Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 547 ggr
OompaLoompa
0

"rått möte"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen aning vad jag skulle kalla tråden…

hur som helst så köpte jag tre st råttor idag.Jag har 2 st sedan innan och skulle haft 2 till var det tänkt.Men eftersom dom var tre st kvar i djuraffären ville jag ju inte lämna den sista ensam så jag köpte alla tre.Nu till vad det är jag vill komma till..

Jag släppte ihop allesammans på vårat vardagsrumsbord så dom skulle kunna träffas under uppsikt.Mina två råttor sen innan var lite nyfikna precis som ungarna och dom nosade på varandra lite,sen var inte mina stora tjejer intresserade mer.Jag städade buren under tiden och satte först in ungarna en stund innan dom andra två.Dom var nyfikna och luktade runt lite,sen tog jag in dom andra två och dom blev väldigt mycket mer intresserade av ungarna.Dom var på ganska mycket och slickade på dom små och naffsade lite på dom så som dom gör när dom tvättar sig.Men lite för "hårdhänta" för ibland pep nån liten till.Min ena råtta som är i samma färg som dessa små kissade väldigt mycket på ungarna hela tiden,kan det vara någon slags markering tro,har hon tagit dom till sina?jag har ingen tidigare erfarenhet av detta så jag känner att jag måste fråga någon som vet.Mina stora råttor kan vara lite hårda med varandra ibland..liksom bita tag och försöka dra med den andra.Det gjorde en av mina stora med en av ungarna och då kom det även en liten tuss med päls.Jag blev lite orolig men hon släppte henne och gick vidare.Det känns som min råtta som är samma färg som dessa ungarna tar dom till sig mycket.Just nu ligger hon med två av dom,men ändå är hon den som varit på dom mest och lite hårdhänt.sen var dom även båda på en av ungarna som kändes väldigt rädd.Min ena stora tjej höll på att dra i henne och blev lite uppspelt och den lilla kändes väldigt rädd.Men som sagt nu ligger två av ungarna med min stora tjej som ser ut som dom och dom sover gott.den tredje ungen ligger själv helt oberörd från allt igentligen.henne luktade dom bara lite på och lät vara.Och min sista stora tjej ligger för sig själv.Tror ni att allt borde vara lugnt eller finns risken att dom kan börja bråka eller mobba ungarne senare?ev under natten kanske?låter det som ett normalt beteende för ett första möte tro?jag har säkert varit otydlig så fråga gärna om något är oklart,svårt att formulera sig ibland Glad

dogpoo
0

vilka söta bebisar:D

OompaLoompa
0

#1 tack så mycket =)

KickanW
0

Jag tror inte det är någon fara, introduceringar kan se rätt läskiga ut. Så länge ingen av råttorna får sår eller blöder kan du vara lugn.

Psst. Särskrivningen gav rubriken en helt annan betydelse än det jag tror du tänkt förresten ;)

OompaLoompa
0

#3 tack för svar=) jo jag hade det i tanken med särskrivningen att detta borde dom undra vad det kan vara och läsa Skrattande rått möte hehe

Och ingen av råttorna har heller fått sår eller något så ja det borde vara lugnt.Men jag tänkte att det är bäst o fråga ändå för jag har ingen erfarenhet alls av att sätta ihop djur såhär med sånna man haft tidigare, bortsett från hundar då.

Falurven
0

Ibland kan särskrivningar vara väldigt komiska XD

Mvh Nathalie

OompaLoompa
0

Ingen som har en aning om varför dom blev så nerkissade som jag skrev om i inlägget?Idag har det inte varit något kissande på varandra iallafall.Men min ena råtta sen innan blir så uppspelt ibland att hon inte vet vad hon ska göra ser det ut som och då är hon hårdhänt med ungarna.Plus att hon försöker slita dom med sig..en drog hon hårt i idag så tussar av päls följde med.Hon är snäll med dom också,och dom följer även efter henne lite och luktar på henne.Men hon sabbar stämningen i buren.Alla kan vara så nyfikna och gå runt så kommer hon och sliter i dom så vågar dom knappt röra sig på ett tag.Är detta normalt eller har min råtta ett udda beteende?en av ungarna skrek idag för hon bar sig åt.Skrev om det i bloggen vad som hände om någon orkar läsa.Blir så mycket text om jag ska skriva med det också här i inlägget tänkte jag ^^

#5 ja det är väldigt roligt ibland,speciellt när det får en annan mening ^^