Roan-bleknings fråga
Jag har läst ett uttalande nån stanns (tror det var zoonen) att hyskey ofta bleks mer än striped. Att de därför att fler huskey som blir helvita och att det fenomenet då inte e lika vanligt bland striped.
Stämmer detta och vet någon hur det kommer sig i så fall?

näe de tror jag inte stämmer.. har sett många vuxna huskys med mycket färg kvar! ljusa färger blir ju oftast helt vitaktiga o då spelar de ju ingen roll om de är husky eller striped.
Qui dormit, non peccat
de e inte färgen jag menar utan mer blekningsförmågan eller hur man ska säga… att champagne garanterat blir en pew efter några veckor försår ju jag med.

Vad jag har märkt på roanbleknng över lag är att det nästan alltid är mest färg kvar på randen mitt på ryggen när de är en husky. Många huskysar ser ju ut som striped efter ett tag.. så de kanske är därför de sägs att striped inte bleks så mycket? Just för att en husky har förvandlats till en striped alltså och på en striped så bleks randen långsammare?
Ska fundera på saken, sitter i solen i 20 grades värmre så jag är inte säker på att min hjärna funkar som den ska=)
Qui dormit, non peccat