De små har anlänt.
Nu har de små råttisarna kommit till världen :)
Det blev två st vad jag sett.
Så några goda tips när det gäller småisarna?
Två bara, vad hände med resten? har bara erafrenhet av musungar och vet inte hur råttfolk hanterar det så på den biten kan jag inte hjälpa dig.
Men va kul föresten :) småbäbisar är det gulligaste som finns
Det är 4 st nu :D
De är troligen födsel nu.. eller så :)
Först inga, sen 2 nu 4 :) Hoppas så klart på flera :D
så de är på väg just nu? skriv när hon har klämt ur sig alla och säj hur många det blev :)
Men jag har ingen aning om hur lång tid xD
Springer typ fram och tillbaka var 10e minut för att se om de blivit fler xD (galen i småliv)
#4 du kan ju också lämna honan (och ungarna) ifred och kolla om en timme eller så. Mest för att hon ska få lugn och ro, du hinner ju se resultatet senare 
Känner igen mig i det där med att vilja kika hela tiden xD Fast det bästa vore förstås att kolla om ett tag, så hon får krysta ifred ;D
Mvh Nathalie
Jo jag vet :) kikade nu sista gången (bestämt mig)
Och nu är det 7-8 st XD Är sååå glad :D
grattis:)
Min blogg: SweGizmo.se
Grattis, grattis! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grattis de viktigate är väll att du ser till så att alla får mat som dom ska och att du ger mamman näringsrik mat. Lycka till med dom små liven =)
Grattis! Lycka till med bäbisarna! 

Grattis! Vad kul med små bebbar…
Åhh vad kul:D
Se till att mamman får i sig riktig näringsrik mat. Välling, mörkt bröd doppat i ägg, protein då hon förlorar lite blod, och självklart grönsaker osv..
:)
Jappjapp :D
Det blev sammanlagt 6 st :)
Två klarade sig inte :/ Och en kom ut ofärdig -
Men 6 st är väl lagomt :) Inte för många och inte för lite, tycker jag iaf. :)

Om en kom ut "ofärdig" kan dock tyda på att de har gått fel under dräktigheten, om två inte klarade sig styrker detta. Jag har endast haft en kull som var någolunda liten, de var fem stycken och de var stora bebisar, och på deras treveckors dag vägde de samma vikt (80g) som bebisar ska väga när de fyllt fem veckor.
Nu när bebisarna är födda skulle jag rekommendera att honan får vara själv med sina små. Att gå och kika till dem konstan kan göra honan stressad då de, ungarna, är det viktigaste för henne i detta nuet.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Jag lät dom vara under hela natten och jag vaknade av små pip och antog att de inte var några problem, sedan när jag kikade lite .. fanns det bara en liten kvar..
Så nu är det bara den lilla rackaren kvar så får se hur det går med honom.
Oj, vad synd, men hoppas den överlever.
Jo hoppas jag med, min mamma skulle vilja ha en råtta. xD Men hon vill inte köpa en uppvuxen utan när den kan lämna mamman vill hon ha den xD
#20 Vad kul om din mamma också blivit intresserad! :) Men du, kom ihåg att säga till henne att hon måste ha minst två av samma kön enligt lag :) Att ha en råtta ensam är riktigt grymt och det vill vi väl inte våra älsklingar? ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Nej och det är de som är problem, hon vill ha en , inte två.
Hon vill kunna liksom lära upp och ge ALL uppmärksameheten till honom/henne.
Och isf skulle de bli inköp av 3 nya råttor xD
hane, hona och vad det nu blir för liten :P
varför ska du köpa in tre nya råttor? kan inte din mamma ha sin råtta hos dig? Om hon nu är så jätteanti att ha fler?
ok, det var inget, jag såg din andra tråd
Jo då kansek du förstår :P
föresten, det kanske är för tidigt att veta men beroende på om ungen är en hane eller en hona så kan ju den sitta med samkönad förälder och du behöver bara köpa en ny råtta till den som nu skulle råka bli ensam.
Det är min mor som ska ha den lille 
Hon ska köpa ny bur och leksaker och tänker skämma bort den lille totalt xD
uppmuntra inte till ensamråttor. synapeser i hjärnan förtvinar och råttan blir utveckingsstörd.
Varför kan folk bara inte förstå.. :'(
Du kan ju säga till din mor att hon bryter mot lagen från den stund hon sätter den lille ensam..
Min mamma förstod inte heller varför de ska vara fler, men så om hon o hälsade på en gång och såg hur de låg i hängmattan och myste och lekte med varann. Efter det fattade hon. (har en honflock på fem honor o en hanflock på 3 hanar)
det kan gå på två sett för en råtta som bor ensam länge. alltingen blir den aggressiv mot allt och alla eller kroniskt deprimerad och sitter och stirrar in i ett hörn. inga av dessa är roliga husdjur precis.
Det brukar dock inte räcka för att råttan ska må bra, den måste ha sällskap av en annan råtta, tänk bara på de långa ensamma nätterna eller om din mamma av nån anledning inte hinner med den en dag. Det finns en jättebra film på youtube men jag hittar just nu inte addressen till den
Joo jag veet.
Men iaf, på måndag ska jag börja kika efter två nya råttisar, hona och hane.
Så oavsätt vad den lille blir så finns de sällskap till den :)
Nu har jag bestämt mig att de ska köpas, om jag hittar någon annorlunda :) (gillar ovanliga färger/tecken).
även om hon inte vill, så får det bli så :)
Jag är orolig för min ena hane redan som suttit ensam i en vecka för att han inte klarar av mina hanar som jag har. Tycker så synd om honom för varje dag som går, och letar ständigt efter nya kamrater till honom. Är inte kul att se honom ligga ensam i en hängmatta, ingen som skrapar honom på ryggen då det kliar, ingen att dela maten med eller att busa lite med då det känns att man vill leka :(
Usch nej. Känner mig som värsta djurplågaren för att han har varit ensam en vecka nu, även om jag vet att det är för hans eget o mina råttors bästa. Förstår inte hur nån ens kan hålla en ensamråtta utan att ha skuldkänslor över det.
Min första råtta var en ensamråtta. Hon hade vuxit upp och levt med sin syster, de var zooråttor), och då systern dog i tumör blev bara hon kvar, och hon godkände inga nya råttor. Okej, jag kan erkänna att vi provade bara introducera henne med en unge på 5 veckor o en medelålders men det var omöjligt. Jag hoppas att hon inte led för mycket under de 8 månaderna som hon levde. Hon gav mig iaf massor med kärlek och goda minne, saknar henne fortfarande..
Nu senare, äldre och visare, tror jag inte jag skulle kunna se på en ensamråtta. Min åsikt är att de kanske har det bättre på andra sidan regnbågsbron. Människan kan i vilket fall som helst inte ge den den flocksammanhöringen som artfränden kan.
ja det e roligt med nya råttor :)
#32 De är bra. 

Himla tråkigt att din hona fick vara så dåligt ifred så hon åt upp nästan alla ungar..och den siste som är kvar lär hon säkert oxå äta upp av all stress hon utsatts för.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#33 så sant, blir alltid lika arg när jag ser alla blocketannonser med folk som säljer ensamma råttor och marsvin som har suttit ensamma hela livet, kan förstå om de säljer för att komisen dog, men att medvetet hålla flockdjur ensamma är helt enkelt grymt och brist på kunnande.
Jag är inte så säker på det..
Hon verkar ta hand om honom jättebra.
Kollade precis könet på den lille och dirket när hon fick komma tillbaka till honom så började och puttsa, mata och värma :)
Får hoppas på de bästa för den lille killen :)
Är det en hane? :D
Japp :) Och morsan bestämde namn redan när hon var gravid.
Så den lille är Kalle! :)

Så många ggr du varit och stört i boet på mindre än ett dygn,det är fler ggr än vad jag stör mina honor i boet på minst en vecka.
Imorgon är där säkert ingen bebbe kvar ,och då hoppas jag att du tänker på vad du utsatt din hona och hennes ungar för.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
eh ursäkta? ..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kan man se varför dom ska vara 2
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jo jag har sett den ideon :)
Och har din mor det? Kan hon vara tillräckligt med sällskap för sin lilla råtta? Knappast…
Jag tycker du ska förklara för henne att hon inte får ta lillen. Att du inte litar på att hon kommer att ta hand om bebisen tillräckligt väl och att du bryr dig mer om bebisen än hennes känslor i denna frågan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Den där videon är så söt. 

#42 strunt i malinmalin , hon e alltid tjurig , för du förstår , hon tror att hon är bäst på allt när det gäller råttor! , Jag är säker på att det inte var ditt fel
Ja det är den :)

Jadu,Det kan ju stå för dig om du tycker det är okej att störa en hona med helt nyfödda ungar så mkt,och att man inte ens själv förstår att man stört förmkt när alla utom en unge är borta.
Eller tror både du och ägaren att storken tog tillbaka dom andra ungarna eller?
//Malin
Nej men kanske att det inte blev nå bra ungar?
Det kan ofta vara att två råttor inte passar ihop vilket leder till att ungarna inte klarar sig? ..
Allting behöver inte häga på mig, eftersom jag faktiskt nte störde så spec mycket över huvudtaget.

Tyvärr så har du stört i boet oerhört mycket…å de kan vara så att denna unge åxå dör. :(
Man ska absolut INTE titta i boet när mamman föder! Om de nu inte e så att mamman e sjuk för ung el att man på nå annat vis bör ha uppsikt.Å även isånna fall ska man inte kolla så mycke som du gjort.Jag vill inte vara elak eller så men det kan vara en orsak till att din hona haft ihjäl nästan alla. :(
Jag själv är jätte petig när de gäller sådant, så jag tycker inte man ska va där å rota förren minst ett dygn gått. Men det är jag.
#47 Tycker inte du ska säga sådär om Malinmalin! väldigt dåligt! Usch! 

#49 alltså ärligt! ge dig! sluta hacka på alla andra och tro att du är bäst! för vet du en sak ? det är du inte! Och nej jag tycker inte att det var bra att hon störde mamman å bebisarna men för det behöver man inte vara så otrevlig som du är och kasta allt skit på ägaren! För ibland kan det bara bero på råttan!

#51 ne det kanske du inte tycker , men tycker du att MalinMalin ska gå på så där på andra eller ?
Grattis till ungen Rwawr!
Det viktigaste är att mamman mår bra! Grattis än en gång!
Tack :)
Oavsätt alla kommentarer om att jag är en dålig ägare så hoppas jag ändå på denna unge.
Eftersom jag inte ska låta henne få fler kullar.
Man lär sig av sina misstag. :D
tycker inte det är hela världen att du haft råttorna ihop så som du gjort när du nu vet bättre och tänker ändra på det.
visst det har ju inte varit bra, men vi behöver inte älta det i evinnerlighet. utan nu så är prioriteten att se till att de får det bra från och med nu. Och jag anser att ni är på god väg :D
Jo man tycker ju det.. :)
Jag börjar tycka det är riktigt irriterande att vara här på rif nuförtiden.. Tycker att det är dålig stämning i de flesta trådar som handlar om avel och så finns det vissa personer som tror sig veta mer än andra. Visst, det e bra om man är kunnig och sitter på mycket information o fakta, men man kan välja hur man uttrycker sig.
Jag tycker oxo att trådskaparen stört mamman i boet lite för mycket den första tiden, och tvivlar inte på att det är därför hon gjort sig av med alla ungarna förutom en.
MEN, det kan oxo varit nåt fel på ungarna, de kan ha varit missbildade eller annars sjuka, pga opasslig kombination av mor o far, eller bara naturens knyck, och därför har mamman gjort sig av med dem.
Min åsikt är att trådskaparen gjort en del fel ang. grundläggande skötsel o hantering. Men hon har nu fått en massa tips o råd o tänker ta åt sig av dem. Göra saker bättre lixom, och det sägs att man lär sig av sina misstag. Därför är det onödigt att hacka vidare på henne, utan fortsätta ge bra råd till henne för att hon ska kunna bli en bättre råttägare! Så tycker jag!
#59 Exakt.
Skulle sitta fint ;)
skrev i fel tråd (raderat inlägg)

Ja, det som har varit har varit och går inte att göras ogjort. Det viktigaste nu är att försöka ge TS bra information och råd för att personen skall kunna göra det bästa för sina råttor framöver. Och, det verkar som om TS vill det eftersom TS har skapat flera trådar trots de många negativa, och ibland elaka, kommentarerna som finns i den allra första tråden.
Att enbart vara negativ och kritisk när man skriver sitt inlägg hjälper ingen, snarare stjälper, eftersom man då kan bli irriterad och tar inte in den eventuella hjälpbara infon. Och till slut blir det denna underbara pajkastning som jag talar om på min personliga presentation.. :( (skrivet med sarkasm och ironi)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#53 jag tycker personligen inte att hon har "gått på" någon, snarare tvärtom att hon har blivit påhoppad för att hon yttrar sej.
Hoppas att de kvarvarande ungen fortfarande lever å mår bra :)
Jodå, han verkar må bra :D
Jag tror han klarar sig. :)
Mjo det hoppas jag :)
Hur gammal är han nu? :)

En än gång vill jag poängtera att skrivreglerna gäller för alla. Kan ni inte sköta diskussionerna på en rumsren nivå kommer tråden att låsas. Jag kommer inte säga till fler gånger i den här tråden.
Vet att ämnet berör och upprör men tänk efter innan ni skriver. Ta några extra andetag, konstrutiv kritik är bättre än dåligt framförd kritik som kan misstolkas.
#68 : Han är 4 dagar :)