvittar d om kutterspån är bättre / sämre för jag har inga råttor än, Jag vill vara säker i förväg, jag använder helst kutterspån då jag har det till dom andra djuren skulle underlätta en hel del, Dock har jag besökt en djuraffär i Västervik av nån anledning använder dom nån slags pellets till botten material åt råttorna. Däremot så skall kutterspån vara "avdammat" (avsuget) Så damm skall inte finnas. Men när man smular kutterspånen blir det dammigt något dammigt iaf, Man kan ju köpa löst packat kutterspån som inte dammar istället ?.

Men har du kollat efter aspspån? det borde finnas! Kör det åt alla djuren. Tycker det är oslagbart!
De där pelletserna du såg måste vara toa-lätt! ett billigare alternativ som många gillar. tror de flesta använder det. om man vill kan man ju blanda toalätt och aspflis.
Vart har du läst det? tycker det dammar nå otroligt när man häller ut det i buren! :P
hehe jag trodde "toa-lätt" var typ pappers korvar av nåt slag. Men att det inte dammar "löst" packat är egen erfaranhet från spånet som dom har på djuraffären, kanske är asp eller nåt men det ser ut som kutter nästan fast lite större bitar helare iaf.

Att det ser ut som kutter är inte så konsitigt. Alla typer av spån till gnagare är kutterspån (formen på träspånen), men träslagen kan varriera :)
En blandning på Spån(BLÅST SÅDAN) och toa-lätt, verkar vara det optimala tycker jag. Toa-lätt ser så hårt ut…. har dock inte hittat rätt spån, bara Barrträ här nere. Och innan jag har svart på vitt hur giftigt det är vill jag inte använda det, så de får bli bara Toa-lätt.
tänkte ta spånnet som är dammfritt på djur affären ska bara fråga vad det är för nåt, och borde man inte kunna göra sitt eget spån ? :P typ såga ner ett äpple trä och hyvla till spån >:P
jo, med tanke på att myten om det skadliga bläcket i tidningspapper fortfarande existerar så kan man ju undra om terpentinet i spånet fortfarande är aktuellt.
Men jag skulle för den delen aldrig använda spån till mina djur.
≧◔◡◔≦

Ja men du kanske har använt aspspån hela tiden då. :P
Hör med dem på djuraffären vad det är!
Ingen aning! :P
Yes box skall göras! :), Men vad det än är så suger det upp rätt bra o luktar mest "trä" iaf när det gäller hamstrarna värre med marsvinen "bajsmonstren"

Jag lånar denna väldigt gammla tråd…
Idag när jag skulle städa buren så märkte jag att jag hade slut på toa-lätt!
Jag har en oöppnad förpackning med Träspån (obehandlat spån av barrträd) hemma och undrar om det är så farligt om man bara har det 1-2 dar eller gäller det bara om man har det typ hela tiden???
jag har oxå använt kutterspån vid enstaka tillfällen när vi inte haft några tidningar. jag har inte sett nåt problem med att göra så…

ok, Tack! :D