Bygga bur av en garderob?
Kan man bygga en bur av en sån stor vit garderob? Om man fixar om lite och sätter galler där dörren är och plastar in inisdan så inte träet blir möglit osv :)
Måtten på min är:
Höjd: 200cm
Bredd: 54cm
Djup: 54cm

se till så dom har något att klättra på också. de finns många som bygger burar garderober eller bokhyllor. Så bygg på du de är bara fantasin som sätter gränser för vad du kan göra :)
Jo självklart ska jag ha hyllor i som dom kan klättra på :) Det är ingen risk då att dom klättrar längst upp och trillar ner? Tänkte 2m är ju ganska högt för en råtta..

De jag tänkte på var någon form av galler på sidorna som dom kan klättra på mellan hyllorna. Klart risken finns häng några hängmattor i mitten så landar dom mjukt.

i den buren skulle du kunna ha upp till 10 råttor enligt lag.. :)
Jo galler kan ju vara smart att sätta på insidan väggarna så dom inte gnager sig ut :)
Oj, 10st ^^ så många har jag inte tänkt att ha :) Kanske 2-3st så då får dom gott om plats :) Vad heter den sidan man går in på och kollar det? :)

Jo visst skulle du kunna göra en bur av en garderob=) Det finns de många som har gjrort!
Men du vet väl att ett hemmabygge sällan håller längre än ett år pga råttornas kissande? Så det gäller att lacka lacka lacka och ha silikon i alla fogar och springor om du vill att de ska hålla länge
Men de är kul att bygga som man vill=)
#4 Nej hon kan ha 4 råttor om hon ska följa L80.. L80 räknar bara på bottenytan och inte höjden. 10 råttor i en så pass smal bur är för många, de får ingen spring yta alls.
Qui dormit, non peccat

okej sorry jag räknade i bur räknaren. mitt fel.
Jag länkar iaf till burräknaren
Aja! :) Jag ska bara ha 2-3st ändå. Så plats kommer dom ju få :)

#8 ja till 2-3 råttor är de gott om plats=) Du kan nog ha 6 råttor iaf utan problem i buren=) Beror alldeles på hur många hyllplan du tänker ha och hur stora de är oxå=)
Qui dormit, non peccat
Som tidigare nämts så går det utmärkt bara du lackar mycket.
Själv hade jag lite funderingar på att bygga om garderob förut. Tänkte beställa plåtbotten med rätt höga kanter som lätt kan skjutas in som botten för att skydda träet extra och göra det lätt vid ströbyten.
Tänkte då även beställa fler heltäckande plåtbottnar men med något hål på så råttorna kommer igenom, och sätta upp nån slags "pinnar" längs sidorna på buren så man lätt kan skjuta in de och ha som våningsplan. Gott om yta med heltäckande och så kan man ju lätt variera var man har planen med flera "pinnlägen" om man säger så. Kanske kan vara något att satsa på? :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vid närmare eftertanke kanske de där "pinnarna" kallas lister x)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har tänkt att klä insidan och hyllplanen med såndär vattentät duk så träet inte börjar mögla :)