Råtta från djuraffär? :)
Hej!
I djuraffären hos min mamma finns det nu råttbebisar som är 6v gamla som dom precis har satt ut i rummet med alla djur dom har till salu. Dom har fött upp råttorna själva och dom har grejjat med dom dagligen då dom stog i deras personalrum.
Är det helt dumt att köpa därifrån? Vill så gärna ha två råttor. Alla deras djur där har burar efter vilket djur dom är t ex gerbiler har burar med mycket bottenmaterial så dom kan bygga gångar, cinchillorna har bra burar och råttorna har flera våningar att klättra runt på :) Så dom är en serilös djuraffär och kan mycket om djuren.
Jag, personligen, tycker man kan köpa från djuräffär.
medans många andra tycker man inte ska göra det pga. att man inte vet om bakrunden och så.
Men jag har köpt alla mina råttor från affär och det har inte varit något minsta problem. Helt underbara små liv :)
Enligt mig, kör på! vill du och får du köpa råttor så gör det.
Dom verkar väldigt seriösa :) Och dom verkar kunna mycket om djuren. Jag kollade även på dessa råttorna när dom bara var ca 3v gamla, och då var dom jätte lugna och snälla. Men hon som jobbade där sa självka att dom blivit lite mer sprättiga när dom flyttade ifrån mamman och ut i djurrummet med massa nya ljud och så. Men dom kommer säkert bli lugnare om dom kommer till ett tystare hem :)
Sen frågade jag vad som var bäst, hona eller hane. Då sa hon att hanar kan revismärka när man har dom utanför buren och honor kan vara lite mer 'sura' än vad hanar är. Först ville jag ha hanar, men sen när jag fick reda på att dom kissar utanför buren vill jag nog ha honor istället.
Haha :)
Jag ska köpa in två nya råttor denna månad. En hane och en hona (har två hanar och nu en ensam hona) så aa :)
Men.. man kan faktiskt lära hanar att inte kissa utanför buren.
Min ena hane gör faktiskt inte det :)
Jag har haft en otrolig tur när det gäller råttor från djuraffär, har alltid fått tag på råttor som är helt underbara och långlivade. Och jag har haft råttor i 12 år.
Sen att din mamma jobbar där är ju bra, för hon vet antagligen vilket temprament föräldrarna har, och hur ungarna är. Så jag säger go for it!
#4 Nej, min mamma jobbar inte där :) Djuraffären ligger i staden hon bor i :)
Men funderar på att köpa två imorgon, men ska fundera på vilket kön jag vill ha :)
ja hanar revirmarkerar utanför buren MEN det gör ofat honor med
så tänk inte på det, det är bara nån droppe då o då o det luktar ju inget så det är inget o bry sig om
honor ä rinte sura men de är mer springiga o upptäckar lystan är större, de boar mer o kan tugga sönder mer än hanar gör
hanar är större och lugnare mer gos om man säger så
hanar ska allra helst vara 3 st, ja det ska honor med igenltigen den så kallade 3 råttsregeln (om 1 dör så slipper 1 sitat ensam osv o det blir mer flock när de är 3 st)
uppfödare är ju att föredra men haft väldigt goa o trevliga affärsråttor med

Jag tycker helt klart att du kan köpa därifrån :) en av mina råttor är från en mer "seriös" djuraffär och dom födde upp själva och rymliga burar också :) go for it :D
Jag är en av dessa som inte tycker att man ska köpa från djuraffär, men det är mycket en moralisk ståndpunkt då jag inte tycker djur ska säljas i affär. Sen finns det såklart bättre och sämre djuraffärer och det är ju bra att din tar väl hand om sina djur.
Dock är jag väldigt tveksam till att de kan ha så bra koll på sina djur som en del seriösa uppfödare. Har du fått träffa mamman och pappan? Sitter eller har de suttit tillsammans med andra råttor? Hur gammal är mamman och pappan? Vet de hur syskonen till föräldrarna till råttorna utvecklats? Har de haft andra kullar på samma föräldrar som de vet hur det går för?
Sen revirmarkerar, som någon sa ovan, honor också så välj inte honor och tro att det är en garanti att de håller tätt så att säga. De är heller inte "surare" utan bara spralligare och brukar hitta på mer upptåg än hanar som (i alla fall med åldern) brukar bli lugnare.
Om man säljer djur på djuraffär är det helt omöjligt att hålla koll på sjukdomar och temperamentsfel på föräldrar/syskon osv. så även om de är snälla och tar väl hand om djuren kan de inte hålla koll på sånt. Då vet man ju inte med säkerhet vad djuren bär på, kanske är hela släkten väldigt sjuk eller har svåra temperamentsfel?
Och precis som Micca säger tycker jag inte man ska stödja själva grejen att sälja djur (levande liv!) i affär precis som man säljer strumpor eller vad som helst. Nej, djur är något som ska förmedlas mellan privatpersoner - Inte säljas som en vara i en affär.
Så var ska man köpa….fiskar?
Inte i affär då eller? ..
Jag kommer ev. köpa två där imorgon.
Jag tycker man kan stödja djuraffärer som har god djurhållning och som kan lite om djuren dom säljer. Sen finns det ju djuraffärer som har noll koll ang djuren dom säljer. Sånna djuraffärer tycker jag inte man ska stödja och köpa från!
Exakt, det kan jag hålla med om :)
Jag ska nog köpa två på måndag :)
Men måste hitta två "annorlunda" :)
#10: Mjo, fiskar är möjligen undantaget eftersom de inte på något sätt kräver mänsklig kontakt. Men nog finns det folk som föder upp fiskar hemma också?
#11 och #12: Tycker ni inte att det ger en konstig syn på djuren genom att sälja dem i en affär precis som vilken hushållsvara som helst? Bör inte ett djur vara värt mer än så? Bra uppfödare letar ju bra ägare och lägger ner mycket tid på att allt sånt ska bli rätt. I en affär säljs djuren utan någon tanke på att det ska passa ägaren, att det ska må bra osv. eftersom en affär måste tjäna pengar. Man kan inte ha en affär utan att tjäna pengar. Bra uppfödare däremot gör det för att de älskar djur - Inte för att tjäna pengar.
#13 : Ja men eftersom jag inte impuls köper utan jag väljer noga ut de jag "behöver/vill ha" så blir det inge problm för mig.
Visst de tär synd om de råtorna som hamna i helt fel händer.
Men sånt händer ju. ingenting du, jag eller någon här egentlgen kan stoppa.
Men även om du inte impulsköper stödjer du ju ett företag som uppmanar till den sortens impulsköp.
Jo, jag tror att man kan stoppa det, men inte så länge man har den där inställningen. Det finns många exempel där bojkott förändrat politikers/företags beslut.
Och även om det är svårt kan man väl iaf gå efter sin egen princip och inte stödja sånt själv i alla fall?
jaja, whatever. håller fortfarande i det jag sagt.
Jag har haft tur med mina råttor och hoppas de förblir så.
Jag tycker det väldigt själviskt att tänka så i stället för att tänka lite längre än sin egen råtta. Om man är djurvän borde man vilja stödja bra avel av råttor i stället för att bidra till den synen på djur som bara blir starkare och starkare - att det är en köp och släng-vara som man inte behöver ta ansvar över alls.
För ja, det är precis den synen djuraffärer stärker. Där slipper man svara på obekväma frågor om vad man gör om djuret blir sjuk och om man tänkt ta ansvar för djuret osv. Där kan man impulsköpa djuret och sedan ångra sig dagen efter.
haha jaja.. sura på. håller i mitt.

kan nån förklara för mig vad bra djurhållning innebär.. Spec när det gäller en bra djurhållning i djuraffär.. vore skoj att veta
*nyfiken*
#19 I djuraffären jag menar i första inlägget har 3 våningar till råttorna och buren är minst 1m hög. Alla burar dom har till övriga djur är godkända efter deras djursort.
Jag blir lite frustrerad när folk kallar samhällsengagemang för att "sura".
#21: Och jag blir frustrerad över dom som tror dom kan allt och hackar på andra.
På vilket sätt hackar jag på dig? Är det att "hacka på" för att jag tycker det är fel att stödja den sortens djursyn? Och exakt vad är det jag "kan" som är felaktigt?

Vill nog bara inflika lite att detta är ett forum och man ska inte alltid läsa en text som är skriven utav någon annan med inställningen att texten ska vara negativ, prova läsa det som skrivs ur en positiv vinkel och för gud skull ta aldrig nåt personligt för ett forum är ändå till för folk att skriva sina åsikter och erfarenheter. Sen använder inte alla smileys.. =)
Det är lätt att misstolka andra när man inte ser den som skriver då kan man inte avgöra ansiktsuttryck etc. Att explodera och skicka taggarna utåt direkt för att man läser något som man tror är negativt leder bara till osämja och det är inte det vi vill ha här på forumet. Försök hålla god ton till varandra även om du kanske uppfattat något negativt, var trevlig tillbaka ändå, löser inga problem att "sura" tillbaka på någon som man tror är sur.. =)
Alla här inne är måna om sina djur, men tänk på att de som skriver nåt skriver inte för att vara elak utan för att de ser till djurens bästa. =)
(Texten inte riktad mot någon utan är bara lite tips för hur en god stämning kan vidbehållas trots två, tre eller fyra olika åsikter om en sak)
det är det som är så bra med att hålla sig till ett forum länge, man lär känna personers sett att uttrycka sig och vet att om en viss person är saklig så betyder det inte att man är irriterad. Eller att man missar undertoner i meningar om man inte kan folks ironi.
Jag köpte inga råttor idag :) Ska vänta lite innan jag köper några :)
Oj, läste fel! :)
Vad gäller kön så finns det fördelar och nackdelar med båda. Själv föredrar jag honor, men det är ju individuellt :)

#26 Det låter som ett bra beslut.
Att köpa ett djur ska alltid vara genomtänkt och allt ska finnas hemma. Det sista man ska köpa är djuret/djuren.
Men du är ändå varmt välkommen här även utan råttor och det är bara att fråga så mkt du vill
mvh

I vilken stad är de? De kan inte vara så att de är zoo4you på överby i trollhättan?? Dom bebbarna borde vara ca 6 veckor nu. Dom fick 2 kullar nästan samtidigt mammorna är väldigt unga och nysiga.
//zyrix
Ja det är Zoo4you i Trollhättan. Men jag ska inte köpa några därifrån :)

Tycker inte heller att du ska köpa därifrån. Jag vet en uppfödare närma mig och så finns det även uppfödare i Gbg som är bra om du är intresserad, dock vet jag inte när de ska ha kullar men det första du bör göra är att skapa en god kontakt med en uppfödare för att evt senare köpa råttor :)
Jag finns i Uddevalla om du vill komma & klämma på lite råttor innan du skaffar dina egna :) Om suget blir för mycket dvs. Så kanske det blir lättare att hålla sig lite med råttköpet. Funderar på om det inte snart är dags för råttträff :D

De finns råttor här med om du vill komma och träffa dom. Jajag tycker att de låter bra med en rått träff. Jag finns i Trollhättan. Ingen som är sugen på at slänga ihop en träff snart? jag har nog inte plats tyvär.
#31 #32 Får man komma på råttträffen även om man inte har råttor? :)

klart du får alla rått älskare är välkomna oavsett om du har råtor eller inte :)

det är inte ofta man faktiskt har med sig egna råttor pga smittorisken..