Vad är det för fel på honom?
Vad är det för fel på min råtta? Han har gått från att vara sprallig, glad och lite okelig till att han reagerar segt, står och stirrar på ingenting, rör sig jättelångsamt och han har något rött på tassarna (har ingen aning om det är lort eller blod). Iallafall så är jag väldigt orolig. Han har varit såhär i ungefär 4 dagar, och han äter inte så mycket. Han känns lite benig när man håller i honom, men han ser inte benig ut alls. Den första dagen, då jag märkte att han var konstig så hade han haft diarré också. Men det lugnade sig efter andra dagen. Snälla hjälp mig! Han är knappt ett år gammal än!
Väldigt diffusa symtom, kommer inte på en enda åkomma som det passar in på så några andra tips än veterinärbesök qan jag inte ge, tyvärr. Det låter som att han behöver hjälp hursomhelst.

Har du kollat så att han äter och dricker ordentligt?
Om inte se till att han får i sig vätska i alla fall. Mosad mat med lite smör är också bra om han är sjuk.
Det röda på tassarna är nog snor efter han tvättat sig.

Okej tack för båda svaren.
#2 Han brukar få yoghurt, men jag kan börja ge honom det andra också.
TACK!
Tycker också du bör ta honom till veterinären, när det gått så långt att de visar att de mår dåligt brukar det vara mer än en vanlig förkylning.

#4 Då blir det nog avlivning.
#5: Varför inte ta honom till en veterinär och testa antibiotika? Det kan vara en infektion eller inflammation som kan hävas om han bara får vård.

#6 Ja, jag skulle vilja det men det är nog inte ett alternativ med antibiotika. Det kostar för mycket så isåfall blir det nog avlivning. För det kostar väldigt mycket att gå dit och bara ens kolla vad det är för fel, sen måste man köpa det man nu ska köpa, sedan ska han tillbaks dit för att se hur han mår och det blir alldeles för dyrt, tyvärr. Tycker det är synd att allting händer mina djur…
Om man skaffar ett djur tar man på sig ett ansvar för hela det djurets liv. Då är man skyldig att ge djuret allt den behöver, det inkluderar veterinärvård.

#7 En avlivning kostar oftast runt 400-600 kronor ibland mer så de är billigare att ge honom antibiotika.
Qui dormit, non peccat

Japp jag vet att ni alla tycker att jag är dum i huvudet som säger, och tycker som jag gör. Men jag har haft 3 djur som har varit sjuka och det har kostar runt 7000 totalt och jag är 14 år, mina föräldrar har inte råd till oväntade veterinärskostnader, plus att de tio råttorna var inte heller väntade, men ingen vill ha dom, och jag vill inte avliva dom så vad ska man göra då? Inget eller?

#10 Då kanske du ska minska ner på djurantalet då tills du har ett eget jobb och kan betala för dina djur själv om inte dina föräldrar vill ställa upp med pengar. Det är trots allt dina föräldrars ansvar i slutändan.
Hur är hans burkamrater? Visar de några symtom? Nyser, rosslar, rinniga ögon/nosar, burriga pälsar?
Har du gett honom några huskurer? Rooiboste med honung och vitlök, salvia och vitlök i mat är nyttigt, pepparrot,basilika,blåbär mm hjälper immunförsvaret så de får mina året runt faktiskt.
Qui dormit, non peccat
Sånt får man helt enkelt tänka på innan man skaffar djur. Och eftersom du är underårig är det dina föräldrars ansvar.
Skulle någon acceptera de där argumenten från någon som skaffat barn? "Fan, nu blev mitt andra barn sjukt igen, jag har verkligen inte råd med medicin. Nej, jag avlivar!"

Ja men det är lite svårt att tänka så när folk luras att det är två hannar från början! ;)
Burrig päls vet jag inte, dom är Rex allihopa. Dom får yoghurt.
Jag menar att man inte ska skaffa djur alls om man inte har bra ekonomi/möjlighet att låna. Tjuvparningskullar är ju svårt att planera in såklart men om du inte trodde dig klara av att ta hand om dem hade det ju varit bättre att kulla från början.
Varför ger du dem yoghurt förresten? Och är det den enda mat de får?

#13 Jo men yoghurt är ingen hälsokur direkt.. Ge dem lite avokado, ägg och nyttig mat som hjälper immunförsvaret istället.
Qui dormit, non peccat

Men gud nej det är inte den enda mat dom får. Nästan allt här är ju missförstånd xP Dom får vanlig råttmat plus grönsaker frukter och sånt. Dom började få yoghurt då killen var dålig i magen. Och det var så att jag fick dom två första råttorna av några idioter som hade gett dom till en i min släkt, så jag tog över dom. Ekonomin är inte så dålig, bara det att vi har inte råd att gå till veterinären varje månad.

#16 De kan få diarre av mjölkprodukter, är de laktosfri youghurt de får?
Om råttan har känslig mage så är de här bra och lättsmält att ge dem:
Majsvälling,
morotspuré
Banan,
rårivet äpple
Kokt ris med kokt fisk eller fiskbullar
Äggstanning,
kokt potatis,
kokt kött eller frikadeller
Undvik
- Stekt eller starkt kryddad mat
- Mjöl eller mjölkmat
Qui dormit, non peccat

Jaha okej, jag vet inte om han har känslig mage.
Ring runt till veterinärer i närheten och fråga vad det skulle kosta, antibiotika behöver inte vara dyrt och hos en del veterinärer kan du få i ett rör det du behöver så slipper du köpa en hel flaska.
Angående råttorna tycker jag du bör försöka omplacera, vet inte var du bor men någon av dem borde kunna hitta nya hem. För som det är nu har du inte råd med alla djuren och din familj verkar tyvärr inte heller vilja ta ansvar.

#19 Okej. Men jag tror inte att någon vill ha dom nu ändå.
Förresten så tror jag att jag kanske vet varför han är sjuk. Är inte jordnötter dåliga för råttor? Isåfall så är det nog det…

#20 nä jordnötter är inte dåliga för råttor vad jag vet så länge de inte är råa.Däremot är de väldigt feta och kan antagligen ge diarre vid en stor mängd precis som för människor.
Qui dormit, non peccat
#21 Jag har läst att råa jordnötter är dåligt för råttor, men eftersom de flesta jordnötter man köper är rostade så är det ingen fara. :) Det är vad jag läst i vart fall.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Till båda två: Dom var råa, dom låg fortfarande i sitt skal. Jag vet att han inte kommer klara sig, fyfan vad ledsen jag är alltså, jag orkar inte med det här nå mer 
#23 Du kan inte veta säkert att han inte kommer klara sig. Ta honom till en råttkunnig veterinär och låt denne kika på honom.

#23 Vart köpte du dem? Vad heter påsen? Även om de ligger kvar i sitt skal så kan de vara rostade, har sådana sj hemma. Råa jordnötter förstör a-vitamin och vissa enzymer som krävs för att man ska kunna smälta protein.
Qui dormit, non peccat

#25 jag köpte dom på djuraffären, dom var egentligen till pappegojor. Har ingen aning om vad dom hette…
#24 Tror inte att det är värt att låta honom stressas så mycket och åka omkring en lång sträcka då han verkar väldigt döende redan, alltså jag är ledsen men jag tror inte heller att du skulle vilja göra det om du såg hans tillstånd nu :(
Skulle det vara min råtta som ligger hemma döende skulle jag iaf kämpa in i det sista och föra den till veterinären. Jag är en fattig studerande, men jag finner alltid pengar på ett sätt eller ett annat att föra mina djur till veterinären. Även om det betyder att jag lever på spaghetti o vatten i en månad.
Vadå, ska du bara låta honom dö eller? :(
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#26 Gå tillbaka till djuraffären och kolla vad de heter? Eller fråga någon som jobbar i djuraffären om jordnötterna är rostade eller ej? Du vet ännu inte säkert om det är jordnötterna som gjort honom dålig. Det kanske är något som ordnar sig så snabbt han får behandling? Det är ditt ansvar att se till att han inte lider, eller egentligen dina föräldrars ansvar eftersom du är minderårig.
Jordnötter gör inte din råtta så sjuk om du inte matat den med enbart jordnötter, vilket du redan talat om att du inte gjort. Hans problem orsakades av något annat.
#29 ja precis, och det problemet borde man hitta en lösning till, innan det är för sent!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag är så krass att jag alltid har avlivning som en sista åtgärd om något av mina djur blir sjuka. 300 för en avlivning känner jag att jag alltid har råd till om något djur nu skulle bli sjukt och måste få en dyr behandling på tusentals kronor. 300 pix för att ett djur slipper lida är en struntsumma.
Ta din råtta till veterinären. En av mina råttor fick någon typ av infektion i lungorna nyss och fick då antibiotika. Minns jag inte fel kostade den antibiotikakuren 89 kronor vilket är en väldigt liten summa. Vet. besöket tror jag gick på 300.
Det är dessutom väldigt sällan som en veterinär vill att man skall komma tillbaka med djuret för en "efterkoll". Det ha aldrig hänt mig under alla mina år med djur.
det är lite för sent nu, råttan har redan avlidit…

Ja, han är död nu och det kom ganska plötsligt om jag ska vara ärlig, för jag trodde inte att han skulle bli så dålig, men tyvärr. Och det gör ju det ännu bättre när folk skriver elaka saker som om jag är dum i huvudet och inte gick och avlivade honom eller åkte till honom med veterinären, tack så himla mycket! (Då menar jag dom som anklagar mig hela tiden, inte ni som ville hjälpa)
Och nej jag kunde inte gå med honom till djursjukhuset ensam, han fick en naturlig, lugn död och jag tycker att det var bättre att han fick vara hemma hos sina kompisar eftersom han egentligen är människoskygg, och det hade varit hemskt att låta honom bli avlivad på en främmande plats full med stressade djur i en liten bur och sedan låta sig komma till en främmande människa. Det är vad jag tycker, men såklart så har ju ingen av er här sett hur dålig han var, så ni kan inte heller säga att det var djurplågeri eller att jag bröt mot lagen, han var inte så dålig som i det sista. Innan det sov han mest.
Förresten så kan ni ju få reda på hela sanningen om hur jag fick råttorna, så att ni kanske fattar situationen lite bättre?
Min halvpappa fick på sin födelsedag 2 stycken rexade tamråttor i en jätteliten bur som dom bara satt och var skygga i, hans 'kompisar' sa att det var två hanar, men det vet vi att det inte var nu. Han gav dom till mig, för jag trodde att jag skulle kunna ha hand om 2 råttor och en hamster. Vi köpte en ny, stor fågelbur som dom trivdes i jättebra. När några månader hade gått så hörde jag jättemycket pipanden i buren, så jag tittade in och där låg då 10 råttor, (alltså en 'tjuvparning' vilket var min halvpappas 'kompisars' plan.) och då blev jag ju såklart chockad och lite glad samtidigt, dom är ju helt underbara. Vi bestämde oss för att lägga ut en liten annons här, och endel svarade. Men jag vet inte, det blev ändå ingenting. Så månaderna gick, vi frågade alla möjliga om dom ville ha råttor, men nej. Inte en enda. Det gick bara längre och längre, tillslut så fattade vi att ingen av dom kommer att bli sålda, eller ges bort. Då, ungefär för 6 dagar sedan så blev ju Svante som han nu hette lite sjuk, och han blev aldrig döende under dom första dagarna, det var den sista dagen som han helt plötsligt låg ganska döende i sin korg, men massa oroliga råttor i den andra delen av buren så jag tog ut honom och bäddade ner honom i en filt och klappade honom ända till slutet.
Är det något mer ni ska hota/klaga på mig så skicka gärna ett PM -.-
Det är ingen som sagt/skrivit att du är dum i huvudet och ingen som hotat dig.
Skilj på det och att folk faktiskt skriver vad de tycker du borde/har skyldighet att göra.

I ett inlägg skriver du att han ävar så dålig att du inte skulle vågat transporterat honom till en veterinär, men när han väl är död och folk ger dig kritik för att du inte gjorde något åt hans sjukdom så skriver du att det inte var så illa?! Jag förstår inte varför folk inte vill gå till veterinären med sina sjuka djur? Ser trådar var och varannan dag här på rif om det tycker jag.

#35 Vilken sjukdom menade du nu då? Du har missuppfattat. Han var aldrig så dålig att jag blev rädd för att transportera honom till en veterinär, det är det att han förmodligen blir rädd och mår dåligt under resan dit, vilket alla mina andra djur som kommit dit också har gjort. Herregud se skillnad. JAG VILLE GÅ TILL VETERINÄREN MED HONOM MEN LÄS ORDENTLIGT HUR SKULLE JAG SOM 14 ÅRING KUNNA GÅ DIT SJÄLV?! Ska du tjata om att 'det är dina föräldrars ansvar också' så borde du ta och läsa min långa tråd igen, och jag kan dessutom lägga till att vi redan har lagt ut mer än 5000 på mina råttor och hamstrar dom senaste tre månaderna.
#34 Ja, men var vänlig och berätta vad du hade gjort då? Vad hade du gjort om du var i samma situation som jag var. Berätta nu, jag vill så gärna veta om du hade kunnat hantera det bättre. Hade du avlivat han själv eller?!
Alla andra som också tror att dom kan göra det bättre, berätta vad ni hade gjort. Gått med honom ensam i en plastbur till djursjukhuset?! Gått ut med hundar för att samla ihop pengar att avliva honom?!
Jag tror inte att någon här har tänkt hur det faktiskt var, ni tänker bara hur ni skulle ha gjort om det hände er, men jag är inte du.

#36, VM i att missförstå? Nu är det är ju snarare DU som går till angrepp med antaganden och dylikt.

Ta och skärp er nu, ja hon gjorde fel enligt lagen och nu är råttan död så det är inget mer att diskutera. Alla du borde och du skulle hjälper inte när djuret har dött redan.
Fortsätter det så låser jag tråden.
Qui dormit, non peccat
#9 Här betalar jag 50:- för avlivning för möss och ca 100:- för råtta men oftast får jag även råttor för 50:-.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you