Hjälp,röda ''armbågar'' och röda fläckar!
Nu e det så att än av mina två råtter verkar ha blivit sjuk.
Hans ben , baksidan av benen är röda bara framtassarna, och så har han en röd fläck på ryggen o på magen , antar löss/parasiter, ska jag behandla med stronghold lr vad det hette från apoteket?.
Väldigt orolig!
PUTT!!
Har aldrig hört eller sett något likt det du beskriver. Kan du inte försöka fota?
Ser det ut som sår/sårskorpor eller är det bara pälsen som färgats röd? Det enda jag kan tänka mig om det inte är sår är att råttan varit/är snorig och smetat ut det röda snoret i pälsen.
Om det är parasiter måste du ta honom till veterinär för att få stronghold utskrivet.
Okej ska åka bort på måndagen, men på tisdag så blir det vetten..
hur mkt kostar stronghold?.
sen så borde hans tänder fixas hur mkt kostar det ungefär?
Ta det lugnt nu, du har inte svarat på mina frågor!
Om det bara är förkylning (som jag tror på om det inte är sårskorpor) behöver han antagligen inte till veterinär. Svara på mina frågor och lägg gärna upp bild.
Stronghold i sig är inte särskilt dyrt (hundralapp kanske för två råttor). Tänk då på att du måste behandla alla dina råttor eftersom ohyra väldigt lätt sprider sig. Många kliniker tar dock väldigt mycket betalt bara för att man kommer dit, de kan ha en startavgift på flera hundra kronor… Medan andra knappt kostar alls för undersökning.
Vad är det för fel på tänderna hans? Har de slutat slipas, växer snett eller ja, på vilket sätt är de konstiga? På frågan svarar jag samma som förut, det beror väldigt mycket på vad det är för klinik. Allt på 50:- (förutom grundavgiften) till flera hundralappar.
inte sätt några sårskorpor vad jag har sett , han har nysit lite men är inte röd om nosen lr ögonen.
Hans tänder är långa tänkte att dom får kolla på dom och om dom tycker att det behövs slipas..
Lägg gärna upp bilder på både tänderna och pälsen. Jag tror helt ärligt att det bara är utsmetat snor, faktiskt.
Och gällande tänderna - Råttors tänder är rätt långa, så länge han inte besväras av dem eller de har börjat växa snett är det bara onödigt att slipa/klippa. Alla veterinärer är tyvärr inte tillräckligt duktiga på råttor för att kunna avgöra det är jag rädd.
Här står det en del om råttors tänder och här är en bra bild på hur de ska se ut.
Skitbra att du la upp en bild på hur råttors tänder ska se ut! Jag har varit lite orolig för en av minas, men ser nu att det ser perfekt ut :) Hennes tänder i underkäken är dock ganska orangea, gör det någon skillnad?
#7: Det är ingen fara alls, det är nog olika på olika råttor.

Tänderna på en råtta bli mer orangea och bruna med ålder, det ska vara så och många säger att det är ett sätt att se hur bra foder/kost de får. (ju orangea-bruna desto bättre)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
min veterinär som undersökte min gp råtta sa att han fått bra foder med mycket mineraler o grejer då tänderna var så mörkt orange. Det är när råttan har vita tänder som man ska börja bli orolig.
Åh, då måste ju mina råttor fått helt fantastiskt bra mat. :D (Eller ja, jag vet att de fått det. Är extremt noga med maten.)
Hade gäster häromdagen som inte e råttkunniga. De stod och tittade ett tag på busarna och så gäspade min ena råtta. Jisses, hon som såg det blev helt till sig, "herreguud sån tandsten den råttan har! Snart faller tänderna ut o då kan den inte äta mer!" jag bara såg på henne o förklarade att de ska vara orangea :p *garvar*
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Är råttan ljus? i så fall kan det vara putsfläckar och helt ofarligt.
Haha! Så kan det gå ;) Det är ju tvärt om på människor, så man kan förstå att hon reagerade. Tänk om en människa hade knallorangea tänder liksom? Rätt läskigt. Men på råttor är det ju bara ett friskhetstecken om jag inte förstått saken fel :D
13# ja den är blackhooded.. bilder kommer i dag :)
lägger in en bild på tänder senare (är i skolan nu), för dom är typ särade där uppe, inte tätt intill varann.. :(

#16 ja råttors tänder kan hoppa isär och sen ihop igen de är ofarligt=)
Qui dormit, non peccat
#17 okej vad bra att du sa det :), för dom var täta förut:), blir inge vetrinär besök vad skönt!..
tack för all hjälp!