Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 3132 ggr
Sloj-border
0

kanel farligt för råttor?

Hej! jag ska vara råttvakt från fredag (imorgon) tills på söndag.. och jag bad mamma köpa mysli (stavas??) och då när hon kom hem hade hon köpt en sockerfri (de sa jag att hon skulle köpa) mysli med banan och russin och kanel.. (jag har tagit bort russinen, för det är väl inte så bra om dom får sånt för ofta?) och det jag undrar är att om kanel är farligt giftigt för dom? det är som vissa flingor i myslin som smakar lite kanel..

tacksam för snabbt svar! :)

empan-hampus
0

Mina råttor brukar få socker och kanel mackor, dom tkr det är jätte gott! Och ingen har dött av det.. Tungan ute

Sloj-border
0

hihi okej ^^ vad bra! :D tack för jätte snabbt svar! :D

empan-hampus
0

#2 Så lite så Flört

hus-musen
0

Kanel i sig i små mängder är inte farligt, men stora mängder kan ge leverskador. Russin är väldigt söta och passar bäst som godis! Fast mina råttor vägrar äta russin!=)

Då är de mycket sämre att ge mackor med socker på som råttorna absolut inte behöver ens i små mängder.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Då kanel innehåller kumarin så kan det ge leverskador vid större mängder men lite grann har goda effekter på blodsockernivåerna.

Dock är det för människor, men eftersom råttorna är det mest gillade försöksdjuret i liknande fall så antar jag att stämmer bra även på dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

#5 kollade just upp kumarin lite extra, tydligen används det till att tillverka råttgiftet warfarin och blodförtunnande medeciner. Undrar varför de aldrig står hur mycket som är för mycket?

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Konstigt.. Mina har ju inte blivit sjuka av kanelen.. Tungan ute

KickanW
1

#7: Det finns folk som rökt i sjuttio år utan att bli sjuka också… Vilket ju knappast innebär att rökning inte är farligt.

hus-musen
0

#8 Jo precis… men ändå finns de fortfarande de som hävdar att de är ofarligt..

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Aa.. okej, så mina råttor "tål" det alltås?? XD

hus-musen
0

#10 näe de tror jag knappast, de är snarare så att de inte visar några symtom ännu.

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Då är det alltså inte samma sak som cigaretter! Flört

hus-musen
0

Man kan inte tåla cigaretter heller, nån bieffekt finns alltid, skillnaden är hur allvarliga biverkningar man råkar ut för=)

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Aha jasså Tungan ute

Sloj-border
0

okej alla :P men jag har plockat bort 95% av alla sånna där flingor.. :P det är några enstaka kvar.. men det ar hur lite kanel som helst på dom! det är knappt så det smakar :P men jag kanske inte ska ge dom de endå? jag får fråga kickanW när jag kommer dit..

tack för alla svar! :D

hus-musen
0

Lite kanel är inte farligt som sagt så de kan du ge dem=)

Qui dormit, non peccat

Sloj-border
0

okej vad bra! :D