Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 543 ggr
[Rottfinalina]
0

hundar + råttor mer allergi?

Hej hej.. har lite frågor, det var ett tag sen jag hade råttor. Älskade dom, helt underbara :) de levde båda i 3 underbara år tillsammans med mig. Själva frågan lyder såhär. Min mamma är allergisk och har varit det länge, hon tål inte katter men kan vara hos dem ett tag. Min mamma tål heller inte fiskar, skaldjur. Men iallafall, för ett tag sen så skaffade vi två hundar av rasen Lagotto romagnolo som är väldigt bra för de som är allergiska. Underbara är våra två hundar :) och det har gått jättebra, min mamma har aldrig reagerat på dem. Nu är det såhär att jag jättegärna skulle vilja skaffa råttor igen och har pratat med mamma om det men hon tror att om jag skaffar råttor så kommer hennes allergi bli jättedålig så att vi inte kommer kunna behålla hundarna.. är det sant? kan två små råttor göra så stor skillnad? jag hade ju råttor förut och hon reagerade inte mot dem då. men med två råttor + två hundar kan det bli värre?

Vore tacksam för svar.. (:

emmeb
0

Det där med allergier är ju så fruktansvärt personligt så jag tror inte att någon här kan ge ett bra svar på din fråga tyvärr.

sockerrattan
0

Det kan bli värre… men det är inte säkert

Mia//

hus-musen
0

Jadu det kan gå bra och det kan gå dåligt.  Allergi är väldigt individuellt!

Men de skulle kanske gå om råttorna står på ditt rum tex och du har speciella råttkläder + att du städar ofta! Jag är allergisk mot hanar men de går bra ändå så länge de är rent. Honor tål jag utan problem. Men även där är det individuellt, de finns de som inte tål honor men tål hanar tex.

Annars kanske du kan låna råttor och ur och prova innan du köper några? De är ju lätt att se om din mamma känner av dem eller inte i så fall=)

Qui dormit, non peccat

zyrix
0

De är som sagt väldigt induvidielt. Jag är jätte alergisk mot alla pälsdjur och allt annat känns de som. Men råttorna klarar jag utan problem. Men som sagt de beror helt på din mamma. Det kanske finns någon som vill låna ut 2 råttor till dig så du kan testa. Folk börjar ju snart åka på semester.

//zyrix

[Rottfinalina]
0

Ohh.. det där med att låna råttor låter ju perfekt.. (: men jag har inte direkt någon jag känner som har råttor. Bara min systers gamla kompis :P hon har huset fullt, jag gav min råtta amber till henne när lilla flisan dog, hon mådde så himla dåligt ensam. Jag kan ju kolla med henne. (:

Men en annan sak så kan ju det vara ganska riskerat ändå.. om nu råttorna gör så allergin kommer fram och hon börjar reagera på hundarna.. Min mamma är också allergisk mot kvalster och damm.. samlar råttor mycket dam? det är väl isånnafall buren.. gaaah xD jag saknar råttorna.. >.<

hus-musen
0

#5 näe råttor samlar inte mycket damm, om jag nu förstog dig rätt=) De hårar inte lika mycket som en hund eller katt kan göra.

Om hon inte heller tål damm så får du nog ha fleece eller aspflis som bottenmaterial och en toalåda, då toa-lätt antagligen dammar för mycket. Vanligt spån ska man inte ha till råttor + att de är dammigt som tusan!

Qui dormit, non peccat

[Rottfinalina]
0

Joo.. hade vanligt spån förut.. både dammigt och jobbigt att städa … :P dessutom så skvätte ju råttorna ut det hela tiden när de jagade varandra i buren >.<.. Tror ni att man kan kolla i djuraffären där man köpte de förra råttorna om jag skulle kunna låna några ett par dagar och se om det funkar?

hus-musen
0

#7djuraffärer har aldrig öppet köp på djur vad jag vet men du kan ju fråga! Men de finns ju en risk att de inte tar tillbaka djuren sen.. Nu i sommar så är de många som söker råttvakt tex, du kanske ska lägga ut en annons om det där du berättar om dig själv och din råttvana?

Qui dormit, non peccat

[Rottfinalina]
0

Hmm, det låter bra (: .. inte för att jag direkt har sett nån annons där någon söker råttvakt ^^ ! men jag kan ju kolla lite här och där.

sockerrattan
0

Toa-lätt tål jag som burmatrial men som sagt låt din mamma prova! Är däremot känslig mot de flesta träslag…

Men det är ju din mamma så låt henne prova

Samma sag det där med honor jämte hanar… så tål jag mina honor bättre

Mia//