Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1447 ggr
KastKatt
0

Inte keliga alls :(

Jag har två råttpojkar som jag haft i ca 8-9 månader.  Jaghar gjort mitt bästa för dem ifrån första stunden de kom hem till mig.
Men ändå har jag ett litet problem. Ingen av dem tycker om att bli klappade och de har bara en gång somnat hos mig! De tycker både om att vara uppe och springa runt i sängen, eller innanför min tröja, ja vara uppe över huvudtaget-

Är vissa råttor bara så? Eller är det något jag kan göra , för vill gärna kunna kela lite med dem ibland.

Sen har jag även problem med bad, som de hatar, samt kloklippning som är i stort sett omöjligt. Tips snälla!

Mvh kastkatt

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Thirre
0

Generellt brukar råttor lugna ner sig något efter ett års ålder, en del tidigare en del senare. En del råttor är mer aktiva, en del mindre. En del mer gosiga, en del mindre. Om man vill ha lugnare råttor som gosar mer är det oftast bra att köpa råttor från en uppfödare, privat eller registrerad, då de brukar ha en bra grund att falla tillbaka på. De är vana vid människor och kan ha en stam som har varit lugnare och mer keliga. För skillnad mellan linjer finns det.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

cosmonita
0

Det kan vara av vikt att inte utsätta dem för varken bad eller kloklippning förrän de blivit trygga med dig och börjat lita på dig. Annars kanske det blir än svårare att få deras fulla förtroende.

hus-musen
0

Hur länge har du dem ute med dig? Har du någon form av belöningssystem tex när de kommer fram till dig frivilligt?

Precis som med människor så har råttor olika personligheter, vissa är gosklumpar, andra inte.Men att komma fram för en klapp eller en godsak gör de flesta råttor gärna ändå=) Men de brukar krypa runt i tröjan och vara nära dig, eller vill de inte vara nära dig alls?

Om man verkligen kör slut på dem, alltså leker o stojar ett par timmar så brukar även den mest aktiva råtta tröttas ut och vara mer benägen att gå till matte/husse än att leka.

Jag har 5 hanar som hatar att bada, men håller man buren ren så behöver man inte bada dem. Om du inte ser att de är smutsiga då. Har du provat med att introducera dem till vatten genom att lägga mat i vattnet tex? Finns massa bra filmer på youtube!

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

Tycker som #2 kloklipp å bad är inte väsäntligt förren de är trygga me dej. å för vissa tåttar tar de längre tid. Tåålamod….;)

å tvinga dem inte å gosa utan lek me dem istället, busa i massor! :) när de är trötta lägger de sej å då förhoppningsvis hos dej.

Lycka till! :)

KastKatt
0

#1 Jo jag var ju "dum" nog att köpa dem i en affär. Men skulle ärligt inte byta bort dem för allt i världen. Trivs jätte bra med dem. Men skulle bara vara kul om de faktiskt ville kela lite ibland.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#2 De är både två helt lunga med mig och verkar helt trygga. Kloklippning har jag skjutit upp på ett tag, men bada måste de ju ibland, speciellt Caspian som är så ljus. Det är ju inte förtroendet jag har problem med. Vad jag vet.

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

#6: Nej, man behöver inte bada råttor. Läs det jag skrev i tråden "Råttvål?". Förstår inte riktigt varför det spelar roll om råttan är ljus eller inte, en ljus råtta blir väl inte mer smutsig?

KastKatt
0

#3 Allt ifrån 5-10 min till ett par timmar, de brukar sitta med mig i min säng när jag pluggar/läser/spelar. Men efter ca 1,5 timma brukar de spela upps ig så de knappt går att ha i sängen. I början belönade jag dem alltid, men nu kommer det fram till mig så fort jag närmar mig terrariumet, och klättrar upp på mig om jag grejar i buren.

Nej jag misstänkte detta =P Men undrade om det fanns något knep bara :) Det är olika, Caspian brukar mest krypa runt innan för tröjan på mig, och Ripipip Brukar sitt apå axeln en stund för att sedan springa runt och kika och lukta på allt. Men de kommer ju nästan alltid fram till mig självmant, väldigt sällan de inte gör det.

Jo, det ska jag testa, testat flera olika sett att leka med dem på, men de verkar inte så intresserad av det. Tips på råttlekar?

Ja jag gjorde det varje gång fram tills nu då jag upptäckt att det inte funkade. Jag städar buren så fort jag märker det börjar bli dags, men Caspian är så ljus att han behöver badas kanske.. var annan vecka iaf.

tack för alla tips, ska kolla lite på youtube =)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#4 Jo råtterna har jag tålamod med, men jag har haft råtterna i ca 9 månader, och de verkar  ju helt trygga med mig.

Jag har aldrig tvingat dem till något, jo, höll fast Caspian lite hårdare då jag rengorde ett litet sår han hade men det är det ända. Jag gör verkligen allt jag kan för dem, men det går inte så bra ändå =(

Jo behöver tips på rått lekar?

Tack så jätte mycket för du tog dig tid att svara =)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#6 jo han får smuts på svansen och magen, det får inte Ripipip. Överallt jag läst och frågat har jag blivit rekomenderad att bada dem ibland. (Gör det bara efter jag gjort rent hela terrariumet)

Blir frustrerad. vad man än gör så verkar det som man gör fel för alla säger olika vart man än kommer :(

Greetings.

Legacy Mwari.

hus-musen
0

#10 Vissa råttor är bättre på att hålla sig rena än andra så är det bara. Men de lider inte av att vara lite smutsiga om du förstår vad jag menar.

När man badar en råtta så ska man alltid tänka på att inte använda en för avfettande tvål för annars förstörs pälsens naturliga fett och råttan blir smutsigare snabbare. Och återfukta är väldigt viktigt så inte svansar och öron torkar ut! Då fastnar oxå mer smuts om de är torra.

Vad har du för bottenmaterial? Har du hyllplan som kanske behövs torkas oftare samt tyghängmattor tex som kanske skulle behövas bytas varannan dag?

Att bada råttan varannan vecka låter inte så farligt även en gång i månaden verkar rekommenderas. Mina föräldrars råttor badas 2 gånger i månaden pga allergi och de har fin päls. Men det beror helt på hur de badas/tvättas.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#10: Men om anledningen (som du själv skriver) är att han är vit är ju då bara att smutsen syns på honom men inte på den mörkare råttan, och då innebär ju inte det att han behöver badas mer?

#11: "även en gång i månaden verkar rekommenderas"
Vem i hela friden har rekomenderat att man ska tvätta sina råttor en gång i månaden? Alla jag känner som kan något om råttor säger precis som mig att råttor inte bör badas alls så länge de är friska och inte ska ställas ut. Förutom i vissa speciella fall om de blivit smutsiga för att de t.ex. kivit/legat i något väldigt äckligt.

KastKatt
0

#11 Nej klart, men det är ju inte alls ofta, nu har jag itne badat dem på riktgit länge.

Jag har ett jätte milt för exemt hundar, pratade med en som jobbar på djuraffär som säger att det funkade bra. Men använde knappt en halv droppe i ett fullt handfat. Nej det har det inte varit ngr probelm med alls.

Har bara en tyghäng matta som jag just satt in men jag har toa-lätt, men ska se om jag kan hitta något annat matriall, några tips? Har även funderat köpa något halm/hö likt som de kan boa med det är väl inget farligt?

Jag har som HÖGST tvättat dem varannan vecka. Då i lite ljummet vatten oftast bara. Och hela procedueren tar inte mer än 2-3 minuter.

Tack för svar =)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#12 Nej jag badar honom inte mer än den andra och har ju inte alls badat dem ofta!

Nu låter du som du klankar ner på oss =(
Det nlir ju så att man itne vill ställa frågor här när man blir dum förklarad. Det är ju inte så lätt att veta ALLT första tiden..

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

#14: Du skrev ju själv följande: "men bada måste de ju ibland, speciellt Caspian som är så ljus." och då funderar jag varför du badar den ljusa mer. Är det för din egen skull då, för att han ser smutsigare ut eftersom smutsen syns bättre på honom? Det är iaf inte en bra anledning, det var allt jag ville ha sagt. Och sen vill jag fortsätta poängtera att nej, man måste inte bada råttor. De allra flesta husdjur vi har behöver inte badas alls eftersom de sköter sånt själva, precis som i naturen.

Och nej, jag "klankar" inte ner på er. Vad är det jag skrivit som du tolkar det i? Det enda jag gjort är att berätta för dig att råttor inte bör badas och ifrågasatts husmusens fakta… Det är väl sånt ett diskussionsforum är till för?

KastKatt
0

Det skulle stå  och inte ju. Det vr mer menat som en frågaställning.  Nej jag gör inget för min egen skull! Nu låter det ju som om är värsta idioten och itne sköter mina råttor!

Jo självfallet, men på det sätt du skriver så låter det som om jag är en stor rookie som bara gör fel. :(

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

Förlåt i så fall, det är verkligen inte min mening. Dock vet jag verkligen inte på vilket sätt jag ska skriva annorlunda.
Säkert att det verkligen inte är du som tolkar in saker som jag inte skrivit alls? Det är rätt vanligt att man gör så på internet nämligen. Kanske beror det på att jag skriver sakligt och inte använder smileys?

Hur ska jag skriva och säga att du inte behöver tvätta dina råttor så ofta som du gör utan att du ska tolka det som om jag anklagar dig för att missköta dina råttor?

KastKatt
0

Nej jag ber om ursäkt, jag har lite svårt när man diskuterar på nätet då ajg inte kan avgöra tonfall. Så förlåt mig det var jags om började hetsa upp mig.

Jag vet inte riktigt. Inte min mening att brusa upp så som jag gjorde.

Men jag tvättar dem itne så ofta, nu har det inte badat på.. 1-2 månder? Tvättade ett litet sår som Caspian fått bara det var allt.

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

Som sagt, bad kan behövas ibland om de blivit väldigt smutsiga eller ja, om ett sår ska tvättas. Det är dock inte alls nödvändigt att göra det regelbundet.

Men men, jag tror du förstått det nu så nu kanske vi kan återgå till ursprungsfrågan… Mitt bästa tips till dig är att ha dem med dig så mycket som möjligt, att t.ex. stoppa ner dem i tröjhuvan när du diskar/lagat mat/pluggar/sitter vid datorn.

KastKatt
0

Okok, då vet jag det tills vidare.

Yes, jag ska göra detta. Ska även försöka göra selar till dem så jag kan ta med dem ut. Funderar på om jag ska ta ut överdelen på buren så de kan vara på gräsmattan.

En randomfråga också. Jag är inte så förtjust i toa-lätt, har du ngt bra förslag? funderar på aplflis eller något i den stilen.

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

Aspflis är jättebra, rätt dyrt och svårt att få tag i tyvärr men då räcker det längre också eftersom man inte behöver byta lika ofta som toa-lätt.

Annars funkar det ju att strimla vanligt tidningspapper, dock luktar det hemskt rätt fort så det måste man byta ofta.

KastKatt
0

Okey, finns det något liknande aspflis man kan använda? För vill ha något lite mer "samlat" så de kan rulla saker och sånt i buren.

Jo jag har hört det "/ men. om man blandar exempelvis toa-lätt och tidningspapperm då?

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

Hur menar du med samlat? Och vadå rulla saker?

Tidningspapper börjar ju lukta pyton direkt när det kommer i kontakt med kiss så jag tror det luktar ganska fort ändå, men kanske tar det lite längre tid om du blandar ut med pellets.

Annars, om du har rumsrena råttor, kan du ju ha fleece i botten och sedan en toalåda med kattsand där de kissar och bajsar. Det hade jag ett tag till mina hanar.

fiffiluren
0

#13 tänkte bara inflika, skippa hö och halm till råttorna, dat kan vara både dammigt och ev innehålla ohyra, sata då hellre på papper som går att slänga eller tyg som går att tvätta. hoppas det går bättre med pojkarna :)

hus-musen
0

#12 Ja om man nu ska bada sina råttor så säger de flesta jag pratat med en gång i månaden. Sj badar jag inte mina råttor alls då det inte behövs.

KastKatt, har du ett terrarium? Hur är det med tanke på ventilation och sånt?

Qui dormit, non peccat

KastKatt
0

#23 Inte lika stora bitar. Ja typ bollar och sånt. Finns det något me dlite mindre bitar man kan ha istället för aspflis om det är så pass dyrt som jag hört?

Jo Det går ju mest i ett av hörnet och ska faktisk idag ställa in en toalåda och se hur det funkar. Funkar det bra så skulle det vara skönt med fleece. Går ju att köpa ganska billigt åp rödakorset tror jag.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#24, jo jag hade hört att det var så med halm/hö, så skrev bara "hö/halm likt" för kom itne på någon gämförelse :) Men tidningspappar har jag hört ska funka, kan man ta vad osm helst som typ metro? För det är ju gratis så man kan byta i stort sett dagligen.

Jodå kommer det nog göra. :)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#25 Nej, jo ska hålla det i minnet. Ska försöka presentera dem för vatten på nytt och se om det kan kanske gilla de så man kan göra olika vatten aktiviteter.

ja jag har ett stort terrarium. Det är ventilerat. Hela taket är gjort utav nät så samt om jag inte minns fel en ventilation i ena hörnet. Hade en bur innan, ganska stor, men tyckte den var för liten till mina pojkar så bytte upp mig.

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

#26: Aspflis är väldigt små bitar, iaf mindre än allt annat underlag (sågspån, papperspellets osv). FÖrutom det, papper eller fleece kan jag inte komma på något.

KastKatt
0

Okok.. Men, finns det på ställen som Granngården? Eller ska man få tag i ett sågvärk? (gjorde vi när vi hade hästar)

Greetings.

Legacy Mwari.

KickanW
0

Du lär nog få gå till en djuraffär och kolla. Antagligen har de inte men då kan du be dem beställa in, nästan alla grossister har.

KastKatt
0

#31 Okey, vi har… 2 eller tre här i staden så kan gå och kolla. Så beroende på pris så kanske man har råd att byta till det. men verkar ganska tveksamt.

Greetings.

Legacy Mwari.

Thirre
0

Bok och alflis brukar vara billigare än aspflis. runt 5mm brukar vara lämplig storlek.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Jag tycker det låter som att du har hälsosamma, aktiva, glada och människokära råttor. Normala råttor som inte gillar bad och kloklippning precis som de allre flesta andra råttor. :)

Tycker du ska acceptera dina råttors personligheter, halvlortiga pälsar och vassa klor eller skaffa ett annat husdjur. :P

Med åldern blir nästan alla råttor lugna gosklumpar och du kommer med tiden lära dig hur du ska handskas med dem när det gäller bad och kloklippning. Så här är råttor! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KastKatt
0

#33 Okey :P Är det bra då? Ska kolla upp priserna någon dag då jag orkar men vet inte ritkgit vart jag ska kolla :S

Greetings.

Legacy Mwari.

Thirre
0

Jag fick testa ut det optimala bottenmaterialet när jag hade en råtta med astma. Jag provade allt och kombinerade, fann då bok eller alflis blandat med Toalätt var bäst. Eller enbart toalätt i toalådorna och flis resten. Jag avskydde stanken av pappersfakrik när jag började med papperspellets, nu har jag det enbart. Det kan vara svårt att få tag i bok och alflis, beställde från egna zoot i staden, men det var ofta strul med leveransen så nu har det blivit som det blivit.

KastKatt
0

#33 Åh! tack! Du är den första som säger det! Jag hr en pinne ifrån terrariumet till min säng när jag spelar/läser/skirver/pluggar osv. Då kommer de självmantut och kryper själv upp och till mig. Så skönt att höra :)

Jag accepterar dem verkligen som de är, de är ju de ända som accepterar deras "äckliga smutsiga idiot" husse :) Skulle aldrig vilja byta ut dem, de är ju mina bästa vänner :) Vill bara att de ska ha det så bra osm möjligt.

Jo precis, kan tänka mig det. Jo men det är så svårt, med sina första, så står det olika över allt och alla säger olika.. Blir tokig på det!

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

#36 Okeyokey.  jo men då ska jag fråga runt lite, på typ.. Grangården, olika djuraffärer samt zoo. Kan ju alltid var avärt ett försök :P

Greetings.

Legacy Mwari.

Thirre
0

Om du går in på din lokala zoo-butik och frågar om de tar in produkter från Imazoo så borde de kunna skaffa dig bok, asp eller alflis. Jag vet att de har det. Sedan är det juh upp till butiken hur hjälpsamma de är, om de vill ta in en produkt specifikt till dig. Tyvärr måste man köpa en stor säck då de mindre ligger packade sex om sex och det brukar inte butiker vilja ta in om de själva inte vill expandera sitt utbud. Det är även billigare att köpa så stort som möjligt. Jag betalade ca 250:- för en stor säck, dock hade jag lite rabatt. Men då vet du på ett hum hur mycket det kan kosta, detta gäller bok och alflis.

Att dina råttor söker din trygghet, närhet och sällskap är det ultimata beviset på att de är dina sällskapsdjur. De ser som din ledare, den som tröstar dem när det är något som skrämmer osv. Råttor har olika personligheter, som jag skrev i mitt allra första inlägg, och det är charmen med råttor.

Om du dock startar en tråd där du besrkiver bekymrat att dina råttor inte är så gosiga.. då tar man det som ett problem eftersom du framställer det som det. Och då skriver man sina svar efter infon man har fått..

I stort sett inga råttor tycker om att bada eller få sina klor klippta. Mina råttor slutar streta efter några bad då de vet att det tar längre tid om de bråkar. Och sedan har jag det lilla belöningssystemet med svansmassage och gos efter, det kan ha en viss påverkan och effekt på att de godtar badet. Jag har haft några råttor som älskat att sitta under vattenstrålen, de har suttit och knastrat och tyckt att livet har varit underbart just under den där vattenstrålen. Och jag har haft några som aldrig vant sig vid vatten, stretar och skriker. Kloklippningens mindre populära behandling avgörs nog mest av den som klipper klorna. Allt efter rutinen kommer blir det mindre problem och inte alls svårt att klippa klor på råttor. Man måste vara bestämd och fast på handen. Jag klipper klor på råttor som jag aldrig träffat tidigare, det kanske tar en minut eller två, och är en syssla som jag får tillägna en del tid på utställningar då ofta många vill ha hjälp.