Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 508 ggr
PaaatyPalm
0

Rexad Varigated, cappted elr Ambk

Söker en Hälst rexad hane för att ta en kull på. Honan han kommer träffa är en Cinnamon (ev Cinnamon Lilac) ambk med bläs. Har avlat på de linjerna i 5 generationer då :P

Hanen ska dock vara i någon utav dessa teckningar:
Ambk, cappted eller Varigated
Färg kvittar nästan då vi främst riktar in oss på temprament & psyke.

Har du en Ambk/cappted/Varigated hane som skulle vilja bli pappa till sommaren ? PM;a mig så får du min mammas nummer då det är hon som är mäst inne på det här med avel. Jag är bara som en 2;a hand eller vad man ska säga (A)

Honan i sig är en trevlig tös som bär på litte roliga färglinjer. Har fått fram Lilac, svart, cinnamon & Mink i hennes linjer. Även Pearl fins längre bak om jag inte har fel.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

PaaatyPalm
0

_Puttar upp för chansen att hitta en bra hane

_Imprecip alla Cappted, ambk & Varigated råttorna i skåne är från våra avkommor. Men holler tummarna för att det fins nååågon därute.

20 årig djurgalen moder* 

Thirre
0

Detta är petitesser och det är inte meningen att jag ska vara en viktigpetter som rättar eller klagar men möjligen går det att fundera på vid avel.. för att möjligen "förbättra"..

Om ni inte bryr er om färg men om teckningen och sedan försvarar valet med att ni avlar på psyke och temperament, är det inte då ett försök att få fram någolunda standardaktiga råttor? Med tanke på den mischmasch av färger och deras kapabilitet att förstöra andra färger så kommer det ändock inte vara bra djur att ställa i standard. Även om teckningen är det viktigaste i bedömningen av standarddjur så är dock färgen väsentlig. Och att få black som snabbt blir flammiga eller eventuellt inte ens riktigt svarta vid födseln är inte så kul och det syns på så pass mycket tecknade råttor.

Som sagt, ingen kritik, för jag är inte den rätta person att framföra en sådan när det gäller färgavel..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

PaaatyPalm
0

#2 Förstår att du frågar. Jag är inte så engaskerad i aveln, utan det är "mammas grej".

Men vi bryr oss om färgen, teckningen går dock före :P Men vi försöker ju matcha och balansera både teckningen och färgen. (:

20 årig djurgalen moder*