Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 935 ggr
MangoMelon
0

Behöver bli lugnad!

Suck. Som om det inte räckte med alla krämpor råttorna haft den senaste tiden, nu e min nya hona Arwen sjuk :(

Symptomen är iaf att hon skriker o piper hysteriskt när man rör henne, piper även ibland då hon går omkring i buren o så putsar hon på sin svans i samband med att hon piper. Igår verkade hon ha så ont nånstans att hon högg mot mig då jag skulle lyfta upp henne. Klandrar henne såklart inte för det, vet att hon aldrig skulle bita mig vanligtvis.

Var till vetten med henne på söndagen, men det var bara totalt bortkastade pengar. Vetten var så rädd för Arwen att hon inte ens vågade ta i henne, och visste inget om råttor och var tvungen att slå upp i en bok vilken sorts medicin man kan ge till dem.
Bad henne göra ett ultraljud för att kolla om det var döda bebisar i magen (hon betäcktes 3.4 o hade gått upp i vikt mm), och vetten fattade inte ens att inte hälla sprit på magen på ett litet djur. Slutade ju med att arwen var skräckslagen. Fick fluriksin på spruta där, och sen en dos att ge följande morgon.

Har nu ringt runt till ALLA smådjurskliniker, djursjukhus mm där det finns råttkunniga veterinärer, och INGEN tar emot oss för att de anser att det inte e akut! :o
De påstår att det inte e så farligt då Arwen både äter, dricker o bajsar som vanligt. Hon klättrar även omkring i sjukburen o går frivilligt omkring. Gud vad arg jag blir! NÅT fel e de ju på henne och jag kan inte lokalisera det. Verkar som om hon har ont endera i svansen eller ryggen. Men ibland verkar det även som att det gör ont i magen.

Ena vetten jag pratade med sade att det e så gott som omöjligt att göra ultraljud på en råtta då de inte hålls stilla på rygg tillräckligt länge för att man ska kunna se nåt. Men döda bebisar ska jag inte oroa mig för, man skulle se flytningar eller liknande då.. Endå oroar jag mig. Känns förj*vligt när ingen hjälper oss! :(

Måste kanske tillägga att Arwen föll/hoppade ner från köksbordet i förra veckan, landade pladask på magen. Märkte inte att hon skulle slagit sig just då, kände o klämde på henne o hon sa inget..
Läste nånstans att ni ger Metacam som smärtlindrande åt era rådisar?
Jag har det i stallet till min häst, e det samma? Hur mycket ska man isf ge?

Ni anar inte hur många tankar som snurrar runt i skallen och hur skit jag känner mig som inte får henne till nån veterinär..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Allamej
0

Jag vet inte hur jag ska säga för att lugna dig men jag håller tummar och tassar för er

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cosmonita
0

Jag tror inte att jag kan lugna dig…men du har mina sympatier och tröst.

Nåt fel är det ju men du har varit till veterinär. Antingen försöker du nå fler veterinärer (mer erfarna/kunniga, förmodligen svårt) eller så kan du hoppas på att det de sagt stämmer…

Hennes fall från köksbordet kan ju vara en orsak, så det behöver inte bero på dräktighet.

Som sagt, vet inte vad du ska göra…

cosmonita
0

Nu har jag fått info från en erfaren råttägare som berättar att råttan kan ha skadat svansen i fallet från köksbordet. Hon har varit med om att en råtta som skadat svansen skriker vid beröring och slickar mycket på svansen.

Kan det vara så, så låt råttan bara vara ifred, svansen läker av sig själv.

hus-musen
0

Om hon har ramlat från bordet och slagit sig så kan hon ha skadat ryggraden och svansen.. Så de kanske är därför hon har ont o piper? Kan hon lyfta svansen själv utan problem?

Sätt henne i en sjubur där hon inte kan klättra så mycket utan får ta de lugnt o se om läget förvärras eller om de förbättras..

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

MangoMelon: Hur går det för råttan?

MangoMelon
0

Jag var som sagt till vetten med henne på söndag. Blev ju förskräckt då hon bara skrek o pep o verkade allmänt miserabel. Men den veterinären visste ju ingenting, verkade rädd för Arwen o visste heller inte vilken smärtstillande som kunde ges till råttor. Men hon var den enda som gick att få tag på en söndagkväll. Det som irriterar mig mest är att det kostade en hel massa pengar utan att hon egentligen gjorde något för att hjälpa oss -.-

Jag har ringt runt till så gott som alla djursjukhus/kliniker och frågat om de har råttkunniga veterinärer, och de flesta har det, men alla vägrar ta emot oss med orsaken att "det inte e akut då hon äter o dricker".

Hon kan röra svansen, men jag tycker att den hänger lite underligt när hon går, som att sista hälften av svansen e "lös". Men så e det konstigt, för jag får röra den ibland o vrida på den och då säger hon inget, utan kan pipa när jag rör nån annanstans på kroppen? Min tanke är att om svansen e bruten så borde det väl göra jätteont och då skulle jag inte få röra den?

Just nu sover Arwen, verkar mycket tröttare än vanligt. Men som sagt, hon äter o dricker o försöker klättra där det går (sjukburen e ju inte menad för det så..) Även om hon inte verkar ha ont nu för tillfället vet jag ju att hon har ont och så vill jag inte att det ska vara :( Vi tar ju också Panadol när vi har huvudvärk, varför ska hon behöva lida? :(

Ingen som kan svara på frågan om Metacam?

Micca
0
MangoMelon
0

#7 tack för länken! Men jag tycker det stod lite luddigt hur mycket man kan ge. Nån som vet säkert? Som fått det utskrivet av vetten med en ordination? Och vet nån om det är samma orala pasta som man ger till hästar o hundar?

Micca
0

Fråga Sofia i den länken så kan hon säkert svara på den frågan, hon har stor erfarenhet. Angående ordinationen fick jag 0.25ml dagligen i 3 dagar efter en operation, detta var till en mindre hona på 350 gram. Hurvida det är samma som man ger till hästar och hundar har jag dock ingen aning. Hittade detta: http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=Metacam&searchtext2=&searchtext10=&area=all&allCategories=false&searchtype=

Skulle gissa att de kanske använder den svagaste som verkar vara för katter men detta är bara en gissning! Väldigt viktigt vid dosering dock eftersom de innehåller olika mängd verksamma ämnen.

emmeb
0

Jag har fått Metacam till en av mina råttor.

Det är INTE samma pasta som man ger till hästar. På min förp. står följande:

"Metacam. 1,5mg/ml oral suspension för hund. 10ml.

Dosering (åt just min råtta på då 600g): 10 droppar ges i munnen en gång dagligen i fem dagar. Ges i munnen mot smärta och inflammation."

Jag tycker inte att du skall mixtra med Metacam själv. Hör dig för med en veterinär och STÅ PÅ DIG!

Nicciz
0

Vet inte om jag kan säga mer än vad jag gjorde inatt. Hon måste få lugn och ro för hon troligtvis har skadat sig på det vis som jag länkade till. Det går isåfall över på ett par dagar. Som jag även skrev så är det metacam för hund. Det är en flaska oral lösning. Det är svårt att överdosera metacam då man forskat fram det på råttor och dem tål höga doser. MEN man ska ju inte ta i. Fast ge det gärna med mat då det underlättar för magen.