Min råtta är sjuk :(
upptäckte idag en knöl mellan frambenen på Mössan. Den var jättestor, men alldeles mjuk och verkade sakna innehåll :O
I morgon ska jag ringa vetten. Hoppas det är något som går att fixa relativt lätt.
Hon är ju ändå två snart så vi får se hur det blir.
Någon som vet vad det kan vara. Står mellan tumör och böld. Fast lutar nog mest år böld.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
:/
Ajdå..lycka till hos vetten!
Dom har lätt för att få tumörer där, men är den ''mjuk'' så lutar det mer åt böld.
Lycka till

hur gick det?

jag skulle ändock tippa på juvetumör, tycker de ofta har en mjukare struktur eftersom de nästan alltid består av fettvävnad, och de kan växa snabbt. Åldern på råttan talar också för det. En böld brukar bestå av var eller talg och det brukar vara hårt.. och inte bli så stora.. Kan vara vanlig tumör eller cancer också men mindre troligt än juvertumör.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

nu har vi varit hos vetten. Hon trodde det var en fettknuta eller en tumör. Har fått medicin om det är en fettknuta ska återkomma om en vecka. Får se hur det går. Om det är en juvertumör tycker ni hon ska få vara kvar? Hon verkar inte ha ont och den stör henne inte nämnvärt.
När mina honor får tumör så tar jag den tiden jag får med dem. Du ser när den börjar hindra henne. Nu ska jag poängtera jag har ej en råtta kvar hur länge som helst med tumör. Du behöver inte låta henne somna in hos veterinären då du är där med henne, du kan ta henne hem för ta farväl. Detta endast om hon ej lider av tumören.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

ok hur länge kan de gå med tumören då? min ide skulle ju vara så länge de inte störs av den. men jag vet inte :/
Mina som haft tumörer har gått så länge den inte är i vägen för dem!
Min med, så länge den inte var ivägen och störde henne fick hon vara kvar. Men det tog inte lång tid innan den var för stor, dom växer fort som bara den tyvärr =(

jag brukar operera mina honor som får juvertumörer, en enkel operation som aldrig gått fel. Skulle tippa på att jag har opererat 10-15 råttor och den äldsta var två år och tre månader när vi tog bort hennes juvertumör, hon levde tills hon var två år och elva månader.. Men vissa sitter på ställen som det är svårt att operera, har en råtta hemma som har en tumör på det sista juverparet och det sitter för nära anal- och urinöppningen. Jag har varit med om juvertumörer som kan finnas i flera månader innan det stör för mycket. Ha henne kvar så länge hon kan fungera som en råtta dvs äta, dricka, springa, klättra osv., om det går längre är det ett plågeri enligt mig men svårt att avgöra just när.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..