Bilder, färger, hjälp?! XD
Hello, jag är inte bäst ang. färger/raser o.s.v vad det nu finns för allt inom råttor :D
Så skulle bli jätte tacksam om ni kunde skriva lite hur de ser ut och visa med bilder! :)
Eftersom jag troligen snart ska få andra kullen och ifall de lyckas överleva så skulle de sitta fint och veta vad de är för nåra xD
Och en fråga oxå(!) XD, Kan två olika/lika få andra raser eller så? ..
(mina två bebisar på bilden)

Det finns bara en ras av råttor som vi har som husdjur och de är rattus rattus norvegicus, alltså brunråttan. Spelar ingen roll vilken färg de har så är de fortfarande en brunråtta!
Dina råttor på bilden är (den lite mindre) black eller agouti i färgen och teckningen är striped roan. Den stora "oranga" är en silver fawn i färg och har teckningen hooded missmarked. Missmarked är den för att strecket på ryggen är avbrutet.
Läs våra artiklar eller kika i "allt du behöver veta om rif" så finns det länkat till olika färger och teckningar.
Får jag fråga varför du avlar?
Qui dormit, non peccat
Varför? :P
De bara blev så ..
har inget emot att få lite tillökning i min "egna" lilla familj xD
Har haft möss och gerbiler som fått ungar :)
Vad är det för kön på silverfawnen? och när är den född, var kommer den ifrån? Och sen kan jag bara tipsa om att klicka på artikelkategorin och läsa.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det är en hona, nu har jag glömt när den föddes men hon är inte mer än 8 månader? hon är tyvärr köpt i djuraffär.
Min mor visste inte att de bästa kommer från uppfödare, hon köpte henne som överraskning.
Jag ska oxå ta en kull på min hona snart
Väntar på att hon ska löpa bara 
Vad härligt :)
De sitter väl inge ensamma?
Ensamma?
Dom sitter i sammabur ;P
Alltså hona och hane.

#8 Ja för tillfället kanske, men du har väl separata burar åt dem med burkamrater annars? De var de som #7 menade antar jag..
Qui dormit, non peccat
Nope…. Dom har alltid varit tsm…. men antar att dom blivit könmogna nu på senaste tiden.. så måste väl antagligen fixa en å annan till :)

#10 Nej råttor blir könsmogna när de är 4-5 veckor gamla så de har varit könsmogna länge om honan är 8 månader. Det är olagligt att ha en hona och en hane boendes tillsammans jämt, de ska bo med samma kön i varsina burar.
Qui dormit, non peccat
varför ?

#12 Därför att de är olagligt och en råtthona är ingen födslomaskin kanske?
Qui dormit, non peccat
#12 Jag vet inte om du är okunnig eller ett troll och jag vet inte vad jag hoppas på… troll skulle göra mig gladast faktiskt.
Har du läst nånting om råttor alls? I huvudtaget undrar jag? Har du koll på nånting? Maten? Burstorleken? Nånting?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ja..?
Har haft gnagare/råttor sedan jag var sex.
fan börjar alla hacka på mig för?!
det var inte direkt de den här tråden handla om.
Men och om du haft råttor sen du var 6? Du har ingen kunskap.. för då skulle du inte ha gjort såhär mot din hona och hane…
pff. hur skadas dom?
Dom skadas inte alls av det ?!
pff. hur skadas dom?
Dom skadas inte alls av det ?!

#17 Om man inte vet vad som är rätt eller fel, vet man inte heller när man gör rätt och fel ;P
Man kan ha haft djur i hundra år och inte lärt sig något för det enda man läst är en lånebok om gnagare i allmänhet på bibblan. Många tror allt man kan läsa är sant och inte utvecklas ;P
Strunt sak samma vad TS haft för sig. Nu är hon här o behöver hjälp. Dags att riffarna briljerar med sina kunskaper
och konstruktiv kritik ;)
det är lite kännsligt när du håller dina råttor så pass fel som du gör. Här är folk väldigt måna om råttor och blir upprörda när de behandlas fel. Men det är inte värre än att man kan lära sig bättre och ändra på sig :) Så ta och köp en bur till och en råtttjej och en råttkille. och sen sätt tjejerna i ena buren och killarna i den andra.
samt kanske lästa lite om maten och ta en titt i burtråden för att få lite inspiration till inredning.

#18 En hona stressas enormt av att gå med en hane. Är hon inte i löp kan dem skada varandra riktigt illa. MEN du har ju haft tur!
(fast det betyder inte att det är rätt ;)

#16 Ta inte illa upp för att folket här låter lite otrevliga. Det är dom egentligen inte. Dom/vi blir bara lite upprörda för att folk inte har tagit reda på hur råttor ska ha det. Råttor ska bo i en tillräckligt stor bur, de ska vara två eller fler av samma kön. Dessutom bör inte en hona ha kullar hela tiden då det sliter väldigt på hennes kropp. Jag rekomenderar dig att läsa på hur råttor bör ha det. Det finns massor av information här på råttor i fokus samt på många andra sidor om råttor. Du kan/ska verkligen känna dig välkommen hit och jag lovar att det finns många här som kan svara på alla dina frågor du har när du har läst dig igenom våra sidor.
Till ALLA här på rif…
Tänk gärna på HUR ni skriver till någon. Det värsta som kan hända är ju att personerna slutar "hänga" här och då får dom ju inte den hjälp dom kan behöva…
Vilket innebär att råttorna kanske inte får det bättre.
Bara lite tankar från mig…
//Sussi.
Ah, förlåt.. Märkte nu att jag inte lät så trevlig.. Plus att jag oxå gör fel eftersom min zoo råtta ska få kull.. Jag tkr inte det e nå fel med det..
Så jag ska sluta gnälla på andra.. Förlåt Rwawr 
Joo, jag vet att dom ska vara i separata burar, och nej dom har inte parat sig med varandra tidigare, ja jag vet att det sliter på hennes kropp.
Detta är hennes andra kull hon väntar, hennes första var på två bebisar och båda dog.
Sen när ungarna kommit tänkte jag separera på dem så det inte ska bli fler ungar.
Men whatever. var sura, orkar inte bry mig.
Fine blir ni glada, får cash i morgon, gör allt ni vill. berätta era underbara tankar.
Men vet du hur många kullar man får ta på en hona då? 

#25 Det kan vara just pga av stress som hon bara fick två.. vad hände med dem? Var dem dödfödda? Och som empan säger finns det en tumregel på 2kullar per hona och hon får inte vara äldre än 12mån innan första och inte äldre än 15månader för andra

Här kommer några ordmärkningar.. Rattus Norvegicus heter brunråttan på latin, Rattus Rattus är svartråtta på latin. Färgen på den orangea råttan är silverfawn (var tvungen att säga till nu då jag har tröttnat på att många särskriver orden vilket gör att man talar om en annan färg, en silvrerad fawn.) och för att vara riktigt petigt skulle jag säga att teckningen är bareback missmarked. Könsmognad inträder inte vid fyra veckors ålder för då skulle man aldrig rekomendera att skilja på könen vid 4,5 veckas ålder och absolut senast fem veckors ålder.
En fråga som kan ge större inblick i varför det är olagligt att ha två råttor av olika kön boendes ihop konstant. Var specifikt står det? länka gärna. (Detta gör det mer begripligt för människor att ta in påståendet.)
Jag undrar över TS uttalande om att det är andra kullen och om de överlever? Vad är din tidigare erfarenhet? Det låter som om du har haft en kull mer råttor tidigare som inte överlevde.. Om det är samma råttor som är föräldrar till den tidigare kullen kanske man skall fundera på varför den andre kullen dog och om de är lämpliga som föräldrar.
När du nämner ordet ras, är det färger och teckningar du menar då? I hund och kattvärlden kallar man ju olika sorter för raser och det är kanske detta du misstar för olika färger och teckningar på råttor. Vi har bara en ras, som sagt, men i olika färger, teckningar, hårlag och form på öronen. Detta kanske har förbryllat dig, jag har stött på människor som tror att det är olika raser av tamråttan fast det är endast skillnad på det ovannämnda. Lätt hänt om man inte är kunnig och beläst om råttor.
Dina råttor skulle antagligen få färgerna black och eventuellt agouti i teckningen hooded. Striped, roan husky är en nästintill självklarhet. Vad det blir för färger på ungarna beror mycket på vad som ligger bakom dina råttor men om de är från zoo-butik kan man med stor säkerhet tippa på ovanstående. Silverfawn kommer i kombination med striped husky slå tillbaka på svart (silver black). Möjligt att det skulle kunna dyka upp en champagne, de poppar upp då och då i kullar från zoo-råttor.
Om TS är en verklig person med detta mycket verkliga bekymmer och problem skulle jag rekommendera dig att läsa på så gott du kan nu på direkten. Ingen ide att tjata om det förflutna, det är hänt och kan inte göras ogjort, men man kan förändra och förbättra framtiden för dig och dina råttor.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Svar till #27.
De föddes levande men ena försvann under natten och andra försvann efter en vecka.

#29 Nu vet jag ju inte om hanen bodde med honan och ungarna under tiden. Men det är vanligt att mamman äter upp ungarna om hon känner sig stressad eller hotad. Eller ibland äter hanen upp ungarna för han är känslig för förändringar i miljön. Om dem får ungar nu rekommenderar jag dig starkt att plocka ut hanen helst redan nu så mamman får lugn o ro under sista tiden och första efter födseln
Okej.. Blev ganska förvånad när båda tog hand om den som levde en vecka, alltså båda värmde, tvättade och så tillsammans, och sen bara försvann han. MEn kanske är bäst så :)
Ska göra i ordning buren i morgon eftersom jag måste köpa in nytt spån och grejer som börjar ta slut nu .
Snälla inte spån… läs artiklarna som finns här på sajten…

ett bra botten material är toa-lätt som är pappers pellets de är billigt finns att köpa på t.ex Ica och de luktar inte mycket.
Jag har läst, de är ju jättemånga som har spån.
Okej lär mig allt på en gång då.

#34 vart har du läst att det är många som har spån? Eller aspspån kan man ha men inte kutterspån! Och det har nästan igen här inne.. :)
Toalätt, aspspån, aspflis och tidningspapper är bra bottenmaterial.. :) Aspspånet säger som flesta att det luktar gott och mna behöver inte byta riktigt lika ofta, men det är lite dyrare. Tidningspapper behöver man byta lite oftare för det börjar lukta ganka fort, men råttorna älskar att riva i det! ;) Toalätt är också ett materil som nog de flesta härinne använder… :)
Får jag fråga vad du har för bur till dom?
Okej, för hittills har jag använt sånt där papperspellets och tidningspapper. Verkade vara omtyckt . och jag har inget emot att städa buren ofta, bara bra när det är färscht.
Just nu har jag en Fågelbur.
Har börjat kolla runt lite efter en till bur för dem.

Kutterspån kan orsaka cancer hos råttan också. Det är inte heller bra för råttans luftvägar. Det är terpentinet i kutterspånet som kan orsaka cacer. Men ngn annan får gå in på det här lite noggrannare, eller sök på "kutterspån" på sökfunktionen så hittar du säker massor!

#36 En fåglerbur låter jättebra till dom! :) Hur stor är den? Ett tips är att hänga in hängmattor, korgar, rep och massor till råttorna, de älskar det!
Jadu, hur stor kan den vara…..
Har ingen aning, men den är ganska hög så de bruar klättra och grejer där inne.
hängde upp en hängmatta häromdagen, i morse hittade jag den på golvet :P De hade tuggat sönder "repen" ..
ska faktiskt köpa in massa saker till dem , skulle fått pengar idag men tydligen vart det ngt fel så de borde komma på måndag.
Då blir det råttshopping :)
Nu har de små anlänt. Två än så länge :)
Kanske inte blir fler, i have no idea xD
Så lillemannen fick en snabb flytt till annan bur så hon får vara ifred med de små.
På min hemsida står det massa smått och gott. Läs den.
Länk: dorkeysrats
okejj :)
Om du söker på Råttfabriken hittar du också en väldigt bra sida om råttor och avel.
(Ursäkta om jag lånar tråden.)
Ska honan vara ensam med ungarna, eller kan ungarna + mamman bo tillsammans med andra honor? :)

Äh, det gick inte att länka.. Kolla på www.ratpower.se
undertiden mamman har små bebisar tycker jag att det är bäst att hon får ha en egen liten bur. förr innan jag visste bättre så försökte jag ha kvar honan hos de andra men hon blev för stressad av det.

Oops.. Sorry, lyssna inte på mig! :P Bara nåt jag hade fått för mig.. Haha
Hehe tur att jag inte läste tråden på en gång då. ;P *hihi*
Hon fick 9 småttingar, under natten dog 8 st. Nu har vi bara en liten kvar.
Hon är ensam med honom i sin bur så..
Rekommedationen är att inte ta några fler kullar på honan, tydligen är det något som är fel eftersom alla ungar verkar dö för henne. Kan exempelvis bero på något genetiskt eller kanske stress som gör att hon själv väljer att döda ungarna. Den unge som är kvar kan du behålla med din hona eller hane beroende på kön och sedan bör du skaffa en ny burkamrat i samma kön till den andra råttan.
Jo jag vet.. Men tycker det är så synd att hanen kommer få vara ensam ända fram tills att jag vet könet på den lille..
könet på den lille kan ses redan nu, men jag skulle nog lugna mig att kolla för honans skull om det är hon som haft ihjäl de övriga.
Jaså :P
Iförsig rör jag aldrig ungarna när de är så små eftersom jag luktar annorlunda vilket skulle kunna göra att hon dödar dem, men bra att veta att de syns :P
det finns säkert nån här med bilder på hur de ser ut som de kan lägga in i den här tråden. o så kan du locka ut mamman ur buren med god mat och sen setta henne nån annan stanns och sen stabbt lyfta upp den lille och kika efter. sen sett tillbaka allt som det var och släpp in mamman igen.
Skulle vara jättebra :)
lång länk :P
Dessa bilder är på möss men de ser lika dana ut, bara mindre.
Okeej ska ta en titt påengång :)
Det är en liten hane :D
hur ska du göra nu då? Vänta o låta den lille flytta till hanen om en månad och då köpa en hona till, för de bästa e nog att köpa henne när hon kan flytta ihop med mamman. Eller hur har du tänkt nu när du vet kön (förutsatt att han överlever)
Nja jag funderar på att… hm.. hur var det nu.
Lillen är ju en hane, så om han överleve, ja då ska han flytta in till hanen.
Men jag funderar även på att köpa en extra hane nu på måndag-tisdag? Så han slipper vara ensam den här månaden och honan har jag inte riktigt kommit på än.
Gör som du hade tänkt först, köp både en hona och en hane, fast kanske honan efter du flyttat lillen. ;)
hon kommer ju ha sällskap av sin bebis och har o pyssla med, så hon ska inte ha nån polare än.
Tycker det låter bra o leta efter en hane rätt snart. De mår oftast bäst av att vara tre, hanar kan ha lite problem med rangbråk om de e två lika ranghöga. Om man inte bestämmer så är man plötsligt lägst i rang och endel har svårt att acceptera det. Då underlättar det med en tredje yngre råtta som är självklart lägst i rang och då lugnar alla ner sig.
Jappjapp :)