Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 559 ggr
Rwawr
0

Hur får jag henne att förstå?!

Jag har nu fått reda på att hane och hona inte ska vara i samma bur, och att de måste vara två eller fler av samma kön i en bur..

Men hur får jag min mamma att förstå det?
Hon säger att med massa leksaker och prylar kan de underhålla ig själva och honan och hanen kan träffas utanför buren och få lite socialliv.

Och nu när jag får pengar borde jag köpa en hone och hane extra men hon tycker bara det r onödigt och skulle säkert bli jättesur om jag tog hem dem utan förvarning. iförsig gjorde jag så med min hane som hon sen började gilla, men två extra skulle kanske bli för stor överraskning?

Lite hjälp på traven ? xO

MangoMelon
0

Du säger till henne att det finns lag på att man ska ha minst två råttor av samma kön. Någon som e bättre på att leta information kan säkert länka till en sida där paragraferna står nedskrivna, så printar du ut det o visar din mor.

Om hon inte förstår efter det heller så kan du lämna adress o telefonnummer här, det finns nog nån som ser till att det kommer granskare. Näe, men ta du hem de två extra, hon får skylla sig själv om hon inte vill följa lagen. Hon ska väl inte behöva hindra dig från det?

(sorry om det här inlägget lät lite elakt, menar absolut inget elakt eller nåt, e bara trött o orkar inte använda smileyn osv)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Rwawr
0

Jo låter ganska bra.

Så om någon har paragrafer på detta, snälla skicka?

Och om det inte kommer ngt så blir det till att bara köpa, vill inte att mina sötnosar mår dåligt.

Ladyinred
0

hanen och honan ska inte alls vara sociala med varandra utanför burarna för då blir de garanterat bebisar igen….

MangoMelon
0

Javisst det hade jag missat. Jag skullöe då rakt inte våga ha mina honor o hanar med varann för lite "socialliv". Skulle garanterat koma ungar då..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Rwawr
0

Mjo..

Ladyinred
0

honan löper var tredje dag ungefär och de är snabba när de vill :P

Lovizaa
0

Säg helt enkelt till henne att du inte vill vara en "djurplågare".

Rwawr
0

#6 : Var tredje dag!? :o

OJ! haha :) Det var något nytt.

#7 : Har nu bestämt mig att jag ska köpa in en ny hona och en ny hane. Så om den lille blir en hane får han bo hos hanarna ända tills hon köper en till.

Ladyinred
0

det finns så många fina färger på råttor och man är inte nöjd förren man har en av varje, eller så fasnar man för tex blå råttor och vill sen ha alla blåa man ser :D

Lovizaa
0

#8 Roligt. :D Din hane som du har nu är väldigt fin. :)

Rwawr
0

Aaa precis xD

Lovizaa
0

Oj, #7 lät lite elakt, jag menar inte att du var en djurplågare innan, jag tänkte mest på att du kanske blir det om du låter den vara ensam, för nu vet du ju att dom ska vara flera. ;)

Allamej
0

Allt detta finns att läsa i L80

Några paragrafer som jag anser nyttiga för dig och din mor:

1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas
och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.

3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som
medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga
funktioner, får inte användas i avel.

Bottenmaterial
11 § Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och
bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial
och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig
mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte
kan skadas av gifter, mögel eller damm.
Inredning

12 § Ett förvaringsutrymme ska innehålla inredningsmaterial, som ger de
klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, gömställen, bad-, simoch
dykmöjligheter, som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt
naturliga beteende.

Om man håller en hona och en hane tillsammans så parar dom sig. Upprepade dräktigheter kan medföra risker för honans hälsa och av vad jag har förstått av dina andra trådar så får inte din hona livsdugliga bebisar.

Om du har minsta lilla omtanke om henne så slipper hon bli dräktig i framtiden.

Din mor bör, och jag understryker detta med all önskvärd tydlighet, läsa varenda artikel på detta forum!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Rwawr
0

yep