Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1019 ggr
Ladyinred
0

Störd råtta

jag är så trött på honom nu….

de e min nakenråtta, nu har han väckt mig igen med sitt vrålande. han skriker och skriker och skriker. Det låter som han håller på att slås ihjäl av en annan råtta eller nåt och när man kommer dit så sitter de en annan råtta bredvid och har tryckt till honom lite.

Jag har studerat de här bråken rätt länge nu. Det ser ut som han försöker klättra i rang, eller jag antar att det är det han gör. Eller så e de dominans eller så är han helt enkelt rubbad.

Till en början trodde jag att han var mobbad och de andra bara var taskiga mot honom men jag har sett flera gånger som det är han som kaxat upp sig och sen kommer ledaren och trycker till honom. För han är oftast i närheten.

Han har öppen mun och är stel som en pinne när han håller på sådar. Så står kan helt stilla och bara skriker, gång på gång på gång. Vid flera tillfällen har man studerat de här och varit rädd att nån gjort honom illa, men icke. Han håller på sådär endå. Jag har råttorna i vardagsrummet med stängd dörr på nätterna och råttan väcker oss båda två med det här.

Det här kanske e jätte luddigt och rörigt och jag kan behöva förklara lite bättre på morronen, men hoppas att ni förstår endel i alla fall. För nu sitter han i en låda och allt är frid och fröjd i buren. Vet inte vad jag ska ta mig till med den lilla gaphalsen….

Ladyinred
0

fan va svårt de ska vara att somna om då…..

Ladyinred
0

ingen som e vaken tidigt som kan ge råd?

Ladyinred
0

putt.

han bor fortfarande i en låda. skulle behöva lite råd.

Absinthe
0

Lite svårt att bryta sånt, provat spraya vatten på honom?

Han låter väldigt osäker, kanske skulle provat att dela flocken till mindre flock och med de som han inte har sånna problem med så kanske det blir lugnare. Eller sätta honom med en annan hane och prova hur det går..

cosmonita
0

På något sätt mår han inte bra. Fysiskt eller psykiskt. Han gör iaf inte så för att djävlas med dig.

Ladyinred
0

min flock är väldigt liten nu, det är bara tre hanar. jag vet att han inte håller på så för att jävlas…

hus-musen
0

Han verkar osäker, men han hoppar alltså på de andra råttorna? Och piper i protest när han får stryk tillbaka? HUr gör han med i kroppspråket när han bråkar med en annan hane?

Finns ju råttor som piper för allt möjligt även om de är helt ofarligt.. Han kanske är en pipare helt enkelt.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jo till viss del är han en pipare, kan pipa till när man lyfter honom o så ibland.

ofta när han går på en annan råtta så ställer de sig upp mot varandra o står så länge, han försöker trycka upp andra råttor mot väggarna och jagar dom om de tar till flykt. Det är oblodiga bråk men det kan rassla runt som fan i buren på kvällarna. Om han får igen så är han stel och nervig, visar tänderna och ser allmänt skräckslagen ut och skriker om en annan råtta bara går för nära honom.

Absinthe
0

Han verkar inte trivas alls, osäker och verkar inte må bra helt enkelt som cosmonita också säger.. =/

Ladyinred
0

vad gör man då? vill få ett övertydligt svar… är det här han inte trivs och bör omplaceras eller att han inte fungerar som råtta och bör somna?

hus-musen
0

#10 Flytta på honom och se om du kan ha honom i en egen flock,antingen med en hane som han inte bråkar med eller med en unge. De kan stärka hans självförtroende. Avlivning tror jag inte behövs. Hur gammal är han?

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

han är drygt 7 månader men liten som en 4 månaders råtta.

En tanke, om han får bo med yngre råttor så får han upp självförtroendet och sen kanske kommer kunna fungera i större flock efter de.

jag har redan tre burar i vardagsrummet som tar upp väldigt mycket plats, har inte möjlighet att ha fler burar permanent så som vi bor nu.

hus-musen
0

#12 Vet inte men du kan ju prova! Om han funkar som flockledare så kanske du kan omplacera honom till någon som vill starta en ny hanflock då=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

ja precis:) jag får en kull om ett tag, ska sätta ihop honom med ett par ungar sen.