Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 746 ggr
[kalelo]
0

Råtta på rymmen...

Jag har fått min minsta 7 veckors råtta på rymmen i lägenheten… har letat frenatiskt men hittar henne inteSkrikandes. Det var inte jag som tappade bort henne, utan grannens barnbarn som var tillsammans med dem. Hon hade inte stängt dörren ordentligt heller, så nu kan hon vara i hela lägenheten när hon bara har varit i sovrummet tidigare. Hon har bar bott här i två veckor dessutom, och är inte 100% trygg med alt här än.

Har satt ut hamterburen i storarummet, samt transportburen i sovrummet… med god kyckling i varsin skål och vatten. Hoppas hon tittar fram snart. Ska ha gäster hela helgen, varav den ena är lite råtträdd och inte tycker om dem. Skaffar hit en högra resesäng så hon inte sover på golvet iaf, så funkar det nog.

Hoppas nu min lilla älskling tittar fram snart, är sååååå orolig Gråter. Om inte idag, så imorgon när ingen är hemma så att jag hittar henne i någon av burarna på kvällen/morgonen.

Bella-R
0

Ojdå! Det var illa.. jag hoppas verkligen att ni hittar henne snart, måste kännas hemskt för dig Rynkar på näsanRynkar på näsan

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

hus-musen
0

hon kommer säkert fram snart=) Om ni tar de lugnt och inte springer fram o tillbaka så brukar råttor dyka upp! Men kolla i madrasser, garderober. fåtöljer soffor o annat där hon kan ha krupit in o gömt sig!

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

sätt dej helt tyst i 10 min i varje rum och lyssna noga. kan hjälpa:)

Min blogg: SweGizmo.se

Bim
0

Lyft på täcken och kuddar och kolla. Sätt ut något du vet att råtan tkr om i en skål och stäng dörren, om någon har ätit ur skålen i tex sovrummet är hon ju i sovrummet!

NeverToLate
0

Ajdå :O …Hoppas du hittar henne snart. Tycker SweGizmos råd var ganska bra, man brukar ju höra om de trippar omkring :)  å mat å vatten verkar hon ju ha tillgång till så det borde inte vara någon större fara med det. Hon dyker upp snart igen ska du se =)

Spindrift
0

En av mina råttor försvann under golvet en gång och kom inte upp! Hörde honom (uppskattningsvis) 3h senare och fick riva upp tre plankor och dra fram honom.

Så, lyssna överallt och försök koncentrera dig på att höra vartifrån det kommer!

Lycka till! Glad

allobosia
0

Usch vad jobbigt :(

Lovizaa
0

#6 Usch, tänk om man kliver där och så mosas råttan! Tyst

Spindrift
0

#8 Men det var trägolv, så det var inget som sjönk när jag klev på det! Han hade byggt sig en sovplats, då han insåg att han inte skulle kunna komma upp ur samma hål som han kommit ner i.. Tyckte synd om stackar'n när jag fick upp honom.

Lovizaa
0

#9 Ja, jo, men om det hade varit nått som sjönk ner lite! Vissa trägolv kan ju sjunka ner också … eller kanske inte. :P

Spindrift
0

#10 Haha, det beror på hur bra dom sitter fast och hur genomrutten plankan är. Men dom ska inte sjunka ner om dom är rätt gjorda ;)

[GlittriGris]
0

har en bus råtta som rymt massa gnger , jag  blir lika rädd varje gång men efter ett par timmar kommer han fram,, brukar iblans ta transpoert buren med mat så hör jag när han är där i så lyfter jag upp den snabbt som tusan :)

niffen
0

Tänk på att råttor helst inte springer rätt över ett rum då dom ser så dåligt och känner helst med morrhåren istället, så om du sätter ut transporten så sätt den längs en vägg, så lillråttan känner den.

Lycka till med letningen!

Absinthe
0

Råtta återfunnen.. =) (Inside info by sms)
Flåt Kalelo att jag varit så off idag, jag har suttit med en big deadline som skulle vara inne innan 24 ikväll annars hade jag inte fått gå ut på APU. Därför jag varit okontaktbar överallt.. Skäms
Hoppas hon mår fint efter sitt lilla äventyr iaf! ^^,

CamillaS
0

Åh vad skönt, då kan man andas ut igen. ;)
vart hittades hon? :P

Absinthe
0

Uppe på buren visst.. ^^,

Sloj-border
0

haha vilken jäkla buuusee!! ^^

CamillaS
0

ha haSkrattande

Absinthe
0

Hon hade kommit fram under tiden kalelo inte var hemma tror jag det var, satt på buren då.. =)

Aldrig kul med rymmarråttor! Man vet ju inte vart man ska ta vägen.

[kalelo]
0

Hon satt på buren som sagt… jag var glad att jag hade hittat min pälskling, min kompis som skulle sova hos mig var glad att jag hade hittat henne med tanke på hennes fobi. Hon har problem med möss också, men det blir bättre med fobin varje gång hon är här, dvs ca. 1-3ggr/år.

Vad bra att Absinthe informerade er här… jag glömde vist bort det sen, hade ju tre sovgäster den påskhelgen. Jag var helt slut sen.

[kalelo]
0

Dessutom så har det tagit henne nu ungefär en vecka för att vara tillräckligt trygg att vara fri i rummet igen, så hon vågar undesöka lite iaf och inte gömmer sig totalt bakom byrån (antagligen något krypin där som jag inte upptäckt där hon gömde sig).

zyrix
0

Jag har en rymmar råtta här hemma. Han var borta i en hel vecka en gång. Vi brukar kunna lämna buren öppen men dom går inte ut och gör dom de så är dom snart inne igen men den här gången så var vi inte hemma och när vi kommer hem så är bose helt borta. letade överallt. Antar att han var ute blev rädd av ytterdörren och sprang och gömde sig Vi ställde ut mat till honnom och vatten och tänkte han kommer fram sen. och en vecka senare när jag sitter vi datorn så hör jag tassar på golvet och sen sitter han vid buren och vill hem. tyvär så var de ganska mycket saker som strök med här hemma han är en liten buse där av namnet. De tog lång tid innan han vågade lämna buren igen efter de och han va lite rädd av sig.

[kalelo]
0

De inser väll att det inte är så roligt och bekvämt att vara på rymmen utan matte/husse. De insåg väll att "gräset inte är grönare på andra sidan", utan totalt fnöskigt.

zyrix
0

#23 Nek specielt inte utan sina kompisar. I mitt fall tror jag att de va mer att han va rädd. Han hadde bott i soffan. men även i sängen och i köket. Men vi blev aldrig riktigt orolga då vi viste att han var hemma någonstans. Som sagt så tittade vi söndertuggade saker varje morgon och de var ju nån som åt av maten vi ställde fram.

//zyrix