Blod vid analöppningen
Innan jag börjar beskriva så ska ni veta att jag har pratat med djursjukhuset i Malmö och fått lite instruktioner… ska även kontakta vetrinär närmre på tisdag morgon för undersökning, om inte läget blir akut värre nu i helgdagarna.
Min gamla tant Grisen som snart är två år är nu betydligt sjukare. Innan hade hon bara förkylningssymptom, dvs röd vid nos och ögon. För två dagar sedan var hon lite röd vid analöppningen, idag var där två stora droppar blod som börjat koagulera sig.
Vad kan detta bero på? Vet ni?
*putt*

är du säker på att de är från analen? Annars kan de vara livmoderinflammation vilket är farligt och dödligt obehandlat.
Hur känns hon i magen?
Qui dormit, non peccat
Hon verkar mjuk på magen som vanligt…. sitter nu och väntar på att klockan ska bli 8 så jag kan ringa och få en tid hos vetrinären.
Ska till vetrinären kl.13 i Näsum. Pratat med min godman om utsikterna för Grisen. Vad jag förstår just nu så ser chanserna för att jag får ta med Grisen hem levandes från vetrinären små ut. En operation skulle hon inte klara av för sin ålder, samt så skulle jag inte ha råd med det heller även om jag velat. Sen så har hon ju gått upp väldigt i vikt, så jag vet inte om det är hormonrubbningar med i bilden.
Ska iaf ta med de andra två för en hälsoundersökning, så hon åker iaf inte själv.

hoppas de går bra för dig.. alltid tråkigt när ens små älsklingar blir sjuka!
Qui dormit, non peccat
lycka till
Lycka till
Oh.. :o Lycka till! :)
Mvh Nathalie
Nu har jag precis kommit hem från vetrinären. Det var Livmoderinflamation. Jag fick medicin med mig färdigdoserat i små plastsprutor för en vecka. Blev hon inte bättre på en vecka så är det kört, men det trodde inte vetrinären utan han trode att hon skulle svara bra på behandlingen.
Han tyckte annars att de andra två såg friska och bra ut, han lyssnade t o m på Dumbo. Kollade t o m urinen på Grisen, det han lyckades fiska upp från undersökningsbordet. Grisen ville bara därifrån, för hon gick till mig och såg bedrövad ut.
Nu har jag precis släppt in alla tre i buren. Grisen tyckte däremot inte om medicinen, för hon fick en spruta i munnen precis innan hon blev frisläppt i buren. Hela hon grimatiserade nästan.

Iris har oxå haft livmodersinflamation. Men sån tur var blev hon bättre efter medicin, hoppas Grisen är en lika stor fighter som Iris!
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Jo jag anade livmoderinflammation när de kom bloddroppar från bakdelen.. Men vilken tur att du skulle dit iaf så du kan medecinera henne på en gång! Då går de säkert bra, håller tummen för dig och honan=)
Qui dormit, non peccat
#11 Jag skulle inte dit iaf… inte än åtminstone. Hade tänkt ge henne två veckor till med förkylningen egentligen eftersom den legat på en nivå ett tag efter att den blivit lite lite bättre, dvs slutat rossla iaf.
Hade tur med att mamma bara jobbade förmiddag, så hon kunde hjälpa mig med skjuts till vetrinären… inte så lätt at ta sig någon mil dit och mitt ut i skogen där det ligger.

#12 Ah okej! Ja om två veckor hade det kunnat vara försent för henne så tur att du åkte ändå nu när du fick skjuts=)
Qui dormit, non peccat
#13 Genom att hon började blöda på undersidan så viste jag att nu måste jag åka fortast möjligen till vetrinär med henne, det här stämmer inte. Så igår kollade jag med mamma när hon kunde köra och jagade vetrinärstid efter det idag.
När vi var där så "slog vi två flugor i en smäll" och fick vetrinären att kolla in fästingbetet på hunden… helt gratis. Så nu vet vi att vi inte behöver orora oss för det längre.
Grisen reagerar bra på antibiotikan… hon har slutat blöda, är piggare och mer lättväckt igen. Nu skrämmer man inte henne så hon får sig en chock när man tar ut henne ut hängmattan.
Det märks däremot på henne hur fet hon har blivit med viktuppgången, som hon kämpar för att komma fram… tjockis är hon nu, på hela 566gram sist jag vägde henne förra söndagen. Har gått upp ungefär 55 gram sedan hon flyttade in till mig den 26/12-08.
Grisen - min goa tjockis