Söker dumbos!
Hej alla!
Jag och min uppfödare söker efter en dumbo hane och hona, som vi kan importera till Finland.
Hos oss är det mycket ovanligt med dumbos, det finns inte en enda registrerad uppfödare som har av dem, så nu smider vi planer på att sakta men säkert få dem att bli populära här.
Har pratat med Absinthe och det blir samarbete med henne på sensommaren/hösten.
Grejjen är den att jag kommer att åka över till sverige inom en snar framtid, och då skulle det vara jättebehändigt om vi fick med oss några jättesnygga svenska dumbosar! :)
Våra krav är att råttorna ska ha bästa möjliga temperament, fungera i flock och aldrig visat aggressivitet mot någon (människa, annan råtta). Sjukdomshistoriken får gärna vara så kort som möjligt.
Färgen är i detta fall mindre viktig, då vi letar efter att individer som har ett mycket gott beteende, som skulle passa våra stora finska råttor :)
Men för att göra det lättare är creme, mink och black några vi är intresserade av!
Om det skulle visa sig att djuren vi sedan importerar inte passar till avel av någon orsak finns det plats för dem här hos mig som sällskapsråttor. Alla råttor får exakt lika mycket kärlek, ingen skillnad om de är utställningsråttor, avelsråttor, eller pensionärer :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Åh kommer du till Stora Vår?.
Jag pm dig angående bebisar.
Okej, NU kommer alla att skratta åt mig, men vad är Stora Vår?
Näe, dit är jag väl inte påväg men jag ska annars över till stockholm så jag tänkte ta hem några finfina svenska råttor på samma gång. 5 st är det väl man får ta utan några lov?
Om någon är intresserade av finsa råttor finns det bebbar nu! :)

Åh då pm jag dig igen haha.
Stora Vår är den största standardutställningen som vi har i Sverige. Då kommer det engelska domare och dömmer. Vanligt är att dom finska uppfödarna kommer också och ställer ut.
Nu puttar jag upp den här tråden igen :D
Jag kommer att komma till sweden redan i nästa vecka om så behövs. Och jag skulle hemskt gärna åka hem med några dumbosar. Finns det ingen som kan hjälpa mig? :)
Det finns 3 ungar från ratsian som jag kan ta med mig, den ena har jag fått fakta om redan, de andra två får jag veta efter utställningen i helsingfors på veckoslutet.
Här är killen som är redo att tingas och åka till ett nytt hem nu :)
far: SiPet Ratsian Cermamunkki (s-ba/bdg)
mor: Ratsian El Vital (rex mi/bdg)
*13.2.2009
Härlig kille med underbart temperament ^^ Pappan mycket maskulin och stor hane.

Jag har tyvärr inga bebisar i dina färger, eller som är leveransklara :( dessutom är det få seriösa uppfödare även i Sverige på dumbo så man får räkna med att det kan ta lite tid att få dem tyvärr.
#4 Oj, Väldigt fin! :)

Blir inte så lätt för dig att hitta Dumbosar som där inte ligger mina dåliga Dumbo råttor i linjerna
Så akta dig

//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Suck. Är det såhär det ska vara i fortsättningen kan det lika bra hållas för min del .

Så funkar det här på RIF,det vet du väl?Det lyssnas bara på en massa rykten.
Därför vill jag bara ge dig vänliga ord att du aktar dig att du inte hittar dumbosar med mina dumbolinjer i.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Ta det via pm.
//sajtvärden
//Malin
#10 ja tack så mycket för de 'vänliga' orden
Om det är svårt att få tag på bebbar, är det lättare om jag säger att lite äldre unga råttor också är ok? :) annars tänker jag vänta ^^
#12: Finna en hel del dumbolinjer där Malinmalin inte är inblandad så oroa dig inte. Tyvärr är det dock inte jätte många seriösa uppfödare som håller på med dumbo och de som gör det brukar inte ta kullar så jätte ofta enligt min uppfattning. Min rekommendation är nog att du tar kontakt med flera uppfödare och hör om de har några bebisar som skulle kunna vara leveransklara till Stora Vår, dit är det som sagt många som åker och transporthjälp från södra Sverige är kanske lättare att hitta också.
Vad är skillnaden på de seriösa o oseriösa uppfödarna då? Vad gör dom oseriösa för att man verkligen inte ska köpa av dom? :S
det jag tittar på i första hand är faktiskt priset. 200 och uppåt är de jag bryr mig om att tittta på på blocket och liknande sidor. Finns annonser med råttor som kostar mellan 40-70 kr och då är det i många fall ormfoder eller nån som tar ungar på zoodjur.

De uppfödare som är seriösa och som är registrerade (under provår) i SRS och föder upp dumbo har som TUR är inte en gnutta av Malins linjer!
Jag kommer troligen att ha två dumbokullar inom ett par-tre månader. Dock kommer de antagligen inte bli enfärgat utan burmes och blackeyed siames russianbluepoint. Jag åker ofta på utställningar och möten i stockholm så transport går att ordna.
Har en kull med svart och choklad men dom är nog bara dumbobärare.